Gå til innhold
Arkivverket

[#13877] Stalberg fra Birie glasbruk


Gjest Ulla-Lena Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla-Lena Larsson

Söker föräldrar och förfäder till Anna Maria Stalberg född 15 oktober 1792 på Birie Glasverk. Hon flyttade till Sverige och dog den 13 dec 1874 i Skön, Västernorrland, Sverige.Har hittat många Stalberg i 1801 års folketeller för Birie, även en Anna Maria men jag kunde inte förstå släktskapet med de övriga Stalbergare som fanns där.Med vänliga hälsningar Ulla-Lena Larsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Komplisert dette. I Familysearch står det oppgitt at ca 11 SEP 1789 Biri, ble denne Fridrik gift. Og det var da første gang i henhold til 1801-tellinga. Hadde hun vært uekte burde det ha stått under merknader.Bare fødselsboka kan avsløre hvem som er hennes foreldre. Det er jo mulig at hun har ramlet litt ned på lista her. Kan Hendrik være hennes far, og at hun nærmest har fått søke ly hos dette tilsynelatende barnløse parret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Henrik var hennes far ser det ut til, og Bertling var fadder for noen av Henriks barn. 'Naturlig' nok flyttet hun dit da faren giftet seg for andre gang. Jeg fant ytterligere to barn:-----Dåp 25.8.1782 MAGDALENA SOPHIAForeldre HENRICH STALBERG GLASSFABRIKKEN ANE MAGDALENAFaddere:CHRISTOFFER BERTLIN CHRISTOFFER BERTLINS KONE JOSEPH DISLER JOSEPH DISLERS KONE JONAS KAUSER GLASSFABRIKKEN-----Dåp 1784 FRIDERICHA ABELONEForeldre HENRIK STALBERG ANNE MALENEFaddere: BERENT KAUFELT BERENT KAUFELDTS KONE JØRGEN JACHVITS JØRGEN JACHVITS' KONE JOSEPH DISLER-----Dåp 3.11.1786 ANNA MARIAForeldre: HENRIK STALBERG FABRIKKEN MALENEFaddere:IVER SMED IVER SMEDS KONE JØRGEN JACHWITS ANDREAS LEDEL MARI WILHELM-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Anna Maria Stalbergs mor het Maria Magdalena Dischler. Hun var født på Kosta i Småland i 1751. Hennes foreldre var Berthel (Johan Bartholomeus)Dischler og Abelone Filion. Maria Magdalena giftet seg med Henrik Stalberg i Hurdal i 1773. Hun døde på Biri i 1788. Du kan finne begravelsen hennes på den nettadressen Astrid har oppgitt.Kirkebøkene for Biri 1789 - 1814 har gått tapt. Men det finnes en avskrift. Den inneholder bare personer med slektsnavn. Men for glassblåsere er jo det stort sett ikke noe problem. Anna Maria Stalberg giftet seg med Ole Andreas Hansen på Biri i 1803. Jeg har notert følgende barn født på Biri: Casper Henrik f.1804 Bente Fredrikke Olava f. 1808 Johan Andreas f. 1813 Hans Fredrik f.1815.Hvis du har opplysninger om flere barn født i Sverige, er jeg svært interessert i det.Jeg har noen flere opplysninger til deg som jeg kommer tilbake til.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Her kommer de opplysningene jeg har om Anne Maria Stalbergs foreldre, Henrik Stalberg og Maria Magdalena Dischler.Henrik Stalberg kom trolig fra Tyskland til Norge en gang mellom 1768 og 1773. Han er ikke oppført i skattemanntallet for Hurdals glassverk fra 1768. Første gangen jeg har funnet ham nevnt er ved giftermålet med Maria Magdalena Dischler i Hurdal (Eidsvoll) 15.8.1773. Da er alderen hans oppgitt til 23 år. Han var altså trolig født ca 1750/1751. I 1773/1774 reiste det nygifte paret til Strömbäcks glasbruk ved Umeå. Dette glassverket ble startet opp av Maria Magdalenas farbror, Christian Filion. De tre eldste barna er trolig født ved Strömbäck. Familien vendte tilbake til Hurdal ca 1778 etter at Christian Filions glassverksdrift hadde endt med fiasko. I 1781 ble Henrik Stalberg overført til Biri glassverk hvor han ble opplært som vindusglass-strekker. Der bodde han resten av livet. Du kan finne begravelsen hans på Gjøvik-Toten slektshistorielags utmerkede hjemmeside.Maria Magdalena Dischler skal være født på Kosta glasbruk i Småland 21.7.1751. Foreldrene var Johan Bartholomeus (Berthel) Dischler og Marie Abelone Filion. I Sverige skrives navnet ofte Ditzler. Begge foreldrene kom fra Tyskland. Berthel Dischler døde i Hurdal i 1793. Alderen ble da oppgitt til 95 år. Marie Abelone Filion var datter av glassblåseren Johan Filion og hans første kone Anna Maria Faster. Hun døde i Hurdal i 1818, alderen ble da oppgitt til 96 år. Du kan finne henne i 1801-folketellingen for Hurdal. Da ble alderen oppgitt til 72 år.Johan Filion arbeidet bl.a. på Björknäs glasbruk og på Kosta. Han kom til Norge sammen med tre sønner, en datter, en svigersønn og noen små barnebarn i 1753. Først var de ved Nøstetangen glassverk. I 1755/1756 flyttet storfamilien til det nystartede Hurdals glassverk. Her arbeidet Johan i kronglasshytta nesten helt fram til sin død i 1777. Jeg antar at Johan var enkemann da han kom til Norge. Han giftet seg på nytt i Hurdal i 1757. Da ble han kalt Johan Antonisen Filion i kirkeboka. Om Johans bror Christian finnes det en opplysning om at han var ”bördig från Mainz”. Trolig kom familien opprinnelig fra Frankrike.Familiene Dischler og Filion var katolikker. Det finnes en god svensk hjemmeside med mange opplysninger om disse familiene: http://w1.601.telia.com/~u60105008/index.htmlMed vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.