Gå til innhold
Arkivverket

[#13787] Rasmus Giertsen og Berthe Erichsdtr. gift i Bergen 07.04.1805 ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus og Berthe giftet seg i Domkirken i Bergen.Jeg har funnet følgende barn: 1) Helena Maria f.08.01.1805 , 2) Elisabeth f.08.09.1806 adr. 10-116 , 3) Andreas Giertsen f.12.01.1817 adr. 10-147 og 4) Alida Elisabeth f.23.07.1821 adr. 10-86.Jeg har ikke funnet barn født/døpt mellom 1806 og 1817.Jeg finner de ikke i Bergen 1815 og jeg finner heller ikke Rasmus i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805.Hvor kom de fra , når ble de født , og hvor kan de ha vært 1806-1817?Jeg kan heller ikke finne Rasmus i 1801 tellingen , ei heller kan jeg se de død i Bergen.Her trenger jeg hjelp.Har noen vært borti denne familien ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Heidi. Det er sikkert en mulighet for det.Her kan ingenting utelukkes i øyeblikket.Men det er i så fall første og eneste gangen han bruker det etternavnet.En annen ting så gjør at jeg tviler , er at de holdt til i Domkirkesognet både 1805-1806 og 1817-1821.Denne sønnen ble døpt i Korskirken.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tja... Finner vel ovennevnte Peder Bendix død her, far da nevnt som Rasmus Jersing (enda et navn!), og nå i Domkirkesognet... Hm...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå lanserer jeg kandidater i øst og vest, men Giertsen og Gjersing/Jersing er jo ikke de mest ulike navnene...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Heidi.Da ble det straks mer interessant.Men fortsatt finner jeg ingen passende kandidat i Bergen 1815.Jeg finner heller ingen kandidater på landsdekkende søk i 1801 med etternavn som begynner på J eller G.Og det er vel for mye å håpe på at det skulle være noe skifte etter denne Rasmus som du fant død.Men der er von i hengande snøre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne saken fram i lyset igjen.Jeg har ikke kommet lengre i mitt forsøk på å finne ut hvem Rasmus og Berthe var , eller hvor de kom fra.Om noen kan kaste lys over denne saken vil jeg være svært takknemlig for hjelp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser etter så finner du også en Johan Giertsen som ble gift i 1805 DK. Han finnes heller ikke i 1801. Og han fikk bare 2 barn i 1812 og 1815. Det er vel også litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Berit. Kanskje det er noen som ikke liker folk med Gjertsen som etternavn? Det er iallefall rart at de ikke finnes i 1801.Jeg finner ikke karen min i 1815 heller , til tross for at han får barn i Bergen både 1814 og 1817.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han kan jo ha tatt et annet etternavn. Jeg har prøvet å se i 1815, men forstår ikke stort av den tellinga. Alder 32-47, hva betyr det? Har du sjekket om noen barn av dem er døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom det var samme folket som fikk sønnen Peter Bendix(innlegg 4) , så døde han i 1821.Datteren Helene Marie giftet seg i 1834.Da var faren oppgitt som Rasmus Gjertsen.Hun døde forøvrig i 1865.Ved et tilfelle står han oppført som Rasmus Yttreberg.Men jeg finner ingen med det etternavnet 1801/1815.Jeg har lagt inn en forespørsel på arkivforumet vedr. Rasmus Jersings død i 1846.Ellers er det jo snart jul. Kanskje nissen leser innleggene og kommer med svaret som gave.Jeg har vært sdnill nesten i hele år ,........ tror jeg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket selv. Fant bare toldbodrøyert Johan Gjerts. + 1824 DK, 41 år bosted 9-122 og kona Berthe Martine + 1840 DK, 62 år, bosted 5-161.Ellers så fant jeg noe som kanskje kan hjelpe: Gift 10/11 1843 KK Alida Elisabeth Rasmusdt. 21 1/12 år f.DK (+ 25/7 1881 St.pr., alder 1831?) med Rasmus Gunner Larsen 22 år f.KK. De fikk 10 barn i KK, moren ble kalt Gjertsingsdt. i 1858?. Her er det jo gode muligheter for navn på faddere.Gift 23/2 1834 KK Helene Marie Rasmusdt. 28 år, f.DK (+ 17/1 1865 DK, 60 år) med Niels Eliasen Værøen 26 1/2 år, f.Askevold. De fikk 4 barn i KK/DK/NK. Så her blir det enda flere muligheter innen faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skulle selvfølgelig ha nevnt Alida Elisabeth Rasmusdtr. og hennes ekteskap.Det er gjennom sønnen Gerhard Andreas Rasmussen jeg kommer inn i slekten.Jeg får prøve å finne tid til et besøk på SAB for å se på fadderne , både ved barnedåpene til Helenes og Alidas barn , samt barne til Rasmus og Berthe.Kanskje det kan gi noen svar.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.