Gå til innhold
Arkivverket

[#13826] Stange, Vethammeren, Kristoffer Olsen-Eli Andersdatter. gift 1846


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Den 17/4 1846 giftet Eli Andersdatter med Cristopher Olsen i Stange. Eli har jeg god kontoll med videre bakover mens Christoper sliter jeg med. Eli er født 27/9 1820. I følge DA er Christopher ett år yngre. Født i 1821. Begge bor på Vethammeren Stange i 1865.I følge Fam search finnes 2 Cristopher født i 1821. en døpt 20 januar og 16 september.Så hvem av disse var gift med Eli og eventuelt hvor kom han fra. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du ikke skrev opplysningene fra FS sjekket jeg selv, og fant de 2 Christopher du sa, men hans som ble dpt. 20/1 1821 døde 31/12 1822.Om du ser på giftemålet deres i 1846 så ser du at Eli var 27 år og Christopher 24 år og hans far het Ole Christophersen. Christopher kan altså være født i 1822. Det finnes en dpt. 3/3 1822, foreldre Ole Christophersen og Anne Olsd. Mulig det finnes flere. Det sjekket jeg ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei BeritBle overrasket over aldersforskjellen på Eli og Kristoffer som du nevner. I DA under Vethammeren står de oppført i 1865 som Eli 46 og Kristoffer 45. Og mente derfor at Eli skulle skulle være født 27/9-1820 ( fam.s.)Fant du alderen på dem i kirkeboka ?Dette med Ole Christoffersen som far er nok riktig. Moren må være Oliv Halvorsdatter. Da blir Kristoffer Olsen født 16 sept 1820 den 'skyldige'Hvorfor( teori) : Jeg ser at i DA 1865 har Kristoffer og Eli ei datter som også bærer navnet Oliv som var relativt skjelden i de dager. Altså oppkaldt etter farmor.Men så skjer det at jeg ikke finner noe bryllup mellom Kristoffers foreldre. Oliv Halvorsdatter og Ole Kristoffersen ser ikke ut til å være gift. Leiermål ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ole og Oliv fikk mange barn. Det første i 1818 iflg. FS. Jeg fant heller ikke ekteskapet. Jeg har funnet alle opplysningene i FS, så de må sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christopher Olsen som ble døpt 16.09.1821 (født 03.09.1821) var ektefødt barn til Ole Christophersen og Oliv Halvorsdatter. (Stange Mini 8 1814-1825 2/7 p.97 no.50).Oliv er ikke et helt uvanlig navn i Stange dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Oliv Halvorsdatter og Ole Christophersen ble viet 25.04.1818. (samme kirkebok som før, 4/7 p.391 nr.16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

HansJa jeg tar turen til slektsforskningsdagen på Jessheim. Mange hjelpemidler som jeg sikkert ikke bruker godt nok. Jeg har mange spørsmål.GeirGlimrende. Det var bra å få det endelig bekreftet. Da mener jeg denne Oliv Halvorsdatter bodde på Saxlund i Stange mens Ole må ha vært den som vokste opp på Westingstad.Olivs foreldre : Halvor ( Haaver) Larsen og Eli OlsdatterOle foreldre: Kristoffer Olsen og Eli Olsdatter.Bekrefter kirkeboken dette så setter jeg punktum så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står ved vielsen 'U:k: Ole Christophersen tjenestedræng 27 Aar, Saxlund' og 'Oliv Halvorsd- 24 Aar, tjenestepige'.Uten at jeg har satt meg grundig inn i denne saken, skulle man først mistenke Ole Christophersen, husmannsønn av Christopher Nielsen (står som Christopher Kjelsen i FT 1801) og Kari Olsdatter som en vel så sannsynlig kandidat som bondesønnen Ole Christophersen. Oliv var jo husmannsdatter. (Farens navn skrevet Halvard ved dåpen 5. februar 1797, morens Elie).Kan hende at du allerede har vurdert alternativet mitt og har kunnskap som eliminerer vedkommende (f.eks. at han er død i 1818).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei GeirTakk.Dette beviser jo igjen hvor forsiktig man skal være med DA og Fam search alene koblet med egen sprirituelle evner.Nå var det jo slik at jeg var veldig usikker her siden jeg la dette ut til sjekk mot det endelige sjekkpunkt som jeg ikke hadde for hånden ' kirkeboken'.Er etternavnet Nielsen som skrives 'Kjeldsen i DA' oppgitt fra Kirkeboken ved vielse av sønnen .???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen fant sted før fedrenes navn ble opgitt ved denne anledning. Men FT 1801 er nok feil (som den dessverre er fra tid til annen), jeg kikket på søsteren Johanne's dåp 02.07.1797 og også der står Christopher Nielsen. Niels' (døpt 23.11.1788) var også sønn av Christopher Nielsen. Ungkarl Christopher Nielsen og Pigen Kari Olsdatter ble viet 26.10.1781. (Her er det mange snubletråder med Christen Nielsen & Kari Olsdatter osv.). (Trolovelsen og vielsen: Stange Mini 6 1762-1787 4/4 p.221)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.