Gå til innhold
Arkivverket

[#13816] Tønnes Elias Mydland


Gjest Christian Lura
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Lura

13.06.1851 flyttet en 20 år gammel mann til Skåre prestegjeld (Haugesund). Hans navn var Tønnes Elias Olufsen Mydland og kom fra Mydland i Bakke. Sannsynligvis var han min tippoldefar.Det finnes etter det jeg forstår to 'Mydland i Bakke', en i Gyland sokn (Lister amt) og en i Tonstad sokn (Stavanger amt).Er det noen som vet hvilken gård Tønnes kom fra opprinnelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Christian!Har du funnet ham i FT 1865? Hvis ikke, hva tror du om denne Tønnes Olsen/Olufsen Mydland? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ein annan kandidat er Tønnes Elias Øyusen, f. 1831 på Mydland i Gyland. Øyufsen er så uvanlig et navn at det kan ha blitt 'normalisert' til Olufsen da han kom til Haugesund.fra LDS IGI:TONNES ELIAS OYUF Christening: 04 SEP 1831 Bakke, Vest-Agder Father: OYUF ERIKSEN Mother: BERTE TONNESDROYU ERIKSEN Spouse: BERTE TONNESDR Marriage: About 25 JUN 1826 Bakke, Vest-Agder Husband Age at Marriage: 32 Wife Age at Marriage: 27INGERI OYJUSEN - 08 JUL 1827 Bakke, Vest-Agder TONNES ELIAS OYUF - 04 SEP 1831 Bakke, Vest-Agder BERTE OYUF - 05 OCT 1834 Bakke, Vest-Agder TORI OYUF - 15 MAY 1837 Bakke, Vest-Agder TONNES OYUF - 21 NOV 1841 Bakke, Vest-AgderMora er enke på Mydland i 1865: LenkeDersom ein klikkar 'førre' eller 'neste' finn ein nabogardar som Sandvand og Rygh, og som viser at det er Mydland i Gyland det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Lura

Takk skal dere ha!Det ser ut som en del brikker faller på plass. I 1875 bodde Tønnes Elias på Laksevåg, og i 1898, da han døde, i Bergen sentrum. Da het han Tønnes Elias Øiaasen Mydland/Mygland, noe jeg ikke fikk til å stemme før nå. Øiaasen må da være en omskrivning av Øyufsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.