Gå til innhold
Arkivverket

[#13770] Kari Askildsdtr. g. 02.03.1800 i Haus,Hordaland.Hvem var hun datter av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kari giftet seg i Haus med Lars Mikkelsen fra Ø. Bratland i Fana.Hun døde på Paradis i Fana 20.10.1837 og da oppgis det at hun var 66 å. Altså skal hun være født rundt 1771.Ved ekteskapet i 1800 står det at hun var fra gården Tøsse.Kan noen hjelåpe meg med å finne foreldrene til Kari , samt når hun ver født? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

På Family Search har jeg funnet Kari Askjelsdtr. gift med Lars Mikkelson. De giftet seg i år 1800 på Tyssen, Evanger. Kari er født 1770 på Tyssen, Evanger. Hennes far er Askjell Knutson og hennes mor er Anna Andersdtr. Men det er oppført 2 ektepar med disse navnene. Det ene giftet seg 24. juni 1767 i Haus. Det andre giftet seg ca. 1770 i Tyssen, Evanger. Family Search inneholder ofte noen feil, så kanskje det egentlig er samme paret? Tyssen og Tøsse er i alle fall ganske likt. Det er i alle fall en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er mye mulig dette er samme paret , men jeg fant dem viet i Haus her på Digitalarkivet.Lars var sønn av Mikkel Arnesen , Ø.Bratland og Anne Jonsdtr. Samdal i Fana.Dersom noen har tilgang til bygdebøkene for Haus/Evanger kan vi kanskje få avklart om det er Tøsse i Haus eller Tyssen i Evanger vi skal til. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Askild Knutsen Fosse (1736-1796) gift 1767 med Anna Andersdatter Furnes (1744-1832) Dette paret ble viet i Haus. Først bodde de som husmannsfolk på Verpelstad i Stamnes, der blant annet datteren Kari ble født i 1770. Deretter flyttet de til Tyssen og ble husmannsfolk der. Anna Andersdatter døde på Fylingslid hos sin datter i 1844. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Kenneth. Ja,det var det jed trodde,men greit å få bekreftet.Jeg antar du mente at Anna døde i 1832 og ikke 1844 på Fylingslid.Vet du noe mer om opphavet til Anna?Askild Knutsen Fosse var sønn av Knut Torgiersen Rørbakken Evanger 1680-1761 og Anna Pedersddtr. Øyre(Øyene)Evanger 1684-1769. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Rune Thorstensen!Du skriv den 9.3.03 at Lars Mikkelsen var sønn av Mikkel Arnesen Ø. Bratland og ANNA JONSDTR. SAMDAL (1718-1770). Iflg. Fanaboken s. 7, br. 3, var Lars fra det 2.dre ekteskapet (g. 1771) til faren - nemlig med Anna Johannesdtr. fødd Sagstad (1745-1813)Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Foreldre til Anna ifølge Stamnesboken:Anders Nilsen Veo 1705-1771(bruker på Furnes fra 1736)gm Kari Johannesdtr. f.ca. 1709-1797.Anders sine foreldre:Nils Helgesen Bukkstein 1673-1737 g.1698 med enken etterforrige bruker på Veo,Marta Olsdtr.Opplysninger under Bukkstein:I 1701 er Helge Nilsen 53 år,bruker.i 1711 blir brukeren kallt Helge Hansen og i 1715er det skifte etter Helge Olsen til enken Dorte Knutsdtr og sønnen Nils Helgesen.Mvh.Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til Rune: Det skal selvfølgelig være 1832. Av og til kan det gå fort unna. Når det gjelder opphavet og anene til Anna Andersdatter Furnes og Askild Knutsen Fosse har jeg dem. Så hvis du ønsker skal du få. Anders Nilsen Veo sin mor var forøvrig Brita Johannesdatter Veo (ca. 1680-1750) og ikke Marta Olsdtr. Veo. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere alle.Til Håkon , jeg hadde fakisk registrert Anne Johannesdatter Sagstad som mor til Lars , men skrev feil i farten.Til Kenneth.Dersom du har flere opplysninger er jeg mottakelig for det.Du kan jo sende meg en mail om du vil.Jeg regner med du har mailadressen min. Mvh.Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Anders Nilsen Veo ble gift i Evanger kirke i 1732 med Kari Johannesdatter. Det står ikke hvor hun er fra. Forloverne var en fra Småbrekke og en fra Veo uten at jeg husker navnene i farten.Anders sine foreldre: Nils Helgesen Bukkestein (ca. 1673-1737) gift 1704 med Brita Johannesdatter Veo (død 1750, 67 år gammel)Besteforeldre:Helge Hansen Bukkestein, født Elvik (ca. 1648-1715) gift med Dorte Knutsdatter (nevnt i skiftet etter mannen 1715) Det er trolig henne som dør på Straume i Stamnes i 1722, 80 år gammelJohannes Johannessen Veo (ca. 1648-1717) gift med NN (død 1705)Oldeforeldre:Hans Knutsen Elvik, nevnt 1645-død før 1666, gift med Marite nevnt 1645Johannes Johannessen Veo (ca. 1604-etter 1666) gift med Dordi nevnt 1645Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kenneth. Jeg mener å ha sett et sted , kanskje det var på Familysearch , at Kari Johannesdatter var fra Hamre pr.gjeld.Jeg skal gi deg beskjed om jeg klarer å finne henne. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.