Gå til innhold
Arkivverket

[#13871] Isak Gunerius (Kornelius - Gurenius) Isaksen, født 1867 i Lebesby


Gjest Torill Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Er det noen som kjenner til ovennevnte kar. Jeg greier ikke å finne noen opplysninger om han annet enn at han fikk en sønn utenfor ekteskap med Brita Marie Randa. Sønnen Hilmar Edvin Isaksen ble født 1.4. 1891 i Lebesby.Når Hilmar ble viet 29.06. 1912 var far oppført som Kornelius Isaksen - fiskerI et annet dokument er han nevnt som Gurenius før det ble strøket over og skrevet Gunerius. Kjært barn har mange navn...Håper noen vet noe om han, eller kan gi meg tips om hvor jeg kan lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Så tilfeldigvis dette innlegget, og ble litt nysgjerrig fordi jeg selv har en Hilmar Edvin Isaksen i min slektsdatabase (noe perifert riktignok), men så vidt jeg kan se så er det samme person (giftet seg med Astrid Bjørklund fra Vardø).Har sjekket kirkebøker for Lebesby, og der er ikke faren navngitt ved dåpen. Der står det bare 'Dagarbeider, bopel Hammerfest, f. 1867'. Fant konfirmasjonen til Hilmar Edvin, og der er faren oppgitt å være 'Dagarbeider Gurenius Isak Isaksen (ugift)'.Det pussige er jo at dette er en person som iallfall jeg ikke er i stand til å finne i noen folketellinger. Lurte derfor litt på om du hadde funnet ut noe mer om denne Gunerius/Gurenius .PS Hilmar Edvin fikk selv en sønn som han kalte Arnt Gunerius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Artig å høre fra deg! Gunerius er bestefar og Hilmar far til min svigerfar, og det hadde derfor vært flott å finne noe mer om disse.Jeg har kommet akkurat like langt (eller kort;) som du. Jeg finner han ikke noen steder. Har også sjekker i folketellinger uten å finne han. Kirkebøkene i Lebesby fra denne perioden er jo brent, så der er det heller ikke mye å hente.Min svigerfar mener han kan ha vært med på noen av ishavsskøytene, men jeg har ikke kunnet finne han i noen av disse listene heller.Det hele virker dessverre ganske håpløst... Har du noen tips til andre steder vi kan lete?Mvh Torill Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner en Isak Isaks. som utv. fra Trondheim 18-11-1891,23 år med bopel Hammerfest. Hvis det kan være et spor? mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Carsten, Dette kan endelig være noe;) Jeg har lett etter denne karen i flere år. Finnes det noen flere opplysninger enn dette? Hvor han reise f.eks. Vet du eventuelt hvor jeg kan lete videre? Tusen takk.Med vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Isak hadde Hancock i Michigan USA som reisemål,men jeg finner han ikke igjen hverken på FS eller Ellis. Kanskje noen andre kan hjelpe?Jeg finner også en Isak Isaksen f.1867 i FT-75 for Kvænangen sammen med sine foreldre,men som fødested står det også Kvænangen og det stemmer jo dårlig med Lebesby. Jeg nevner det i alle fall. mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Og det rare er at denne båten Domino, ikke seilte 18.11.1891 slik man skulle tro ut fra opplysningene over emigranter. Har spurt om dette på www.norwayheritage.com, og håper på et svar derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Hei Toril Fant tilfeldigvis en Isak Gunnerius og tenkte da på dette lille mysteriet som jeg prøvde å finne ut av for en tid siden.Den Isak Gunnerius jeg støtte på, var blant begravde i Hammerfest. Han blir der kalt Isak Gunnerius Brusvik, f.1863 i Kristiansund, men var fisker og oppholdt seg i Hammerfest, se [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=108507>Lenke Du har riktignok sagt at han er født i Lebesby, men er det pålitelig informasjon eller er det bare en antagelse???Nå finnes det praktisk talt ingen Brusvik i folketellingene, verken som etternavn eller oppholdssted. Etter litt prøving og feiling fant jeg ut at etternavnet sannsynligvis skulle være Brunsvig og da fant jeg denne familien i Kristiansund i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torill Berg

Odd Villy,Ja han er faktisk døpt Gunerius Isak. Fant han da jeg var på statsarkivet i Tromsø. Så da er han fra Kristiansund og ikke fra Lebesby... Er det rart at han har vært vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.