Gå til innhold
Arkivverket

[#13748] Slektsprogram - for all del enkelt å håndtere for en dame av eldre årgang!


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg er fullstendig klar over at dette er et tema som har vært oppe før her i dette forum. Har også lest innlegg 'for og imot' bestemte program uten å kunne bestemme meg for noe.Jeg har etter hvert samlet meg en del hundre direkte aner med et stort antall etterkommere som jeg gjerne skulle holde bedre orden på enn å ha dem pent nummerert i en aneliste med kommentarer og opplysninger. Fremfor blir jeg lettere 'svimmel' av å finne ut hvordan familier og slekter er inngiftet i hverandre - hvis dere skjønner hva jeg mener.Det jeg trenger, er et program som - se temaoverskriften - ikke er for vanskelig å operere. Fremfor alt bør det følge med en instruksjonsbok som er informativ og ikke forutsetter at man har drevet med data det meste av sitt liv.Det jeg trenger,er en trinnvis, lettfattelig og klar innføring i hva jeg skal gjøre etc.Jeg ser frem til gode forslag!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Du kan laste ned demo-versjoner av forskjellige slektsprogram og prøve deg fram på egenhand.http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm Å anbefale et bestemt program er som å bevege seg i et minefelt. Tar allikevel sjansen på å fortelle at jeg bruker FTM versjon 10, og synes den er enkel og grei i bruk. Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg får vel bruke en del tid på å finne ut av dette. Sikkert lurt å prøve ut noen demoversjoner først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Sjølv damer av eldre årgang kan vere gode i engelsk, men det har ikkje du sagt noko om. Fiksar du engelsken er det to aldeles brukandes program som er aldeles gratis og som ein kan laste ned frå nettet:http://www.LegacyFamilyTree.comog Personal Ancestral File frå familysearch.orgGood luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Personal Ancestral Filem kalt PAF, kan også lastes ned i en svensk versjon, dersom dette skulle være av interesse. Selv gjorde jeg nettopp dét da det slektsprogrammet jeg hadde brukt noen år plutselig ble veldig ustabilt og krasjet. (Navn ikke nevnt, det har kommet nyere utgaver siden).Det gjaldt bare å få ut alle opplysningene fra programmet og trygt inn i et annet program. Da lå PAF enkelt, greit og gratis tilgjengelig på nettet. Siden har jeg faktisk blitt værende ved å bruke dette porgrammet, og er ganske godt fornøyd. (Kanskje hjelper det på at jeg har bodd fire år i Sverige, så språket virker kanskje ikke så forstyrrende på meg som en 'ekte' nordmann).Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En ting som kan være værd å ta med, er om du har venner rundt omkring i din nærhet som driver med det samme. Det er alltid greit å ha noen i sin nærhet, ikke bare for programmets del, men vel så mye for å utveksle erfaringer og støtte hverandre.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.