Gå til innhold
Arkivverket

[#13761] Johan Arnt Hans.


Gjest W.E. Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest W.E. Østbø

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om: Johan Arnt Hansen, f. 1871 i Drammen og Anna Constanse Hansen, f. Leerberg 1879 i Østre Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Har nå funnet dem på 1900 telling/Oslo. Kan noen hjelpe meg å finne ut noe mer? F.eks. deres barn el . foreldre. Vet om ett barn født i Oslo, Arnt Johan, 5/3-1906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok...LenkeOslo gate tilhørte Oslo Hospital/Gamlebyen i 1900. Der bør du i hvertfall finne dåpen til den sønnen de hadde i 1900. Det kan og være at du der vil finne inngåelsen av ekteskap. og, da har du plutselig fedrene til begge. Disse vil du da kunne finne i 1865-tellingen på nettet.Skriv et brev til Oslo Byarkiv, og spør om de kan fortelle deg hvor familien bodde i 1905-1906. DI tellingen vil det og stå om de hadde flere barn enn den fra 1899 og 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Forstår ikke helt hvor jeg skal finne dåpen og inngåelse av ekteskap, finner ingenting så jeg lurer på om jeg leter på feil plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vil tro at dette er rette person i Østre Aker; født 02.01.1879, hjemmedøpt 18.04.1879, stadfestet i Østre Aker kirke 23.11.1879; ANNA KONSTANSE, datter av 'styrmand Hans Torvald Amundsen og h. Ingeborg Jørgensen, Strømsvn. 52'. Foreldrene født hhv. 1850 og 1856. Faddere: Jens Jørgensen, Ragna Jørgensen, Arb. Simen (Simon) Amundsen, Jernbanearb. Halvor Hansen og kone Marie. (Østre Aker Mini 5 1879-1882 2/8 f.60 no.434). Klokkerboka sier det samme, men der er adressen satt til Strømsvn.58.Dårlig film i kirkeboken, så et lite forbehold taes. Jeg finner ingen andre Anna Konstanse i en eller annen skriveform født i Østre Aker i 1879.Jeg har ikke kirkebok for Drammen for 1871 (eller ved eventuell konfirmasjon på midten av 1880-tallet).Jeg tror ikke de er viet i Oslo Hospital som Oslo Gade tilhørte. Med 17 menigheter i Oslo i 1900 er adressene viktige om man skal finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Disse opplysningene er på kirkebøker som er filmet, men du finner dem ikke på nettet for Oslo (og de fleste andre steders) vedkommende. I min kilde står det Østre Aker MINI hvor MINI er en forkortelse for ministerialbok som presten førte. I tillegg har du klokkerboka (KLOK) ført av klokkeren i menigheten. Disse filmene får du lånt på biblioteket, men pass på at du låner et sted hvor de har leseapparater for disse filmene. Noen ganger er det rullefilm, i mitt tilfelle filmkort, jeg har i kilden satt 2/8, dvs. kort nr. 2 av ialt 8. f står for folio, dvs. en dobbeltside som en dåp ofte var ført over på den tiden, til slutt vedkommendes nr. dette kirkeåret.På biblioteket kan de hjelpe deg med å finne fram til de kirkebøkene du trenger og hvor de skal fjernlånes fra.Men får å få vite hvilke kirkebøker på film du trenger å låne når det gjelder Kristiania, må du først gjøre som opplyst i innlegg 5, skrive til Oslo Byarkiv. Der kan de først finne adressene i Kristiania Adressebok som utkom årlig, deretter ville jeg spurt om det var mulig å få tilsendt en kopi av den lokale folketellingen for 'dine' for 1906 eller 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Tusen takk for hjelpen! Hvis dette er riktig, hvor kan da Leerberg navnet komme fra. Anne Konstance Leerberg står oppført som mor på SSI-dokument fra U.S.A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Fikk svar fra byarkivet idag, men de kunne ikke hjelpe p.g.a. at de hadde 50 med samme navn, og ingen passet med fødsel. De trengte en adresse eller yrke for å komme videre. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Prøver meg igjen! Svaret fra Geir Kamsvaag Berntsen, er jo til veldig stor hjelp, men jeg er veldig i tvil om dette med Leerberg navnet som jo stod på SSI søknaden, Hvilket av de to navnet er mest sannsynlig det riktige? Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lerberg er en gård i Eiker i Buskerud. Det kunne vært interessant å høre hvor du har opplysningene i ditt første innlegg fra, helst med kildespesifikasjon. Tilsvarende om Arnt Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Jeg har visst havnet litt utpå viddene i denne saken! Jeg har lenge lett etter min morfar ( Arnt Johan), som bodde i U.S.A. Fikk nettopp kopi av hans SSi søknad, hvor det står at hans foreldre het Johan Arnt Hansen og Anna Konstanse Leerberg. Arnt Johan ble født I Oslo 5/6-1906, dette sto i søknaden. Jeg fant dem( trodde jeg) i 1900tellingen for Oslo, men begynner å tvile på om det var dem.(Lenke i innlegg 5 ) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.