Gå til innhold
Arkivverket

[#13740] Hvordan lage lenke


Gjest torild Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest torild Øye

Er det noen datakyndige som kan fortelle meg hvordan man i et innlegg lager en lenke til en annen side i digitalarikvet? Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se innlegg 13399 på Arkivfora og du vil se at du trenger ikke gjøre annet enn å sette opp URL adressen, resten tar Oldervoll seg av.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Å skrive hele URL - adressen er ikke nødvendig. Ønsker du henvise til et bestemt sted i folketellinger eller lignende, merker du adressefeltet, drar ned Rediger og klikker Klipp ut. Dette lagres da i din server(?).Dernest - når du skriver et innlegg - og ønsker å legge inn lenken - går du til Rediger, og klikker Lim inn.Mvh Astrid som prøvde alt og endelig lyktes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har forresten forsøkt å klippe ut to - tre URL - adresser for å bruke disse i et tema eller innlegg, men bare den første 'funket'. Den neste gang jeg klikket Lim inn, kom bare den første til syneEr det noen som kunne forklare dette, ville jeg være takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvis du mener at bare den første var klikkbar (?) - så er dette et problem Oldervoll lovet å se nærmere på: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Astrid : Mye enklere å bare bruke CRTL + c for å kopiere og så CRTL + v for å lime URL-en på plass i innlegget. Det er selvsagt nødvendig å 'highlight' adressen oppe i feltet. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Kjellaug:Takk for tipset. Det betyr nok forenkling av prossessen.Til Per Håkon:Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mente - temmelig lite datakyndig som jeg er. Men at adresse nummer to ikke er klikkbar, har jeg sett i andres innlegg. Det ordner nok Jan O. for oss - før eller senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Jeg søker etter aner til Stina Marie Martinsdatter Tostelund, f. 26.2.1832 Torpedalen, d. 21.9.1894 Kommer sannsynligvis fra Idd, Berg eller Fredrikshald (Halden).mvh Kjetil Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Beklager, den forrige skulle absolutt ikke inn her. Jeg legger en kopi ut som egen sak. Beklager......mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torild Øye

Hei igjen, Det eneste jeg gjorde for å legge til lenken var å klikke på ikonet helt til venstre i URLadressen, holde nede og dra det på plass i innlegget. Jeg har hverken klippet eller redigert. torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Ja, det er greit nok å klikke og dra når du har begge vinduer oppe samtidig , sjøl bruker jeg høyreklikk på adresselinja og kopier, så høyreklikk og lim inn i innlegget ( eller dokumentet eller....) Om det er det rette eller det enkleste ? Vet ikke, det er selvlært.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Til Astrid:Slik jeg forstod ditt problem, er dette løsningen: Hvis du klipper ut eller kopierer en adresse, må du lime denne inn et sted før du kopierer den neste. Maskinen husker bare den sist kopierte eller utklippede teksten når du vil lime noe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arild andersen

Heijeg har ikke lært meg hvordan jeg skal legge inn en lenke, men for meg ser det ut som at fremgangsmåten i innlegg 12 er enklest, MEN... når jeg gjør dette kommer det frem hele adressen, men den er ikke klikkbarJeg gjør et forsøk he nå:Lenkehva gjør jeg nå? WoW ... javel det er slik det er... at du kopierer fra der du vil og limer innher og det ser da ut som om hele adressen kommer frem.... deretter når du klikker på legg innlegg på plass så blir det enlenke ut av det. BRA...da harjeg lært det...håper abdre også forsto det som skjedde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.