Gå til innhold
Arkivverket

[#13858] Skifte-papirer / gardspapirer


Gjest Solveig Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hånes

Eg lurer eg på korleis ein får opplysningar om kjøp av gardar. Peter Paulsen kjøpte Engeset på Grytastranda. Då han og Marthe Frantzdtr. gifta seg i 1832, hadde han adr.Engesæths allereie. Men han var ikkje derifrå ser det ut til. Skal tru kven som eigde garden før? Var det Giske-ætta som eigde Grytastranda før?(tidl. Borgund kom.) Kanskje der er fleire opplysningar om min ættefar Peter og familien i dette papiret? Då Marthe blei enke, gifta ho seg oppatt med Lars Karl Torsson i 1836. Kanskje står det noko av interesse i skiftepapira og? Kanskje opplysningane som står i bygdebøkene for Borgund og Giske( om Engeset på Grytastranda) og Store Myrhol i Bondalen i Hjørundfjord der Marthe kom frå, er henta derifrå? Mvh Solveig Hånes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kopier av tinglyste dokumenter er å finne i pantebøkene, og disse er normalt bevart fra tidlig på 1700-tallet. Her skal man vente å finne skjøter og obligasjoner, etter 1845 også skylddelinger. Pantebøkene er å finne i sorenskriverarkiv eller for byene i arkivene etter byfogd- og byskriver. De eldre delene av disse arkivene ligger i statsarkivene. Materialet fra Borgund på Sunnmøre er å finne i Statsarkivet i Trondheim.Dersom det er holdt offentlig skifte skal registrering, forhandling og utlodning være å finne i skifteprotokollene. Skifteprotokollene er å finne i sorenskriverarkivene eller byfogd- og byskriverarkivene. Skiftematerialet vil ofte være bevart tilbake til 1660- eller 1670-årene. Og de eldre delene av disse arkivene (materiale fra før ca. 1970) kan man regne med å finne i statsarkivene.Jeg regner med at bygdebokskriveren for Borgund har brukt både skifteprotokoller og pantebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hånes

Takk for svaret, Yngve Nedrebø! Kan eg sende e-post til Statsarkivet i Trondheim for å få tilsendt kopi av desse papira? Eller finn eg dei på Biblioteket i Ålesund? Eller er sorenskrivararkiva opne for folk flest? Med andre ord: Korleis skal eg gå fram for å få kopi / sjå desse papira? Mvh Solveig Hånes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom man er i Trondheim, ville et besøk på lesesalen være det aller beste. Da ville man kunne se gjennom det aktuelle materialet, og eventuelt bestille kopier av det som var av mest interesse.Statsarkivet i Trondheim har sin egen hjemmeside:http://www.riksarkivet.no/trondheim/om.htmlMan skal kunne bestille kopier ved å henvende seg til Statsarkivet i Trondheim. På hjemmesiden sin skriver de:'Kopier, avskrifter av dokument skrevet med gotisk skrift, og attester kan bestilles etter skriftlig henvendelse. Vi kan ikke ta imot bestillinger over telefon.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Alt det Solveig Hånes spør om står i Ragnar Øvrelid: Borgund & Giske IV - Gardssoge, Norddelen og byområdet, s 220 (dvs Peter Paulson kjøpte bruket 1831 av Kristian Paulson Tørla, som hadde kjøpt det på auksjon 1830). Når det gjeld eldre eigedomsopplysningar står disse på side 218.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.