Gå til innhold
Arkivverket

[#13792] Vaaler, Aker


Gjest Rolf Egil Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Egil Pedersen

Min 3xtippoldefar Samuel Pedersen og hans familie er i FT1801 oppført som boende på Vaaler i Aker. Dette er mest sannsynlig det som idag er Vålerengen. Jeg finner ikke andre personer enn ovennevnte som bor på dette stedet. Kan dette være det som idag er Vålerengen prestegård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvom jeg ikke har noe godt alternativ til Vålerengen i 1801, så var nok dennne gården større enn en liten husmannsplass. Samuel bodde nok på en plass under gården, men ikke på Prestegården (som var hovedhuset). (Uten at jeg skal ta noen diskusjon på dette, men jeg kan sjekke det i kveld)Lenke forteller noe om størrelsen ca 35 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Egil Pedersen

Takk så lenge Laila!Denne Samuel Pedersen er forresten far til Peder Samuelsen som senere ble eier av eiendommen 'Samuelskroken' i Oslo - se Oslo byleksikon.Etter som du tidligere har hjulpet meg og andre på dette forum så lurer jeg på om du vet noe om der har vært et teglverk på eller ved Ellingsrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Grorudalen historielags årbok for 1992 har en artikkel om teglverket ved Ellingsrud og dets grunnlegger Even Steen (1752-1807). Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.