Gå til innhold
Arkivverket

[#13732] Odda , Ullensvang, Kinsarvik bind 5 I


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Hei!Er det noen som har dette bindet; Odda, Ullensvang, Kinsarvik 5 I?Jeg ønsker å vite hva det står på s.347 om Sokneprest Christopher Anderssøn i Kinsarvik. (sønnen Hans Christopherson var født ca. 1575, og bodde på Lutro b.nr.4, (bind 5 II))Hvem var konen,de andre barna og ev.foreldre +++Håper noen kan hjelpe. På forhånd Tusen takk.MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei!. Det er i bind 1 s. 347 du mener og ikke bind 5-1. I Bind 1 står det følgende: Christopher Andersøn var sogneprest i Kinsarvik, Ulvik og Eidfjord i 1568. Han var fødd på Jylland og kom til Hamre i Bergen som pers. kapellan. Absalon Pederson gir i sin dagbok 9.4.1571 en utførlig og visstnok tidstypisk skildring av frierflokene til den unge presten. Da dette avsnittet er langt, skriver jeg det ikke ned hit. Du får prøve å låne bind 1 på bibliotek. Han var prost fra 1591 til han døde i 1600 i Hardanger. Det eneste barn som kjennes etter denne presten er Hans Christopherson som bodde på Lutro og var lensmann 1624-31. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen Takk for raskt svar Liv. Og takk for hjelp til å få tingene på rett plass.I Ættarbok for Granvin mener jeg det står om en Anved Christopherson som skal være bror til Hans, og et annet sted (Ættarbok for Kvam???) om en tredje bror Sakkarias. Men dette er visst antakelser, dersom Christopher Andersøn bare hadde sønnen Hans.Jeg må nok ta turen til biblioteket igjen og låne flere bøker (bind 1 ++) Dersom noen vet noe mere om disse andre såkalte Christophersønner, Anved spesielt, men og Sakkarias, er jeg takknemlig for hjelp.MVH. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei igjen! Det står at Christopher trolig har hatt flere barn som vokste opp, men det er kun denne Hans som bygdebokforfatteren har funnet :-)) Forøvrig er min mann etterkommer etter Hans. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kjenner hverken kone eller foreldre til Christopher Andersøn. Men også jeg har i tillegg til Hans, Sakarias Christophersen som sønn.Sakarias var gift med Ragnhild Isaksdatter som eide en del i Rondestveit. Sønn: Isak Sakariassen Storegraven, født 1609, br.1, RondestveitKilde: Ulvik. Gards- og ættesoga, 1, 1987, av O.Kolltveit, J.Kvestad, T.Dyrvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Liv og Sølvi!Da var det kanskje riktig likevel,dette at de var brødre.Fant igjen han som jeg har, og kan dermed være litt mere presis; Anved Kristofferson Kinsarvik G.m Marita, bosatt på Ystås i Granvin.Det står i Ættarboka for Granvin, under gården Ystås; 'Anved var bror av lensmannen i Kinsarvik, Hans Kristoffersen Lutro, og av lensmannen i Granvin, Sakkarias Kristofferson på Eide. Angående Christopher Andersøn; går det an å finne han i ev.prestebøker el.? Er det noen som har et tips for hvordan jeg kan komme videre med dette???Mvh.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Det eneste som står om Christopher Anderssøn fra Jylland i 'Bergens stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, biografiske Efterretninger' samlet av provst Johan Fredrik Lampe, 1892, er følgende:Han blev 1564 personlig kapellan i Hammer ved Bergen og 1568 sogneprest i Ulvik. Han levde som sogneprest i utillatelig samliv med en garpekone, med hvem han hadde barn. Biskopen skrev ham til 1571, at han enten måtte gifte seg med henne, eller bli saksøkt; han ble senere gift med henne. Provst 1591, død 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Sølvi.Har nå lånt boka, og etter det som står skrevet om han må han ha vært litt av en type denne, hr. Christopher.Men hva er en garpekone/garpedreng? MVH. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Norsk historisk leksikon: Garpekone, prostituert som oppholdt seg blant tyskerne (garperne) på Bryggen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.