Gå til innhold
Arkivverket

[#13833] Anna Cajsa Carlsson,g.m. Knud Johnsen Helland. Fredrikshald.


Gjest Thore Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Eilertsen

Anna Cajsa var f. i Gunnarsnäs, Sverige. I 1880 fikk de datteren Sigrid Beate og i 1882 datteren Klaudine Hildegard i Fr.hald. Ved Klaudines dåp er det skrevet at faren var død i Amerika. Klaudine var barn nr. 5 derav en død, men det er sannsynlig at en av foreldrene hadde barn fra før. Begge døtrene var i Amerika i 1908 og i 1910 finner jeg Sigrid i Stavanger, men da som Amundsen Jeg prøver å finne hvor Knud kommer fra og når han og Anna C. ble gift, men hittil uten hell. Anna C. f. 1851 og Knud 1852. Alle opplysninger om denne familien er av stor interesse! Sigrid er min kones mormor og ved hennes død står det at hun etterlater en halvbror i Fredrikshald. Hvem er han ? Håper at noen har opplysninger som kan hjelpe oss i å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Anna (enke) og datteren Sigrid Helland finner du iallefall i Kristiania i 1900. Boende i Fossveien 3, og under trosssamfunn står det Katolsk apostel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&variabel=0&postnr=86911&fulle=true&spraak=n>LenkeAnser det lite sansynlig at Anna hadde en sønn som ble født etter mannens død. Da må denne sønnen ha blitt født før 1880. Jeg finner heller ingen Helland født i Fredrikshald. Hva sier skifte etter den avdøde mannen, eller skifte etter Anna?-----Hildegard C. frister tilværelsen som fotograistinde i Horten, boende på kvisten i Nordre Enggade 11 b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ble de viet i den katolske kirke i Fredrikshald kanskje? Jeg kjenner ikke til hvor gammel den kirken er, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I 1865-tellingen har du 22 kandidater for Knut, ingen på noen Helland-gård, har du vært igjennom disse?: Fornavn: knud, knudt, knut, knuth Etternavn: johnes, johnesen, johns, johnsen, johnss, johnssen, johnssøn, johs, jons, jonsen Fodeaar: 1851, 1852, 1853Jeg kikket litt rundt, men det var ikke mye jeg fant...Nå er ikke jeg kjent i Sverige, men ser at en Knut Jonsson gifter seg med Anna Carlsdtr. 5.3.1880 i Mjällby, Blekinge.Ser ellers at en Carl Oscar døpes 23.2.1779 i Kristiansand, foreldre Knud Johnsen og Anna Carlsen. Kan jo være tilfeldig...Ellers har du vel disse to: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=200478&fulle=true&spraak=n>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jaja, vi er snille og flinke vi, Heidi :o)På Ellis kan også søkes frem Hildegaard Helland. hun skulle til sin søster c/o Bert Julsen i Brooklyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

:-) Klarte du å tyde hvor Sigrid skulle på Ellis, Laila? Det meste var vel strøket over...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er du 100% sikker på at det er Johnsen og ikke Jensen? Det finnes nemlig en Knut i 1865 tellinga som har den passende alderen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gi oss navnene på alle barna, og når...hvor de ble født ..Det fines 2 Olav og en Leif Helland som ankommer Elis fra Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Var foreldrene gift når barna ble født?Familysearch forteller intet om Helland: Klaudine Hildegard Sex: FEvent(s): Birth: 20 Nov 1882 Place: Christening: 21 Jan 1883 Place: Halden, Ostfold, Norway Parents: Father: Knud JOHNSEN Mother: Anna Caisa CARLSEN Source Information: Batch Number: C420739 Source Dates: 1883 - 1899 Film or Fiche Number: 125888 Collection Details: Halden; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sigrid Beathe Sex: FEvent(s): Birth: 22 Mar 1880 Christening: 27 Jun 1880 Place: Halden, Ostfold, NorwayParents: Father: Knud JOHNSEN Mother: Anna Caisa KARSENSource Information: Batch Number: C420739 Source Dates: 1868 - 1885 Film or Fiche Number: 125888 Collection Details: Halden; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har ikke sjekket med 1900 tellinga i området, men om disse personene ikke finnes i 1900 kan de kanskje være verdt å studere nærmere. Kjenner du til hvor deres 3 andre barn ble født?-----CARL OSCAR JOHNSENChristening: 23 FEB 1879 KristiansandFather: KNUD JOHNSEN, Mother: ANNA CARLSENKilde FS-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Thore, i ditt forrige innlegg 12847 skriver du: 'Sigrid Amundsen, f.30. juni 1880 Fredrikshald, d.16.april 1919 Stavanger. I dødsfallprotokollen står kun disse data og: Etterlater en halvbror i Fredrikshald og en umyndig datter (min svigermor) Ellers intet. Finner en Sigrid f.22.mars 1880,foreldre Knud Jahnsen,f.1852 og Anna Caisa Karlsen f.1851 (kirkebok) I 1900 finnes i Oslo en Anna K. Helland enke f.1851 i Sverige og Sigrid Helland f.1880 Fredrikshald. De tilhører da katolsk apostolisk trossamfunn. Kan dette være hennes foreldre ? Hvem er hennes halvbror ? Hvordan kommer Helland og Amundsen inn. Sigrid var IKKE gift i Stavanger. Kan noen hjelpe ?'Hvordan har du kommet frem til at Sigrid f. 30.6.1882 er den samme som Sigrid Beathe f. 22.3.1882, døpt 27.6.1882?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Takk til dere tre for svarene og alt arbeide!! Skal prøve å komme med svar og tilleggsopplysninger: - Jeg har ikke funnet skifte etter Anna el. Knud. - Vet ikke om de er g. i katolske kirken. Finner dem ikke som g. i F.hald, men Sigrid og Klaudine er døpt i statskirken. - Knud har jeg ikke funnet noe om, ikke på Ellis og ikke i FS. Kanskje var han sjømann og døde ombord ? Han er ført som baker i kirkeboka. - Jeg har også vært inne på tanken om det kan være Knut Jensen i Ft. 1865, men finner ikke hvor Helland kommer inn. - Jeg har ikke navn på de andre barna, ved Klaudines dåp står det anført at hun er barn nr. 5 derav en død. - Iflg kirkeboka ved barnas dåp var foreldrene gifte. - Jeg 'valgte' Sigrid Beate fordi det ikke finnes andre som passer inn med hensyn til fødsel. I dødsfallprotokollen i Stavanger står det ved Sigrids død at hun var født i Fredrikshald og etterlater seg en halvbror i Fredrikshald. Hun hette da Amundsen, men jeg vet ikke om hun har vært gift eller bare tatt navnet. Det var jo ingen navnelov den gang. Anna og Knud kan jo godt giftet seg i Sverige i Mjälby og/eller fått en sønn i Kr.sand i 1879. Dette må jeg prøve å få sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ellis Island databasen begynner først i 1892 så der er Knud ikke å finne. Død i Amerika ... det er mange 'døde' som viste seg å være svært så levende. Kan han bare ha stukket av?Jeg lurer på hvor navnet Helland kommer fra? Det klinger veldig 'på andre siden av fjorden' for meg. Kan han komme fra Stavanger siden Sigrid trakk dit? For å samle trådene; har du sjekket om Sigrid flyttet ut av Kristiania og inn til Stavanger? Presten skal ha ført henne inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.