Gå til innhold
Arkivverket

[#13754] Introduktion af Quinde. Hvor lang tid etter Fødsel


Gjest Morten Østevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Østevik

I kirkebøkene ble det ført inn at kvinnene ble introdusert for gud, menigheten og kirken. Kvinnen ble oftest inrodusert som Mandens Quinde uten navn.Hvor lang tid måtte det gå etter fødselen før dette ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur ikkje det var nokon fast regel for dette. Men det måtte skje første gong ho kom til kyrkje etter fødselen. For den som nett no ser på fjernsyn (NRK 1) er det eit program om tilsvarande skikkar i jødedommen. Dei tek opp den ureine perioden etter menstruasjon, men eg går ut frå dei også tek opp den ureine perioden etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Mor til barnet var ved dåpen ikke nevnt som fadder sammen med barnefaren og de andre fadderene. Oftest ble mora introdusert i en senere gudstjeneste. Barnet ble vel døbt i kirken (etter evt. hjemmedåp) rimelig kort tid etter fødselen. Kvinnen måtte vel være uren i en viss tid etter fastsatte regler av kirken. jevnfør lørdagens program på NRK1 8/3 :renhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Introduksjonen/inngang skjedde vanligvis 6 uker etter fødselen. Det var en gammel skikk. Kona ble møtt i døra av presten, som fulgte henne inn og introduserte henne på nytt for menigheten. Tvungen intro. ble off. avskaffet ved midten av 1700-tallet, men enkelte steder har skikken holdt seg helt inn i dette hundreåret.K: Våre røtter.Det eksemplet du nevner var vel i 1700 en gang. Om du har lagt merke til det så var det ikke bare ved intro. hennes navn ikke ble skrevet. Hennes navn sto heller ikke ved dåpen eller da hun døde. Kvinnens navn ble bare nevnt da hun selv ble døpt og giftet seg. Lenger tilbake i 16... var det enda verre. Men senere blir kvinnens navn etterhvert skrevet alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har en del tilfelle fra tiden 1720-1750 der kvinnens navn står ved introduksjonen av henne etter fødseler, og det er også den eneste kilden jeg har til navnet hennes (ved dåp er det bare farens navn, til og med ved kvinnens død kan det bare være mannens navn som er skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.