Gå til innhold
Arkivverket

[#13798] Sydnesgaten 5 i Bergen: hvilken rode og hvilket husnummer?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har benyttet muligheten til å finne sammenhengene mellom rode- og husnummer og gateadresser i Bergen, men finner ikke noen gateadresse som kan passe med hverken 11-237 eller 11-137, som er angitt som boligadresser, henholdsvis ved FT 1865 og ved en dåp i 1867. (Muligens kan det her være tale om en transkripsjonsfeil, slik at det begge ganger skal være enten 11-137 eller 11-237?). I annen, privat, kilde angis Sydnesgaten 5 som familiens adresse i 1898 og i 1906. Den aktuelle familiefar er Hans Olsen Nygaard.Jeg ville være takknemlig for hjelp til å finne ut av hvilken gateadresse som tilsvarer 11-137 og/eller 11-237, samt rode- og husnr. for Sydnesgaten 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Sydnesgaten 5 er 11-205N i flg den samme kilden.Det mangler jo enkelte husnummer i rodeoversikten så det kan vel f.eks. være pga brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ved dåp til 6 barna jeg finner er nevnt 11-137, -142, -147, -205, -205a og Florida (ikke USA, men Bergen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for hjelpen. Men jeg har dessverre flere problemer med denne rode-gate-overgangen. Når jeg f. eks. velger 'Rode nr.' og 'Lik' og '11', så får jeg ingenting, men dersom jeg velger 'Rode nr.' og 'Inneholder' eller 'Børjar på' og '11', da går det bedre. Noe tilsvarende skjer med 'Hus nr.'. Skal det virkelig være sånn? Eller er det kanskje noe jeg ikke har fått med meg vedr. de ulike valgmulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Nå representerer ikke jeg Digitalarkivet, men jeg tillater meg likevel. Teksten '11-237' er virkelig ikke LIK '11', men den børjar derimot på '11'. Ja, det skal nok være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Lars: Det er vel ikke åpenbart at man i rode-nummeret skal inkludere bindestreken og husnummeret? Men jeg er enig i at det faktisk er slik det fungerer. Problemet er dermed løst for mitt vedkommende, d.v.s. jeg vet nå hvordan man 'kommer rundt det'.Til Barbara: Ja, det stemmer nok. Takk for henvisningen til tema 10836, der svarer jo Jan bekreftende, synes jeg, på at ikke alt er helt logisk i denne rode-gate-saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.