Gå til innhold
Arkivverket

[#13828] Fra Eidsvold til Ø.Toten ca 1845


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Ole Andersen født ca 1817; i Eidsvold flyttet til Ø.Toten antagelig i 1845 (er attestert inn i Ø.Toten 1847; innflytterår notert som -45) Farens navn er oppgitt til Anders Olsen.Dette er alt jeg har om mannenes tid før Toten; men jeg oppgir likevel navn på barna han fikk - det kan være til hjelp (gjenbruk av slektsnavn) Anders, Helene Maria, Karine, Hans Peder, Gustav, Olaus, Johan og Marte.Er det noen som kan si noe om hvem han var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Alderen er oppgitt til 49 i 1865, hvilket gir fødselsår 1817. Dette er ikke nødvendigvis korrekt. Av kilder jeg har sett gjennom, er det ingen som klart peker seg ut. En Ola Andersen Venjereie ble konfirmert 14.10.1827, sønn av husmann Anders Olsen og Mari Olsd. Brenna Søgarn Venjer. Men dette kan være den Ola Andersen som i 1865 bor på Kampen i Aker. Ola Andersn Holt og Ola Andersen Blakkisrud ble konfirmert 06.12.1835. Det kan også tenkes at Ola har flyttet til Ø. Toten med sine foreldre. Har du sjekket innflyttingslister ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg finner ikke foreldrene hans i innflytterlistene her i Ø.Toten, men han var benevnt som 'Opsal' Har sett raskt gjennom bygdeboka for Eidsvoll under Opsalbruk nå i dag; men har så langt ikke funnet han eller familien. Han kan jo ha brukt 'Opsal' om han ikke har vært registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ole Andersen, Hallingstad, 30 år og Marte Pedersdatter, Gjerstad, 23 år, ble gift i Vestre Toten 18.02.1848 Han født i Eidsvold, far Anders Olsen Hun født Gjerstad, far Peder Christensen 'Brudgommen foreviist attest fra sognepræsten til Eidsvold dat. 05.10.1847'[url="http://www.slektshistorielaget.no/kilder/vtoten/databaser2/ViedeVToten1844/index.html>LenkeOle Andersen Opsal flyttet til fra Eidsvoll til Vestre Toten 1845, attest 05.10.1847 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det har bodd en Anders Olsson på Oppsal i alle fall i åra rundt 1820Kommunikant '2den Søndag efter Trinitatis 1820' (11.06.1820), første kolonne helt til venstre: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1187&idx_id=1187&uid=ny&idx_side=-3>LenkeKommunikant 'Christi Himmelfartsdag' 1821 (31.05), siste kolononne helt til høyre: LenkeKommunikant '21de Søndag efter Trinitatis' 1821 (11.11.), høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.