Gå til innhold
Arkivverket

[#13811] Hva er en bedemand ?


Gjest Randi Sira
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Sira

En av mine aner er i oversikt over skifter i Trondheim omtalt som bedemand Lars Ramberg. (Eiriks Strøms oversikt på nettet) Han døde rundt 1795.Hva er en bedemand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er vel en begravelsesagent det.Avskrft ordbok: 'en person som giver bistand i forbindelse med begravelser el. bisættelser, og som står for den praktiske del'.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har noe med bryllup å gjøre, og jeg tror bedemannen hadde med frieriet å gjøre. Han dro visst også rundt i bygda, og inviterte folk til bryllup. Korriger meg gjerne, hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bedemann eller stadsbedemann, kommunal tjenestemann i byene som skulle forestå innbydelser til begravelser, barnedåp, bryllup o. l. B. ble tilsatt av magistraten. B. institusjonen oppsto på 1600-tallet og ble avskaffet omkring 1850. På landsbygda ofte brukt om kjøkemeister.Kilde: Norsk Hist. Leks.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg tror heller det var benevnelsen som ble avskaffet omkr. 1850, da man i dagens Danmark fremdeles går til bedemanden, og man går da til begravelsesfirmaer.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Vi bruker benevnelsen bedemannsstil når noen uttrykker seg i høyttravende snirklede vendinger. Bedemennene som besørget innbydelser etc til bryllup, begravelser o.a kirkelige høytidligheter brukte gjerne bestemte formularer som ble holdt i slike høytidlige vendinger.Bedemennene selv la an en høytidsfull mine,ordet bedemannsansikt hentyder til dette. Efterhvert tok bedemennene på seg alle mulige oppdrag i forbindelse med begravelsen, og da skikken med å la bedemennene ordne med innbydelser forsvant, ble det selve arrangementet av begravelser som ble bedemennenes yrke. Ref. Holbergs Den Stundesløse 3,4 og 'Bevingede ord' John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Du burde vel kanskje legge inn et eget innlegg om dette.Dette er vel ham i 1801 LenkeMonsr. Jens Kierul ble gift 21/10 1749 NK Bergen med Anna Margrete Snitler.En Jens Kiærulf ble bgr. 22/7 1803 DK, 79 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.