Gå til innhold
Arkivverket

[#13842] Tambur Jens Olsen og Grette Nilsdatter bodde i Fredrikstad 1807


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

To av mine aner bodde i Fredrikstad i 1807.Jens Olsen og Grette NilsdatterGrette skulle komme fra Borge. Hun dødei 1834 i koleraepedimien i Fredrikstad, hun var da oppgitt til å være 54 år. Jeg har lett i kirkebøkene for Borge i denne perioden, men ikke funnet. Nå er jeg kanskje ikke like flink som andre til å tyde skriften i kirkebøkene, så kanskje noen andre er heldig?Andre opplysninger om Grete ( Grette): I 1807: gift med mann oppgitt til å være 26 år i Fredrikstad I 1803: Jens Olsen og Grete gifter seg. Hun oppgis å være enke I 1802: Gifter seg med Lars Guldbrandsen i Fredrikstad I 1801: Tjenestepige hos Lars Gulbrandsen i Fredrikstad oppgis å være 19 år.Opplysninger om Jens OlsenI 1822: Dør og er oppgitt som smedmester og gift mand i byen oppgis til å være 43 år I 1807: Bor i Fredrikstad jobber som smed: oppgis å være 27 år I 1801: Oppgis å være Tambour i 'Gamlebyen' i Fredrikstad, Fredrikstads festning.. Han er oppgitt med navnet: Jens Olsen_ Watvedtr, ugift og 21 år.Hvis noen har noen opplysninger som kan hjelpe meg videre.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jens Olsen Watvedt finner jeg døpt i Fredrikstad 19. januar 1777. Foreldre: Ole Andersen Watvid (det står Watvedt i andre kirkebøker, mulig disse kommer fra Degernes hvor det er flere Vadtvedtgårder) og Else Andersen. Ektefødt.Jens Olsen Watvedt tambur, gifter seg med enke Grette Nilsdatter 7. okt. 1803.Barn: Lars død, døpt 18. nov. 1803. Jens Olsen Watvedt og Grethe Nilsd. fra BorgeElse døpt 25.mars 1810. Ole tvilling med Else døpt samme dag.Karen 10.okt. 1813.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Første sønn Lars var vel gjerne oppkalt etter (om ikke sønn av) Lars Gulbrandsen, som Grette giftet seg med 11.9.1801 i Østre Fredrikstad.Grette og Lars hadde sønnen Carel Johannes Larsen f. 11.6.1802 i Østre Fredrikstad.Grette og Jens hadde disse barna, de fleste nevnt over: * Lars døpt 18.11.1803 ** Ole f. 25.5.1807, døpt 31.5.1807, Glemmen ***/**** Ole og Else f. 12.3.1810, døpt 25.3.1810, Østre Fr. *****Karen f. 1.10.1813, døpt 10.10.1813, Østre Fr. ******Levin f. 19.4.1821, døpt 19.8.1821, Østre Fr.Prøvde å finne Grethe på Familysearch, men det nærmeste foreløpig er Grethe Lovise, døpt 26.3.1784, Berg, Østfold, datter av Niels Nielsen og Else Ahlsdtr. Sikkert lettere å finne henne hvis du får farsnavnet fra en av vigslene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Dette var veldig bra! Jeg trodde ikke Jens kom fra Fredrikstad, så jeg hadde ikke søkt der.. Tusen takk for alle opplysningene!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Nå har jeg av en av de som skriver de fabelaktige gårds og bygdehistorebøkene i Borge fått antydninger om at Grete Nielsdatter er en uekte datter av Niels Thom(m)esen og Berte Kiøstelsdatter (i 1780 i Borge døpt).Niels skal komme fra Fredrikstad, er det noen der ute som kjenner til karen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Var det vanlig at man hadde personer som var 'aktive' som faddere i byene, slik det ofte var på bygda?I Jens Olsen sin dåp ( og også ved sine brødres dåp) er det tilstede personer som jeg ikke med en gang kan se tilknytning til familien, men det var mennesker som på sin tid hørte til kanskje det man i dag kaller borgerskap. Betød dette at Jens Olsen sine foreldre hørte til dette borgerskap, eller var det simpelthen bare pga tilknytning gjennom bosted, evt. man hadde ikke 'andre' å ha som faddere?Jens Olsen sine foreldre: Ole Andersen- Watvid og Else Anders Datter. ( disse har jeg ikke funnet gift hverken i Fredrikstad eller Rakkestad. Finner de heller ikke i FT 1769. Iallefall ikke noen åpenbare kandidater... )Noen som har noen innspill?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Ronny Folkvord

Jeg har funnet en Ole Andersen Watvedt konfirmert i Rakkestad i 1766. Tror dette må være den Ole Andersen som ble født på Sørby i Rakkestad i 1748. Foreldrene er Anders Olsen og Eli Larsdatter.Er det noen som har funnet ut noe mer om disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.