Gå til innhold
Arkivverket

[#13799] Åsnes : Pernille Guttormsdatter f 1783. Gift med ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Pernille Guttormsdatter var født 1783 i Åsnes. Hun må ha giftet seg ca 1815 siden hennes sønn Guttorm som senere kom til Rusten i Åsnes var døpt 18. januar i 1818.Jeg finner ikke hennes mann, Guttorms far. Jeg håper noen har oppslagsmuligher som fortelle mer om hvor han stammer fra og hans navn. Guttorm hadde etternavnet Hansen så fornavnet på faren er gitt.....Gidder noen se etter ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Jeg finner en Guttorm Hansen født utenfor ekteskap 14.01 1818, døpt i Åsnes 18.01 1818. Faren er gift mann Hans Hansen Nygaarden, og moren Pernille Guttormsdatter Nygaarden. Begges første leiermaal. Jeg finner ingen Pernille Guttormsdatter gift før en i 1832. Den 14.05 1832 blir enkemannen på 36 år, Berger Olsen Rusten gift med piken Pernille Guttormsdatter Rusten på 46 år. Brudg. far: Ole Olsen og Brudens far Gutorm Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Bjørn GunnarTakk for hjelpen. Denne Hans gikk vel også under navnet Melbyteppen. ( side Aasnesboka 236) Hvordan han har fått Nygaarden knyttet til seg skjønner jeg ikke. Denne Hans Hansen var muligens den Hans Hansen som i 1792 fikk ovdratt 1 skinn i Melby etter sin far ?? Hans Tollefsen Melby.Er det oppgitt, eller finner du noen fødselsdato på den Hans Hansen som har Leiermål med Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Jeg har ikke Åsnesboka, så jeg får ikke sjekket det med Melby. Det er ikke oppgitt noen alder på Hans Hansen ved leiermålet. Jeg har ingen kirkebøker for det aktuelle tidsrommet bakover. Min begyner 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Trond Kaasin

Jeg blåser litt liv i denne saken igjen. Det er mulig Melbyteppen er et blindspor likevel.Jeg har som far til Pernille; Guttorm Pedersen Nygaarden ( f 1754). Hans Hansen Nygaarden ( Melbyteppen) som hun fikk barn med kan således være i nær famile, men jeg finner ikke direkte sammenhengen????Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Dette er et spørsmål angående Åsnesboka. Hvem har skrevet den og hvor kan man få kjøpt den? Min oldefar og tippoldefar er fra Åsnes. Min morfar har slektsnavnet Aasnes, skulle vært morsomt å vite om disse er nevnt i boka! Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.