Gå til innhold
Arkivverket

[#13868] Mari Halvorsdatter, f.1822(?) i Vågå gift med Ole Olsen.


Gjest Sverre Tøfte
 Del

Recommended Posts

Gjest Sverre Tøfte

Mari Halvorsdatter, f.1822(?) i Vågå gift med Ole Olsen den 25 feb 1841. Hvem var hennes foreldre? Hun er mor til min oldemor Rønnaug, som var født 11 jan 1859. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg har sett på vielsen mellom Mari Halvorsdtr. og Ole Olsen.Der fremkommer det at brudens far var Halvor Olsen Aunum av Oppdal.Det står også at Mari var født i Vågå, og 23 år gammel ved vielsen i 1841.Din oldemor Rønnaugs mor kan ikke være andre enn Mari født utenfor ekteskap 04.11.1818, døpt 08.11.1818 i Vågå, datter til ugifte Rønnaug Rasmusdtr. Bjørnstad og ungkar Halvor Larsen(!) Aunom fra Oppdals prestegjeld. (Vågå ministerialbok 1815-27, side 61, nr. 58.)Du kan kanskje få vite mer om faren til din oldemor dersom du lager et nytt tema med stikkord omkring Halvor.Rønnaug var trolig datter til Rasmus Johnsen født 1761. Han var født på Glimsdal i Lom, men vokste opp på Øi i Vågå ettersom faren makeskiftet Glimsdal mot Øi i 1775. Rasmus overtok etter faren på Øi, men etter at han ble enkemann flyttet han til Bjørnstad på Lalm der han døde i 1831. Han var gift med Anne Rolfsdtr. Skrinde f. 1763 på Skrinde i Lom, død 1800 på Øi i Vågå. Rasmus og Anne var søskenbarn; faren til Rasmus og moren til Anne var søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Joda, men merk at opplysningene er hentet fra sekundærkilder, og bør fortrinnsvis sjekkes mot kirkebøkene for Vågå og Lom.På Rasmus har jeg følgende:1. Rasmus Jonsen Bjørnstad født 1761, Glimsdal i Lom, gift (1) Anne Rolvsdtr. Skrinde, født 1763, Lom, død 1800, Øi, Vågå. Rasmus døde 02.01.1831, Bjørnstad på Lalm.Foreldre2. John Rasmusen Glimsdal født ca. 1727, Glimsdal, Lom, død etter 1801, Øi, Vågå. Gift 1761 med3. Tore Syversdtr. Svee født ca. 1741, Svee, Vågå, død etter 1801, Øi, Vågå.Besteforeldre4. Rasmus Johnsen Einarsvold født ca. 1700, Einarsvold, Vågå, død 1768, Glimsdal, Bøverdalen, Lom. Gift med5. Ingrid Gundersdtr. Berge født 1694, Sandnes, Vågå, død 1777, Glimsdal, Bøverdalen, Lom.6. Syver Johnsen Einarsvoll født ca. 1710, Einarsvoll i Lom, død 1795, Svee i Vågå. Gift med7. Gunhild Johannesdtr. Svee født 1722, Svee i Vågå, død 1786, Svee.Og på Anne:1. Anne Rolvsdtr. Skrinde født 1763, Lom, gift Rasmus Jonsen Bjørnstad, født 1761, Glimsdal i Lom, død 02.01.1831, Bjørnstad på Lalm. Anne døde 1800, Øi, Vågå.Foreldre2. Rolf Nilsen Skrinde født ca. 1730, Skrinde, Lom, gift 17543. Rønnaug Rasmusdtr. Glimsdal født 1736, Glimsdal, Lom, død ca. 1793, Skrinde, Lom.Besteforeldre4. Nils Rolfsen Skrinde født 1688, Skrinde, Lom, død 1744, Skrinde.5. Rønnaug Sylfestsdtr. født 1694, død 1765, Skrinde.6. Rasmus Johnsen Einarsvold født ca. 1700, Einarsvold, Vågå, døde 1768, Glimsdal, Bøverdalen, Lom. Gift med7. Ingrid Gundersdtr. Berge født 1694, Sandnes, Vågå, død 1777, Glimsdal, Bøverdalen, Lom. Dette vet sikkert Tor Stallvik ved Norddalsarkivet i Vågå mer om. Og avdøde Pål Øystein Kvarberg har også en del om denne slekta i sitt hefte som du sikkert kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Tøfte

Hei igjen og tusen takk!Hvor kan jeg få tak i det hefte fra Kvarberg? Skrev feil på Heimstad, jeg bor i Asker.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Heftet ble lagt ut for salg i bokhandelene i Sel, Vågå og Lom i sin tid, men nå er jeg redd de er utsolgt. Kanskje du kan få fjernlånt et hefte fra biblioteket i Vågå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.