Gå til innhold
Arkivverket

[#13876] Kristian Hansen f.1887


Gjest Ivar Sannerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Sannerud

Min farfar, Kristian Hansen, er en 'missing link' i min anerekke. Min far, Ivar Kåre, er født 09.07.1918 utenom ekteskap. Han er døpt i Furuseth kirke i Ullensaker. Hans mor, Maren Sofie Thorstensen-f.1890- har jeg sporet opp. Han var født i S Odalen og gift og bosatt på Oppaker i Nes. Det jeg vet om Kristian er kun at han i 1918 iflg.klokkerboka var født i 1887 og bosatt på Dragvold som gardsarbeider. Forventer vel ikke at noen har noen opplysninger om ham, men kan noen gi meg tips om hvilke arkiver som er tilgjengelig for den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er mange kandidater ved utplukk på disse kriteriene i 1900fodeaar: 1887fornavn: christian, cristian, kristianetternavn: hans, hansen, hanss, hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ved å ta utgangspunkt i de sparsomme opplysninger som er gitt, som følgende:Kristian Hansen f. 1887. Bosted i 1918 er Dragvold i Trøndelag.Det gir 17 treff hvorav 2 stk i Trøndelag (S og N) er da mer aktuelle.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ivar! Dragvold her er Dragvold i Ullensaker, det er jeg vel helt sikker på.Ivar, hva med å sjekke om det ble betalt noe 'barnebidrag'? Hvilket arkiv dette kan være, er jeg ikke sikker på, det vet de sikkert på statsarkivet, ta en telefon dit!En annen mulighet er hvis han var ansatt på Dragvold, så er det i mange kommunearkiver gamle skatte- og ligningsprotokoller. Kanskje han betalte skatt til Ullensaker? Jeg vet ikke hvor mye det finnes i Ullensaker, men det skulle vært interessant å høre om dette gir resultat!!1918 er jo over 80 år siden, så da er sperrefrister for det meste i kommunearkivet opphevet. Allikevel er det jo i 'nyere tid'.Vel. Vi ses på tirsdag!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Sannerud

Glemte å presisere at Dragvold er gården Dragvold i Ullensaker slik Laila antar. Har forsøkt med en kontakt mot familien Bøhn som eier Dragvold i dag om de har noen private arkiver uten å kunne nå frem. Antar at han arbeidet ved gården. Jeg jobbe selv i rådhuset på Jesshiem og har forsøkt å se etter ligningsprotokollene uten å kunne få en totaloversik. Er ikke spesielt ordna i vårt fjernarkiv. Et annet utgangspunkt kan være at det ble sagt at min far var pleiesønn hos Johan og Pauline Julseth i Sannerud i Ullensaker (derfor etternavnte) uten at jeg har det dokumentert akkurat det begrepet. I tilfelle hvem var det den gangen som tok slike avgjørelser, var ikke det også kommunen? Vet ikke når han ble 'plassert' i Sannerud, men det var i alle fall i liten alder. tror aldri han bodde sammen med sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Ivar! Det var kommunen som ordnet slikt også, dersom det var 'penger' inni bildet. Dette bør og være i kommunearkivet.(Ivar, min bror Terje som du og kjenner bodde i 'Kårstua' på i flere år Dragvold).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.