Gå til innhold
Arkivverket

[#13821] Slekten Abel fra Birkenes i A.A.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Slekten Abel er gått beskrevet i flere lokale bygdebøker fra distriktet. ( Birkenes og Tveit ) Ole Sørensen Abel 1716- 1783, g.2.gang med Magdalena Christensdatter Rosenvold. Jeg har prøvd å nøste, i håp om å finne Ole sin far, uten lykke. Jeg har sjekket ut flere gårder i Tveit og Birkenes der Abelslekten har hatt sine forgreininger til, men denne Ole kan jeg ikke klare å spore opphavet til med navnet Abel.Kansje noen kjenner noe til denne slekten. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg er i grunnen litt interesert i hvor denne Ole Sørensen Aabel kom fra. Så det er nok som du spør om Fjogstad, det er slekt og gårdsnavnet Aabel. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ovenfornevnte antagelser at slektsnavnet Abel skulle erstattes med slekt-/gårdsnavnet Aabel (Åbel) er nok en for hurtig slutning å treffe.Muligens var de to nedenfor nevnte, hhv. Ole S. Abel og Tone S. Abel søsken. Hvis nevnte Ole S. Abel's 2.ekteskap var med Magdalena Christensdtr. Rosenvold, kjennes det til noen barn etter dem eller fra de hernevnte ekteskap?Chr.sand.Vigde i 1751Brudgom Hæderlige Studios. Ole Sørensen Abel Brur Gudfrygtige Enke Anna Jacobsdtr. MørchChr.sand.Vigde i 1745Brudgom Ærlige, Velagtbare og Velbefarne unge Karl Rasmus Olsen Falch Brur Gudelskende Pige Tone Sørensd. AbelMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Foreldre til degn Ole Sørensen Åbel 1716-1783 og hans søster Todne 1706-1795 var trolig Søren Olsen fra Abild Danmark 1681- ca.1730, bosatt i Kristiansand og gift med Karen Ånensdtr Manflå Finsland -1752. (Karen hadde en søster i Kristiansand, Todne gift med Gase Berentsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra Finslandsboken s. 426 (Manflå gnr. 34) finnes følgende mulige Aanen:Aanen Torson f. 1640 g.m. Gjetlaug Aslaksdtr. Lunde, Halse (Gjetlaug: Raudabergætt tilbake til ca. 1340).Barn:Tore g.m. Gunvor Torkildsdtr. Aagedal.Søren (til Kr.sand).Asjer (til Kr.sand).Danjel g.m. Karen Reiersdtr. Bringsdal, Homme.Det ville være opplysende fra hvilke kilder Karen Ånensdtr. Manflå Finsland -1752 samt søsteren Todne er hentet ifra, bla. også hvis nevnte bok har mangler. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Bruk en søkemotor (kvasir,Google) og skriv inn 'Ole Sørensen Aabel'. Du kommer da rett inn i en bok med svært komplette opplysninger om denne familien.Forøvrig, Todne Ånensdtr Manflå var gift med Gase Berveinsen (Berentsen) fra Roland i Bjelland f. 1706. Han hadde et barn Berent til dåp i Kristiansand 14.4.1737 (Ole Sørensen var fadder). Barnets mors navn er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Går ut ifra at T.Odland nå muligens har fått sitt spørsmål besvart, se vedlagte link:LenkeVidere dreier det seg da om Abel (fornorsket fra Abild, Danmark) og ikke Aabel (Åbel) fra Birkenes i A-A. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker Dere begge for utmerket hjelp og opplysninger om slekten Aabel, dette blir dog noe å spinne på. Hjertelig takk!!! Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg er på jakt etter hvor du har funnet opplysningene om Karen Aanensdatter Manflå Finsland fra. Hennes søster Todne har også gjort giftermål til Roland i Bjelland. Dine opplysninger om slekten Abel er av stor interesse.min nettadresse er: odlando@online.no Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det siste innlegget var faktisk ment som et spørsmål til Jarl Berge, opplysningen om Mannflå er virkelig av stor interesse. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest May Karin Henriksen

Ang oppl. om skifte etter Jonas Christian Rosrnvold, er det rart om Abraham Christiansen fikk lyst og anledning til å begynne i seilmakerlære hos Mester Plum i Fredriksværn 1820, fant sitt gifte og slo seg ned i Fredriksværn, og i 1839 etablerte seilmakerverksted i byens beste strøk med utsikt til Laurvigs havn som lå tett med seilskip og hadde gode kontakter til skutene. Skulle ikke han være identisk med Abraham Christiansen Rosenvold Olsen, f. i Kristiansand 2 jan. 1802? Jeg bare spør. mvh. May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg tror at denne Abraham er sønn av Christian. Ved en ren tilfeldihet husker jeg at Abraham hadde vært fadder ved en dåp i Kristiansand på 40 tallet.Men jeg tror faktisk han brukte etternavnet Abel. Dette er det eneste spor jeg har oppdaget etter han,så skal en trekke sluttninger, noe en ofte må gjøre når en ikke kjenner historien helt ut, ja da tror jeg at vi snakker om den samme Abraham. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.