Gå til innhold
Arkivverket

[#13806] Petra Sofie Kolstad, f. i Moss januar 1898. Til USA 5.10.1899


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med foreldrene til den nevnte Petra Sofie? I 1899 reiser hun sammen med en Kristiane Kolstad (39 år), som godt kan være moren, men det går ikke fram av protokollen om hun er det. Reisemål: Chicago.'Problemet' er at i 1900 bor Kristiane i Toftes gt. i Kristiania med en liten gutt, Dagfinn (f.15.6.1900), som muligens er hennes sønn, Uansett kan oppholdet i USA ikke ha vart så veldig lenge.Kan noen hjelpe med å løse denne lille floken?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så ingen Petra Sofie døpt i Moss, Moss landsogn eller Rygge.Om jeg ikke har oversett henne, kan hun selvsagt være døpt i Kristiania, men Toftesgt. er for upresist, Toftesgade omfattes av ikke mindre enn 3 menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kristiane bodde i Toftesgt. 32 iflg FT 1900 for Kristiania. I 1900 er Petra Sofie etter alt å dømme ute av bildet, enten død eller f.eks hos slektninger i USA.Ellers må jeg innrømme at jeg tok utgangspunkt i at Kristiane og Petra Sofie kom fra Moss og antok at Petra Sofie var født der (Kristiane var fra Jeløya).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjell Hamberg

Av og til kan en inspirert tanke føre fram.....Med utgangspunkt i at barnet Petra Sofie ikke var å finne i Moss (inkl. by- og landsokn) og at den ugifte Johanne Kolstad var inne i bildet med en åpenbar jobbmessig tilknytning til hovedstaden, fikk jeg det for meg at jeg skulle sjekke Fødselsklinikken i Christiania. Bingo!Petra Sofie ble født 20.12.1897 på Fødselsklinikken i Christiania. Foreldre: pige Johanne Kristiane Kolstad og gift mann Karl Fredik Boug. Og - viste det seg - de samme foreldre som for overfor nevnte Dagfin, f. 1900. Også født på Fødselsklinikken.Jeg slutter aldri å la meg overraske!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.