Gå til innhold
Arkivverket

[#13794] Svenske Petter Eriksson fra Nøssemark


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

En av mine tippoldeforeldre het Peter (Petter) Eriksen(Eriksson). Han skal ha kommet fra Nøssemark i 1879 og er født i 1853. Hans far heter Erik Andersson og han har iallefall en bror som heter DanielHan giftet seg 23.06.1882 i Degernes/Rakkestad med Andrine Nikoline Larsdatter født i Berg den 21.10.1851 Hennes foreldre var Ragnhild Larsdatter og Lars Nilsen Er det noen som kan si noe om Peter(Petter)? Og som eventuellt har noe om forfedrene og familien så hadde jeg blitt glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

Hei! Har du noe nærmere spesifikasjon om hvor i Nössemark han kom fra ?. Jeg har selv aner fra Nössemark, og sitter på en bygdebok som med 670 sider beskriver bygda's historie i ord og bilder. Desverre er det ingen index i boken, og det meste er ordnet etter gårdsnavn, Så et gårdsnavn ville gjort det betydelig enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Desverre.. Jeg har bare fått oppgitt : Nøssemark.Jeg har fått oppgitt at han døde i 1920 i Rakkestad/Degernes, så hvis noen har tilgang til dette, så kanskje det står der mer om hvor han kom fra?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tillegsopplysning:De bodde på elnesnæset i Degernes, som faren til Andrine Nikoline, Lars Nilsen kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Nok en tilleggsopplysning, korreksjon, mulig navneendring..Jeg har opplysninger om en August Eriksson F: 29.11.1853 Konf 29.11.1875 som heter August Eriksson som flytter inn til Rakkestad i samme tidsrom. Var det vanlig at man endret navn? Jeg vet at min oldefar 'fornorsket' etternavnet. Jeg har søkt etter Petter i Anbytarforum også, men der er det heller ingen som kan finne han.Håper noen der ute kan hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Nå har jeg forsøkt å finne spor etter Peter/Petter, men det kommer ikke noe nytt inn i bildet...Jeg har sett på innflyttningslister, og finner han ikke der. Og jeg har etterlyst han i Nøssemarkdelen på Anbytarforum, og ingen der finner han heller. Så kanskje han ikke kom fra Nøssemark i det hele tatt??? ;)I tillegg til informasjonen i (1) har jeg følgende:Erik Andersson skal være faren. Han står oppgitt som Skomaker når Andrine og Petter gifter seg.Min tolkning av det som står i kirkeboken:Petter Eriksson, Tjenestedreng Vatnemellem, Født: Sverige 28.09.1853 far: skogmager Erik Anderssen, Andrine Nikoline Larsdatter F. Rokke 22.10.1951, konf: 66 i Rokke, Far: Gård: Lars Nilsen Elnesnæset, Forloverer: Jens Johannesen Vatnemellem, Hans Iversen GreagerIfølge et oldebarn av Petter skal han ha kommet flyttende fra Nøssemark til Norge i 1879.De bodde på Elnesnæset i Degernes og fikk følgende barn:Lovise Emilie F: 16.04.1883 Lava Regine F: 17.06.1885 Anna F: 16.11.1887 Johannes F: 14.09.1889 Emma Otilie F: 01.12.1891 Ragnhild Marie F: 31.03.1894Fadderene har jeg gjenkjent som gårdbrukere rundt omkring der de bodde med unntak av:For Lovise Emilie: Daniel Erikssen Hje? af RokkeFor Johanes: Daniel Eriksen Bjerkeli og Hustru Lovise Johannesdatter StrygerFor Emma: Daniel Bjerkelid.Jeg kan mene at dette er en bror av Peter .I 1900 er han oppgitt her: Lenkeog jeg antar at Daneil er en bror av Peter. Jeg har dog ikke funnet han innflyttet til Rakkestad/Degernes.Er det noen der ute som kanskje kan hjelpe meg? Hadde vært KJEMPEGLAD!! Da denne grenen er vanskelig!! ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Har nå lånt meg nøssmarkboken...Er det noen som muligens kan sjekke om han er flyttet inn til Norge i Berg, Østfold?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Nei, i denne boken finner jeg han ikke.. Jeg tror kanskje ikke Peter/Petter kommer fra Nøssemark i det hele tatt! ;)Men hvor skal jeg da begynne? Jeg har jo ikke funnet han innflyttet til Norge, og jeg finner ingen Peter Eriksson i FT 1865 som kan passe. Så dette blir liksom som å lete etter nålen i den berømte høystakken...Det eneste jeg vet er det som sto ved giftermålet i Degernes i Rakkestad, at han var fra Sverige, faren heter Erik Andersson og er skomager, og at han ved tiden for giftermålet var dreng på Vatnemellom, en gård i Degernes..Og dødsfallet er bekreftet.Det står også at han er konfirmert i Sverige, og en fødselsdato.Dvs alle opplysningene som står i innlegg (6).Noen som kan hjelpe?Alt er av interesse, for denne har vært en STOR nøtt...! ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Fant en August Erikson, som er født 25.11., dpt 29.11.1853 i Östad, Alvsborg len i Sverige. Han var sønn av Erik Anderson og Anna Stina Johansdotter Kanskje verdt å sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei! Takk for tipset! Jeg har sett vedkommende ;) Og jeg har prøvd å finne ut av han også, men har ikke kommet noe videre på han. Fant du August via familysearch.org? Eller via kirkebøker?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet ut at Östad finnes i dagens Västergötaland.. Dermed har jeg lagt inn et tema der.. Så kanskje det fører frem?? :)Det er litt dumt med 'familielegender' fordi man henger seg litt mye opp i dem.. Og kanskje kan ledes galt avsted!Hvis det finnes noe mer informasjon der ute, er jeg bare glad for å få tips!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C ludvigsen

Denne August var en Augusta! Altså en pike. så nå er jeg like langt.Noen som har noen flere tips? ;)Jeg skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig å finne ham, jeg føler at jeg har såpass mye informasjon, at det egentlig ikke burde være noe problem, men likevel..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Etter at 'Svenskedatabasen' fra Østfold har kommet seg på nett i dag, søkte jeg etter Peter Eriksson og fant ham her: LenkeNå ser det ut for at det ikke står noe om min 'kjære Peter', men kanskje det står noe mer i kirkeboken likevel? Er det noen som har mulighet til å slå opp i Degernes sin kirkebok?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei!Prøver å bringe denne opp igjen, og spørre om det står noe mer enn det som står i databasen på Digitalarkivet ( se lenke i forrige innlegg.) Jeg har desverre ikke mulighet til dette selv akkurat nå, så hvis noen sitter med kirkebøkene tilgjengelig, setter jeg veldig stor pris på om det er noen som kan slå opp og kikke for meg.På forhånd, Takk!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et innspill litt på sidelinja. Peter Eriksons far kjenner du navnet til. Jeg har tatt utgangspunkt i han og søkt på han i Sveriges befolkning 1890. Han kan jo tross alt ha levd da.Jeg søkte etter Erik Andersson, skomakare (hele sverige). Det kom opp 62 kandidater. 1 av disse fant jeg i älvsborg, (og det med en alder som kan passe):Erik Andersson, skomakare f 1811 västra tunhem (älvsb län). Gift far far i familjen. Hohl gartegården. Födelsesort i källan:västra tunhem. Han var gift med Brita Stina Arvidsdotter f 1814 i gärdhem(älvsb län). Gift kvinna, mor i familjen. Fødelsort i källan: gerdhem.De hadde ikke barn hjemme i 1890, de har sikkert flyttet ut. Vet ikke om dette paret er aktuelle, men ville nå allikevel nevne det. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tusen takk for innspillet, Anne Lene!Jeg har ikke tenkt på den muligheten. Da skulle han være 42 år og moren 39 år når Peter ble født.. Nja.. ikke umulig det! Jeg fant ikke noe på Familysearch. Men kanskje släktsdata kan gi noen svar?Takk i allefall! Hvis det er noen andre som har tanker rundt dette er dette velkomment.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå sjekket på Släktdata, men jeg har ikke funnet noe som kan indikere at dette er Peters far. Jeg har heller ikke funnet Peter født i de listene.så jeg er vel kanskje tilbake til 'square one'...Er det noen som har mulighet til å sjekke listene i Degernes? Det kan jo være at det står noe mer der likevel..Ellers nevner jeg også at jeg har etterlyst Petter/Peter sin bror Daniel i følgende tema:LenkeDette er virkelig en nøtt! Er det noe jeg har oversett? Tenker jeg feil? Noen som har noen innspill?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hos Släktdata ser det ikke ut til å være noen data fra Nössemark. Men hos Genline bør han kunne finnes døpt + i husförhörslegdene om han nå er fra Nössemark... Har du sjekket disse listene fra Nössemark?Han kan jo også ha flyttet til Nössemark før han flyttet videre til Norge... Genline har bare husförhör og flytte-lister til 1860 (foreløpig)Kanskje jeg ikke forstår hva du mener med Släktdata. Jeg mener www.slaktdata.org ;-)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Per Harald! Takk for tankene dine. Jeg har ikke personlig sjekket Genline, men etter å ha lagt inn en etterlysning på Nøssemark i Anbytarforum, så var det noen som sjekket for meg. Men, en skal jo alltid sjekke alt selv.Jeg prøver derfor å gå tilbake til innflyttningen til Norge, for å se om jeg kan 'backtracke' derfra.Jeg mener 'http://www.slaktdata.org' med Släktdata.Men tusen takk for dine bidrag! Alltid kjekt å se ting fra flere kanter.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Henry N. Nilsen

Hei Torunn!Her kommer en gladmelding! Petter Eriksen er født i Kallerud Østra i Frändefors sn (P), Sverige, 28. september 1853 (Kilde: AI:15, s. 264) av foreldre: Torparen Erik Andreasson, født 26/12-1820 Kallerud Østra, Frändefors (P) og hustru Lisa Persdotter, født 1815 (fødested oppgitt til Frändefors (P) Kilde for Eriks fødsel: AI:10, s. 153. Kilde for Lisas fødsel: AI:14, s. 218.Lisa og Erik ble gift i Frändefors sn (P) 25. oktober 1844 (Kilde: C:5, s. 984) Begge var bosatt i Kallerud Västra i Frändefors da de giftet seg i 1844.Som gift var Lisa og Erik bosatt i Kallerud Østra. De fikk flg. barn:Anna Britta, født 10/5-1845 (AI:14, s. 218) Maja, født 6/7-1848 (AI:14, s. 218) Anders Johan, født 3/3-1851 (AI:15, s. 264 Peter, født 28/9-1853 (AI:15, s. 264) Daniel, født 30/12-1856 (AI:17, s. 251) Johannes, født 12/3-1860 (AI:17, s. 251)Alle barna er født på Kallserud Østra. Familien var bosatt her i 1860. Husførhørslängder senere enn 1860 er foreløpig ikke skannet og tilgjengelig via Genline.Torunn, du har rett når du antar at Daniel og Petter er brødre. Det stemmer. De to brødrene kom til Degernes og var bosatt ikke langt fra hverandre.Petter (ble skrevet både med en t og to) døde 3/1-1920 på Elnesneset i Degernes. Død av kreft. Bgr. 9/1-1920(MINI II 2)Daniel døde som enkemann 19/4-1931 på Brodal,Degernes. fhv. småbruker.Han hadde vært bosatt på Bjerkeli, Degernes (Like nord for Velund i Degernes)Forøvrig kan opplyses at Erik Andreassons foreldre var: Torparen Andreas Eriksson, født 1797 i Gestad sn (P)Død 19/1-1844 i Kallserud Østra, Frändefors (P) (Kilde: AI.9, s. 18 (Frändefors, og AI:14, s. 218 også Frändefors) og hustru Britta Hansdotter, født 1792 i Gestad sn., død 14/4-1826 i Kallserud Østra, Frändefors (P) (Kilde: Frändefors AI:9, s. 18 og AI:10, s. 153.Med hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Henry!Dette var da helt utrolig!!! Hvordan fant du fram til Petter? Helt tilfeldig?Nå ble jeg veldig glad! Jeg har slitt å finne fram til denne petter.. Og jeg hadde gitt han opp litt..Tusen, tusen hjertlig takk!!Nå har jeg jo flere 'tråder' å nøste opp i.Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du klarte å finne fram til Petter.. Men som sagt, tusen hjertlig takk!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Torunn!Først må jeg få nevne noe som ble glemt i forbindelse med mitt forrige innlegg. Kilden for Daniel Eriksens død er KLOKKERBOK Rakkestad (Degernes) II 3, s. 162, nr. 3.Som gammel Degernesing og som slektsforsker følger jeg med på Digitalarkivet (som jeg synes best om av de forskjellige fora vedr. slektsforsking).Du har sikkert også lagt merke til innlegg i Digitalarkivet 8/11-2000 hvor Bjørn Bjørnhaug etterlyste Daniel Eriksen, f. 1856.Denne Daniel Eriksen hadde jeg fra tidligere notert meg idet en av hans sønner er oppgitt som barnefar til en kvinne som ble min morfars stedatter. Den gang registrerte jeg denne sønnen og opplysninger om foreldrenes daværende bopel som var Bjerkeli i Degernes. Deres eldste sønn er forøvrig født i 1886 på Juverkasa i Rokke, en plass som grenser inn til grensen mot Degernes. Jeg har også merket at etterkommerne av Daniel bruker slektsnavnet Bjerkeli.Jeg var på et møte hos Mikroklubben i Halden en gang sist høst eller vinter. Jeg kom da i prat med Bjørnhaug som nevnte Daniel Eriksen. Etter det møtet sjekket jeg dødsdatoene til Daniel og Petter Eriksen under et av mine besøk i Underhuset i Rakkestad. En gang i vinter ringte jeg til Bjørnhaug for å fortelle at jeg hadde fått undersøkt når Daniel døde. Han fortalte da at han hadde vært på biblioteket selv og funnet samme opplysning. Han hadde også lånt mikrokort fra Sverige og der funnet Daniel født i Frändefors i Dalsland.På samme tid hadde jeg tegnet et årsabonnement på Genline og jeg begynte da å søke etter både Daniel og Petter.Under mine undersøkelser i forbindelse med Petter Eriksen fant jeg også at en av hans døtre Ragnhild Marie Pettersen, født 1894 var mor til en av mine kollegaer fra min yrkesaktive tid. Hun døde faktisk i forbindelse med fødselen til min kollega. Han bor i dag i Skjeberg.Det som er det fine med det svenske kirkeboksystemet er at du kan søke både på døpte og i husførhørslängdene. Dessverre er ikke materialet etter 1860 ferdig registret enda, men dette skal være på plass innen årets utgang.En ting vi skal være oppmerksom på er at både i Norge og i Sverige hender det at navnet Andreas blir til Anders, som i tilfellet med Erik Andersson. Det er så lett å lese Anders i stedet for Andreas. I kirkeboken i Norge sto det Erik Andersson som far, mens husførhørslängden hele tiden opererer med Andreasson.Men husk Genline er et ypperlig tiltak. Likeledes vil jeg nevne Sveriges dødbok 1950-2003 på CD.Her kan du rask finne personer. Likeledes CD med Sveriges befolkning 1890, 1970 og 1980.Jeg skulle bare ønske at vi hadde hatt noe tilsvarende i Norge.Bokstaven P som står i parentes i mitt forrige innlegg står for Älvsborgs län som Dalsland ligger i.Ha en god helg!Med hilsen fraHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei igjen Henry! Takk igjen for alle opplysninger. Innlegget til Bjørn Bjørnhaug sitt innlegg finner jeg ikke her på Digitalarkivet.De kildene du nevner er jeg enig i er veldig bra kilder.Vet du noe om Frändefors ligger langt unna Nössemark?I følge familietradisjonen skulle jo Petter komme derfra.Men nok en gang. Tusen hjertelig takk for alle opplysninger!med hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei igjen Torunn!Takk for innlegg. Dette blir rene føljetongen. Frändefors ligger i den sørlige del av Dalsland på veien mellom Mellerud og Vänersborg. Men avstandene er ikke så store i Dalsland. Her er mange, men små socken.At Petter kan ha vært innom Nøssemark er ikke umulig. Folk flyttet mye på seg i den tiden, spesielt de som kom fra torp og lignende.Bjørn Bjørnhaugs innlegg var nok ikke på Digitalarkivet, som jeg skrev, men derimot på Dalslands lista, en liste for slektsforskere fra Dalsland og Østfold som også jeg er med på.Jeg kommer til å sende en e-mail til Bjørnhaug og gjøre han oppmerksom på mitt svar til deg, slik at han eventuelt kan kontakte deg. Dere har sikkert felles aner.Min E-post adresse: hennilse@online.noJeg forsker på mine slekter i Dalsland (Ärtemark), i Bohuslän (Røra) og i Østfold, bl.a. mye i Rakkestad, Skjeberg, Eidsberg, Hvaler.Hvem av Petter Eriksens barn er du etterkommer av?Har du ytterligere spørsmål så bare spør! Gjelder det nålevende personer, vil jeg ikke publisere data her, men henvise til direkte kontakt gjennom E-post adressen.Vennlig hilsenHenry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.