Gå til innhold
Arkivverket

[#13729] Tillesløkken en husmannsplass i Frogner, Lier, Buskerud?


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som kjenner til plassen Tillesløkken som tilhører Frogner delen av Lier. Hvilken gård tilhører plassen og så videre? Håper noen kjenner til Kristoffer Ellefsen (Ellensen) og familie som bodde på plassen i 1865. Ønsker og komme i kontakt med etterkommere av denne familien da jeg hjelper en dame i Amerika som er gift med en etterkommer av Hagbart Kristoffersen og finne familie i Norge.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

PS. Søker også etterkommere av en dame ved navn Martha Hagen som bodde i Drammen, Øvre Torggate i 1994 som også har aner tilbake til Kristoffer Ellefsen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. 1865 kan det se ut som om Tillesløkken hørte under gnr. 190 Sjåstad. Funnet ved å bla igjennom alle gårdsnavn i Frogner sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Berit.Mange takk for hjelpen. Du må ha hatt litt av en jobb så mange takk. Jeg må bare spørre om det sto noe om Kristoffer Ellefsen og hans familie der? Ved ft. 1865 er han husmann og sagarbeider men jeg viste ikke at det fantes noen sager i Lier.Karnsje er det ment at han jobbet på noen av sagene på Åssiden (og Drammenselva )som jo den gangen var en del av Lier. Skal reise på bibloteket i Drammen og finne Sjåstad gård på tirsdag.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Ellingsen

I Lierboka bind 2 s. 266 står det om Tillesløkka.Om Kristoffer står det: I 1865 ble plassen brukt av Kristoffer Ellensen, f. ca. 1828, g.m. Marthe Hansdtr., f. ca. 1827. Barn: Hans, Edvart, Gunerius, Hagbart, Anette, Jørgen, Olaf.På s. 252 står det at Tillesløkka ble nedlagt før 1900.Tom Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Husmenn og folk som bodde kortere tid på et sted i Lier, er ofte nokså 'stemoderlig' behandlet i gårdshistorien. Mange av 'mine' er ikke nevnt i det hele tatt, men jeg har funnet noen av dem likevel, etter en god del arbeid med kirkebøkene. Jeg synes f.eks. godt at gårdshistorien kunne ha skrevet når barna ble født, men det er et gjennomgående problem også når det gjelder gårdbrukernes familier. Det er sikkert mulig å finne adskillig mer om Kristoffer Ellensen m/familie i kirkebøkene for Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det mye å finne på Familysearch, men husk det må sjekkes.Christopher Ellensen f. 12/6 1828 Bakkesetra, Mehren -dpt. 22/6 1828 Lier, + 1900, foreldre Ellen Andersen og Helle Christophersd.Marthe Hansen f. 11/5 - dpt. 10/6 1827 Lier, + 3/5 1873, foreldre Hans Michelsen og Gunild Nielsd. (Er ikke sikker det er riktig dame, men hun var iallfall f. i Lier).christopher ble gift med Marthe i 1851, Bakkesetra, Mehren Lier.Hans f. 11/3-dpt. 9/4 1852, Bakkesetra, Mehren, + 1900.Edvard f.29/8-17/9 1854 Sjaastad.Gunerius f.22/9-12/10 1856 Lier, + 1953.Hagbarth f. 19/11 Horten?-26/12 1858 Lier, + 1931.Anette 28/1-3/3 1861 Lier.Jørgen 20/4-31/5 1863 Sjaastad.Oluf dpt. 29/1 1865 Lier.Magda f. '1865' Sjaastad.Oluf dpt. 17/3 1867.Karen (Mathea) 27/3-5/6 1870 Sjaastad. Gift med Christensen 1891 Lier.Edvard 12/8-22/9 1872 Sjaastad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk for hjelpen Tom, Svein og Berit.Ja dette må sjekkes nøye. Jeg vet at Hagbart Kristoffersen var født i Lier og døde i Horten. Det er på hans linje jeg hjelper en dame i Florida, USA.Tusen takk for all hjelp.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.