Gå til innhold
Arkivverket

[#13793] Svenske oldefar Johan August Karlsen gift i Våler?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Min oldefar kom i fra Sverige. Han var gift i 1897 i Våler, men jeg har ikke kunnet finne disse kirkebøkene på mikrofilm/kort. Er det noen som har tilgang til disse, og fortelle meg hva som står der?Det jeg vet er at han kom fra Sverige, muligens Tanumshede i Bohuslän. Han er født i 1876Gift 02.10.1897 i Våler med Hansine Andersd. F: 1869 i Rakkestad. De flyttet til Moss i oktober 1898. Hvis noen også kan si meg om han finnes i Tanumshede, eller om det er bare en 'familielegende', hadde jeg vært veldig glad for alle opplysninger!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at denne Våler (Vaaler) befinner seg i ØstfoldTorunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

DU har vel litt mer om ham slik som fødselsdato? Barnas navn? Jeg fant to kandidater i Tanum-----1876-07-05,Johan August,Hogar,far backstugsittare Karl Johan Olsson mor Justina Johansdr.42 år.-----1876-02-06,Johan August, Tanum Prg.far torp.Karl Eliassonmor Anna Kristina Johansdr. 23 år-----Opplysningene er hentet ut av www.släktdata.org , under registerfiler ligger de fleste kirkebøkene for Tanum GRATIS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Våler er da filmet: Fra Riksarkivets sider:I 10 1878-1896 09 Våler sokn. Fødte til 1893.I 11 1893-1909 09 Våler sokn. Fødte 1893-1909. Dødfødte 1897-1909. Konf. 1897-1909. Vigde 1897-1909. Døde 1897-1907. Innfl. 1897-1907. Utfl. 1899-1907. Innmeldte 1898-1907. Utmeldte 1898-1907. Dagsreg. 1893-1908. Her vil du finne giftermålet hvis han giftet seg der, og du vil da også finne farens navn.Biblioteket ditt kan helt sikkert hjelpe deg å få tak i fischene. Det kan til og med hende at de har dem liggende! Kontakt evt. biblioteket i Fredrikstad, de har en utmerket service!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk!! Vet ikke fødselsdato.. Min oldefar døde 30 år før jeg ble født, og min bestefar snakket aldri om sine foreldre... Barnas navn: Amanda Aurora F: 1897 i Våler Hildur Jonette F: 1899 i Moss Dagny Terese F: 1901 i Moss Rudolph F: 1906 i Østre Aker i Oslo Gunda Marie F: 1909 i Rakkestad Peder Erling F: 1911 i Rakkestad ( min bestefar)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg kontaktet biblioteket i Fredrikstad, men der hadde de ikke mikrofilmene/mikrokortene inne. De var ikke innkjøpt. Blir kanskje nå innkjøpt, men det tar vel en stund, så hvis noen kan hjelpe meg med å lese Våler kirkebok for gifte 1897 den 2.10, så hadde jeg vært glad!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg trodde at Johan døde i 1960 og Hansine i 1944, men kanskje har jeg skrevet ned årstallene tvert om i forhold til hva som er tilfelle? I så fall vil jeg gjerne ha en tilbakemelding fra deg!De ligger i hvert fall begge begravet ved Rakkestad kirke, og jeg er sikker på at en telefonsamtale med menighetskontoret og forespørsel om de kan slå opp begravelsesnotatene vil gi frukter. Der bør det stå både fødselsdato, og kanskje også et fødested samt mye annet det kan være fint å få med seg.Dessverre er du én dag for sent ute. Var på Statsarkivet i Oslo i går, men nå skal jeg nok ikke dit på en stund.Grunnen til at jeg vet litt om dine oldeforeldre er at den Hildur giftet seg med er en bror av min oldemor. Dersom du holder på med etterslekt, er jeg veldig interessert i å utveksle opplysninger om Hildur og Syver Karlsen og barna. I så fall kan du vel legge ut mailadressen din her, så kan jeg ta kontakt med deg 'på privaten'?Mange hilsner fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei....Dette var spennende, jeg er selv bosatt i Våler i dette fylket hvor dere skriver om. Våler bibliotek har alle kirkebøkene frem til 1941. Jeg snakket med bibiotekaren og han fortalte da at jeg kunne formidle deres e-mail adresse videre til dere. mailto:vaaler.bibliotek@kirkebygden.gs.of.no Tlf: 69 28 93 34Det er bare å ringe/maile så skal du nok få den hjelpen du trenger.Lykke til videre...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

takk for informasjonene ! Jeg vet at de ble begravet på Rakkestad kirkegård, så da har nok jeg bare fått datoene feil. Jeg har alltid hørt at oldefar og oldemor døde 'for lenge siden' og regnet da med at de døde før 2. verdenskrig. Men jeg er jo født på 70-tallet, så kanskje 60 og 40 var 'for lenge siden' :)Det stemmer iallefall at Hansine døde lenge før Johan August, hun døde av en eller annen sykdom, men hun var jo også noe eldre enn Johan August.Opplysninger om Hldur har jeg ikke akkurat nå, men kanskje min mor eventuellt vet noe, det er jo hennes tante.Takk også for henvisningene til biblioteket.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå fått lest vielsesprotolkollen, og der står det at faren er Carl Johan Olsson. Så da tenker jeg at jeg kan finne veien videre.Jeg har også funnet at han flyttet inn til Våler i 1896 fra Bohuslän, og har attester fra Tanum 1/5 1896.Han flyttet til : Glos???d.. Noen som har forslag til hvor dette kan være i Våler? ved Giftermålet står det at han er Dagarbeider på Ø?t?? i Våler. Noen som vet hva dette kan være?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hildurs barn: I følge min mor fikk Hildur 2 barn: Gunvor og Ivar. Ivar har jobbet på Askim Gummivarefabrikk og har 'iallefall en datter'.I følge mine kilder bosatte Hidur seg i Askim. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maris Hellerud

Hei!Stemmer finfint dette. Jeg har riktignok tre barn på Hildur og Syver, men den eldste datteren Hjørdis døde helt ung.Kanskje du kan ta kontakt med meg per mail? Jeg har mer informasjon om Hildur og Syver og barna dersom du er interessert, og skulle gjerne hatt litt opplysninger som din mor sikkert sitter inne med angående navn ektefeller med videre. - Om du ikke synes det blir for mye bryderi da!Mailadressen min er i hvert fall mariushellerud@yahoo.comMange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Ville bare si at jeg nå har funnet ut av flere ledd bakover hvis det er av interesse Marius. ( Ikke etterslekt, men aner til Hildur )Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.