Gå til innhold
Arkivverket

[#13730] Jon Jonsen Fosse/Sellevoll/Hilland, Alversund f. 1759


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jakter på opphavet til denne Joen Joensen som ble døpt 26.11.1759 i Hamre, og konfirmert 1777 fra Sellevoll (?). I tillegg til Fosse og Sellevoll har jeg også sett Remme(nes) nevnt. Og til alt overmål dør Joen 1833 på Hilland. Han var forøvrig gift med Marhta Andersdtr. Soltveit (1761-1838).Men foreldrene - det er verre... Lurer på om faren kan være en Jon Endreson som fikk byksel på Fosse i 1756, men hvor kom han fra? Og mor er kanskje Kari (Anfinnsdtr.?) som dør på Remmenes i 1762? Jon Endresen Remmenes gifter seg på nytt med Britha Magnesdtr. Haaland i 9.1.1763.Er jeg på rett spor her? Noen som kan bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Noterer meg fra Tingbok for Nordhordland at Jon Endresen var på Indre Fosse før 1756, blant annet i skjøtesak 1753 og 1755, før han i 1756 får byksel 'tilbake' på Indre Fosse. Joen Endresen Fosse hadde sønnen Endre 1754-1758, men hadde han sønnen Joen?Det er en Joen Endresen nevnt på Myhr i 1725 og 1740 også. Han dør 1765, 61 år gammel. Han er vel gjerne sønn av Endre Iversen Vig (døpt 7.6.1704) Lindås.Eller hadde Endre Siursen Vig f. 1701 (Endre fra Vig til Grimstad, forøvrig) sønnen Joen Endresen, og sønnesønnen Joen Joensen?Bare teorier dette her, vet ikke om noen av disse Joenene hadde sønnen Joen f. 1759, døde på Hilland i 1833? Andre som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt skifte etter Kari Anfinnsdatter Remmenes 23. oktober 1762 til enkemannen Joen Endresen og to barn, sønnen Joen Joensen, 4 år, og datteren Anne Joensdatter, 5 år. Formynder for barna var Hans Michelsen Yttre Lyhren.Vi finner Joen Joensen, født 1759, under Sellevold, legd nr. 14 i Alenfit, i innrulleringssjefens rulle, men bortsett fra at han var 'velvoxen' står det ikke noe om ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for det! Da vet vi at Joen Endresen faktisk hadde en passende sønn. Det hjelper! De holdt seg jammen ikke mye i ro...Jeg vil gjerne komme nærmere opphavet både til Kari Anfinnsdtr. (kan det være henne som blir før på Vigen i Gulen 1716, datter av Anfinn og Susanna?) og Joen Endresen.Jeg innbiller meg at Joen er den samme som dør på Torsteinsvik i Øygarden i 1801, 102 år gammel (98 år i FT 1801).Denne Joen Endresen er gift for tredje gang med Mari Lassesdtr. Kjelstad/Blom/Tosteinsvig. Deres vigsel i 1781, Manger. Mari Lassesdtr. er forøvrig mor til Marthe Olsdtr. Blom, som er gift med Joen Endresens sønn fra annet ekteskap, Endre Joensen.Men hvor i all verden begynte denne 100 år lange ferden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg gjetter/leter videre, i håp om at noen har vært borti disse. Det pleier jo være mange innom her som er kjent i Nordhordland!Kan min Joen være sønn av Anders/Endre Tveiten og døpt 22.1.1699 i Lindås? Ser at Anders og kona er døde pr. 'Pridie Dom: 2dæ p: Epiph:' 1751 i Myking sokn. Anders ble 82 år gammel, kona 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette var sannelig ikke enkelt Heidi! Men jeg har da gjort et forsøk. Jeg velger å sette opp to familier Jon Endresen for å skille dem fra hverandre.Jon Endresen Valestrand ca. (1662-ca. 1737)g. 1 1690 Marite Larsdtr. Svange (ca. 1654-1701)g. 2 1703 Johanna Rasmusdtr. Reigstad (ca. 1669-1716)g. 3 1720 Brita Aslaksdtr. Vatne (ca. 1673-1729)Jon Endresen var husmann bl.a. på Hamre og ReigstadJon Endresen (ca. 1703-1801)g. 1 ca. 1750 Kari Anfinnsdatter (ca. 1720-1762)g. 2 1762 Brita Magnesdatter Håland (1732-ca 1780)g. 3 1781 Mari Lassesdatter Blom (ca. 1740-etter 1801)Barn:Endre ca. 1753-1758Anna 1757-Jon 1759-Endre 1764Siri 1767Kari 1770Lisbeth 1772Brite 1781Mari 1785Jon Endresen flyttet med familien sin til Vikebø i 1766. Sønnen Endre står rulleført under gården Vikebø i 1766, 2 år gammel. De bor i hvert fall på Vikebø frem til 1772. Jon Endresen var husmann akkurat som den forrige Jon Endresen. Kirkebøkene eller de døde for Manger 1759-1803 er svært mangelfulle, og det er vel årsaken til at jeg ikke finner Brithe Magnesdatter død der. Men hun dør i hvert fall mellom 1772-1781. I 1781-1785 bor Jon Endresen og kona Mari på Gulbrandsøy. Og i 1801 finner vi dem på Torsteinsvik. Når det gjelder opphavet til Kari og Jon er dette vanskelig. Men en god kandidat er Jon Endresen Vik som ble døpt 7 juni 1704 i Lindås. Jon var sønn av Endre Ivarsen Vik, og bodde hos faren på Vik i 1723 som ugift. Kari tør jeg ikke engang å spekulere i.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for nyttige innspill! Håper du ville se innlegget! :-) Jon Endresen Vik, sønn av Endre Iversen Vig (døpt 7.6.1704), er jeg litt usikker på - det er en Joen Endresen nevnt på Myhr i 1725 og 1740. Han dør 1765, 61 år gammel. En av disse Jonene må jo ha annet opphav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det som jeg ikke liker er at jeg ikke finner vielsen mellom Jon Endresen og Kari Anfinnsdatter. Jeg har sett på Familysearch, Voss, Manger, Lindås, Hamre, Voss og Haus uten resultat. Jeg sitter igjen med en følelse at disse folkene kan være utenbygds ifra. Jeg begrunner dette delvis med at jeg ikke kunne finne sønnen Endre født ca. 1753 'noen steder'. Jeg kunne ikke finne ham døpt i Hamre eller Lindås. En annen ting er at navnene Endre og Anfinn ikke er typisk for Nordhordland. Endre og Arnfinn finner man i større grad brukt i Sogn og Fjordane og på Voss. En annen ting er at de kan være gift i Manger der det ikke er kirkebøker før 1759. En annen ting er at jeg ikke finner noen Jon Endresen i militærrullene for Herdla, Radø og Lindås skipreider 1749-1777. Det finnes heller ikke noen skifter fra Vik i Lygra som kan klargjøre dette mer, men en skal aldri gi opp...Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Enig! Skulle gjerne sett mer info fra fra f.eks. Gulen i denne saken jeg, fant jo en passende Kari Anfinnsdtr. der i 1716 (hun var vel 47 da hun døde i 1762), ikke usannsynlig at et par derfra har 'trukket sørover', men jeg har ikke funnet dem blant vigde i SogF her på DA, så jeg er like langt...Takk for at du har tatt deg tid til å tråle kildene for meg! Hvor fant du 1764-Endre døpt? Mener forresten Jon og Britha Magnesdtr. hadde en Magne i tillegg f. 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Familysearch har løst gåten. 30 mars 1716 ble Kari døpt i Gulen. Foreldrene var Anfin og Susanna Vigen. Fadderne var Christopher Nævedal, Hans Nævedal, Magdeli Nævedal, ...?? Nævedal, Ingebor Siursdatter Vigen.Etter et oppslag på gården Vesetvik (også kalt Vik) i gards- og ættesoge for Gulen finner jeg denne familien:Anfinn Pålsen Vesetvik ca. 1673-1727 gift med Susanna Andersdatter Tveranger, skifte 1738. De hadde døtrene Anne og Kari. Kari ble gift 27 des. 1752 med Jon Endresen EivindvikSå nå er stafettpinnen din Heidi. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skifte på gården Vesetvik i Gulen skipreide 16 juni 1738 etter moren Susana Andersdatter. De umyndige arvingene var Kari Anfinnsdatter og Anne Anfinnsdatter. De arvet hver 25-1-3. Formynderen deres ble morbroren Peder Henriksbø i Gulen. Kilde Skiftedesignasjoner for Nordhordland 1735-1748.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

TUSEN HJERTELIG TAKK! Dette var strålende, Kenneth! Takk og takk! Dette må jeg bruke litt tid på å fordøye, og jobbe videre med - skal se hva jeg kan snuse opp på Jon Endresen Eivindvik (hvis han var derfra... han bodde nå ihvertfall der ved vigselen...) Dette var strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmm. Var Ingeborg Siursdtr. Vigen fadder for Kari... Hva da med Endre Siursen Vig døpt 1701 i Lindås som potensiell far for Joen Endresen? Mener Endre reiste fra Vig til Grimstad (Lindås). Det er jo ikke usannsynlig at familiene kjente hverandre... Var Eivindvik noe annet enn en prestegård på den tiden? Var Joen kanskje bare en tjener der da han ble gift i 1752? Har forresten ikke funnet sønnen Endre Joensen f. ca. 1753 i Gulen heller...Men dette ble bare litt høyttenking en sen kveld. Jeg får se hvor dette bærer utover i helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Sjur Andersen Nordås (ca. 1680-1734) gift ca. 1702 med Eli Endresdatter Vik (død før 1724) De hadde ingen datter ved navn Ingeborg. De hadde riktignok sønnen Endre født 1701 før foreldrene ble gift. Endre Sjursen Vik (1701-1762) gift før 1731 med Brita Jakobsdatter Grimstad (skifte 1762) De hadde ingen sønn ved navn Jon/Joen.Vigen som det er referert til ovenfor skal være det samme som Vesetvik i Gulen. Har du letet i kirkeboken for Gulen når du sier du ikke finner Endre døpt? Jeg vet at det ligger noe ute på Familysearch når det gjelder Gulen, men det mangler svært mye også.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for hjelp til å utelukke Endre Siursen Vig/Grimstad som far også! Har ikke vært i original kirkebok for Gulen i helgen, nei. Jeg jobber i Oslo frem til neste helg, så det blir nok ikke på en liten stund... Æsj. Nå som vi nærmet oss så veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sist jeg skrev i denne debatten var jeg bortreist, og siden har det jammen ikke blitt noen sjekk i kirkebok for Gulen etter Endre Jonsen f. ca. 1753, eller faren Jon Endresen Eivindvik. Er det nå, halvannet år etterpå, noen som har tilgang til mer stoff fra Gulen, så setter jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.