Gå til innhold
Arkivverket

[#13838] Karl Kristiansen f. 1854/55 og Berthe Kristiansdtr. f. 1857/58 i Spydeberg.


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Har noen tilgang til kirkebøker/ microkort for Spydeberg for aktuelt tidsrom og mulighet til å sjekke dette for meg. Karl Kristiansen er oppført som 11 år ved FT 1865 og hans søster Berthe er oppført som 8 år. Det sier meg at Karl må være født i 1854- 55 og at Berthe var født i 1857-58, begge i Spydeberg. Faren deres er Kristian Gudbrandsen og de var ved FT 1865 bosatt på plassen Holen i Heli sogn.Mitt problem er at jeg ikke kan få det til å stemme at hun som står oppført Kristians kone egentlig er de to barnas mor. Derfor vil jeg så gjerne at noen kan slå opp og sjekke navn på mor til dise to barna, Karl og Berthe. Jeg tar gjerne imot navn på faddere også. Har noen mulighet til dette vil jeg være veldig takknemlig, det er nok en stund til jeg kan komme meg til riksarkivet igjen.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Familysearch LDS IGI viser at mora trulig var Anne Elisabeth, f. 1820 på Akershus. Ho hadde ei søster, Anne Marie, f. 1822. Da er det ikkje så unaturlig at det blei Elisabeth eller kortforma Elisa i dagligtale:Anne Elisabeth Birth: 24 Mar 1820 Christening: 14 Apr 1820 : Oslo Father: Gaute JOHNSEN Mother: Karen Oline IVERSDR Collection Details: Aker, Garnison; Den Norske KirkeCARL CHRISTIANSEN Christening: 11 NOV 1855 Spydeberg Father: CHRISTIAN GULBRANDSEN Mother: ANNE ELISABET GAUTESDRGUSTAV CHRISTIANSEN Christening: 03 MAY 1862 Spydeberg Death: 03 MAY 1862 Father: CHRISTIAN GULBRANDSEN Mother: ANNE ELISABETH GAUTESDR GRETHE SOFIE CHRISTIANSDR Christening: 07 JUN 1863 Spydeberg Father: CHRISTIAN GULBRANDSEN Mother: ANNE ELISABETH GAUTESDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Til Harald: Takk for respons og mange opplysninger fra Familysearch. Jeg ønsker imidlertid fortsatt at noen skal kunne sjekke kirkebøker/microkort for meg. Jeg får det nemlig ikke til å stemme at det er hun som er mor til de to barna, Karl og Berthe, som iflg. FT 1865 skal være født i Spydeberg. Fødselsår for Karl er nå antageligvis 1855 og for Berthe 1857/58.Familysearch har imidlertid en Berthe Marie Christiansen som skal være født 1 des. 1857, døpt 19 juni 1859 i Enebakk, men av samme foreldre. (Fødsels og dåpsdatoer stemmer vel ikke helt overens.)Men det er dette med mor da. Det blir innviklet å forklare hvorfor jeg tviler på at Anne Elisabeth Gautesdtr. (Elisa iflg. FT1865)er mor til de to barna, men er det ønskelig skal jeg prøve. Står det i kirkeboken så må jeg jo godta det og jobbe ut ifra det. Med håp om at noen kan sjekke dette for meg. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår du vil ha opplysninger fra orginalen, men jeg fant noe på FS IGI som kanskje skulle interessere deg alikevel. Da kan det også sjekkes:Gift Spydeberg 27/2 1863 Christian Gulbrandsen, far Gulbrand Olsen; og Anne Elisabeth Gautesdatter, far Gaute Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Carl ble født utenfor ekteskap i Spydeberg 16.4.1855 (Vestbyplass). Gustav ble født i Spydeberg 17.8.1861 'Da Barnet laa for Døden af Mæslinger, hjemmedøbt af Manden Svend Nielsen Giltvedplads'. Grethe Sofie ble født i Spydeberg 8.3.1863 (Lillegiltvet). Men Berthe kan jeg ikke finne døpt, hverken i Spydeberg, Skiptvet eller Hobøl. Mulig kan hun være døpt i Våler som heller ikke er så langt unna. Alle disse barna var 'uægte'. Christian og Anne Elisabeth ble viet i Spydeberg 27.2.1863. De bodde på Tronstad, han 36 år, hun født 24.3.1820 i Christiania. Hans foreldre var Gulbrand Olsen og hennes Gaute Johnsen. Finner også konfirmasjonen til Christian 1843 (sønn av Gulbrand Olsen og Berthe Kristiansdatter). Carl ble konf. i Spydeberg 1870. Bosted: Stensrød. kilde: Spydeberg kirkebok MINI I 5 og MINI I 6.mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Berit og Hogne: Takk for respons denne gangen også. Jeg er takknemlig for alle opplysninger, men følte at jeg måtte vite hva som sto i kirkeboken. Nå ser jeg at det stemmer at Anne Elisabeth Gautesdtr. er mor til alle disse barna.Min oldemor Laura Sophie Olsdtr., som jeg har skrevet om i tidligere innlegg (8872, 8982 og 10020), er også datter av Anne Elisabeth Gautesdtr. Hun var også uekte barn, født 28-7-1851 på Fødselsstiftelsen i Kristiania. Hennes far var Ole Hendriksen. Laura Sophie vet jeg ikke noe mer om før jeg finner henne som innflyttet fra Kristiania til Spydeberg 7-9-1865, oppgitt grunn konfirmasjon, oppholdssted Klever. Der bor hun som legdslem ved FT 1865. Ved konfirmasjon 2-10-1866 var hun oppført som Laura Sophie Olsdtr. Klever og bosted Klever.Da jeg lette etter Laura Sophie som innflyttet fant jeg hennes mor Anne Elisabeth Gautesdtr. som innflyttet fra Kristiania 29-10-1862, formål ekteskap. Jeg fant også vielsen 27-2-1863, Berit. Derfor tenkte jeg at de to eldste barna, Karl og Berthe, ikke var hennes. Gustav som døde liten visste jeg ikke om før idag. Berthe kan jo kanskje være den Berthe Marie som jeg fant på Familysearch idag, født 1-12-1857, døpt 19-6-1859? i Enebakk, men, men.... Min tippoldemor Anne Elisabeth hadde altså i allefall fem barn hvorav fire var uekte, hvis Grete Sofie var ektefødt da, født like etter bryllupet. Ja, ja, de fire siste hadde da samme far!Men spørsmålene er mange. Hvorfor bodde Laura Sophie i Kristiania, hvorfor bodde hun ikke hos moren, men på Klever som legdslem da hun kom til Spydeberg i 1865??? Hvorfor er moren Anne Elisabeth oppført som innflyttet til Spydeberg så sent som i 1862 hvis hun hadde født barn der før??? pluss mange andre spørsmål.Har noen opplysninger som de vil dele med meg er jeg takknemlig for det. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.