Gå til innhold
Arkivverket

[#13886] umulig å søke på emigranter med fornavn som inneholder 'V'?


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Jeg er kommet over en pussig feil ved søk i databasene over emigranter fra Oslo (begge to). Når jeg forsøker å søke etter fornavn som inneholder 'V' kommer det bare opp melding om at det er feil i databasen. Dette skjer både når jeg foretar søket uten å ha begrenset søket på forhånd og når jeg har begrenset det med 'fornavn inneholder' tidligere i søket. Gjør jeg det samme med f.eks. inneholder 'w' går det helt greit. Og det finnes fornavn med 'v' i seg, så det er ikke der det butter. Noen som kan forklare, og kanskje fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei, eg kan ikkje forklara det. Det krevst nok litt detketivarbeid for å finna det ut. Og sidan det har meir akademisk enn praktisk interesse kjem eg nok ikkje til å kosta meg over problemet. Du hadde fått noko slikt som 30.000 tilslag om du hadde kome gjennom.Men kanskje løysinga blir at eg stoggar slike søk. Eit slikt søk vil ta ca 2 sekund. På to sekund vil det på kvelden kunna vera 20 brukarar som blir liggjande i kø. Det er slike situasjonar som av og til drep tenaren vår. I tillegg vil resultatet bli ei fil på ca 1,5MB som skulle over til deg. På ei ISDN-linje tek det noko slikt 5 minuttar å overføra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det har nå ikke bare akademisk interesse, da. Jeg oppdaget for eksempel feilen etter å ha snevret inn et søk til langt færre enn 30000 tilslag på jakt etter en Wilhelm, eller Vilhelm eller William eller Villiam eller noe sånt i emigrantlistene. Nå fikk jeg nøye meg med dem med navn som begynte på Vilhelm, men Arne Vilhelmene osv. fant jeg ikke så lett. Men dette er nok ikke den bøggen flest kommer til å bale med, så jeg skal ikke blåse meg opp over at du ikke plasserer den øverst på prioriteringslista di. Da er jeg mer interessert i et svar på spørsmålet i innlegget om uskiftebevillinger like her under...;c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Søker du etter INNEHELD vi eller wi så går det bra. Og eg skal nok sjå om eg kan fiksa feilen. Når det gjeld utskriftingsspørsmålet kjem ikkje det inn under mitt gebet. Eg lurer også på om det eigentleg tilhøyrer arkivarane. Det er så ubetinga ikkje eit spørsmål som gjeld arkivsaker. Du hadde sikkert ikkje møtt fram på lesesalen på Riksarkivet og rekna med at lesesalsvakten skulle greia det ut for deg. Kanskje det hadde vore lurt av deg å lagt det inn i brtukarforumet. Det er så mange som veit så utrleg mykje, ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Mnja, jeg er troendes til litt av hvert... Skal man finne et eksemplar fra Norges Lover fra før 1908 hadde vel ikke et Statsarkiv vært det verste stedet å prøve seg. (Eller blir det annerledes i hovedstaden, der riksarkivet ligger sammesteds?) Nåja. Jeg tar iallefall mot et godt råd, og prøver meg i folkeforumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har funnet fram arveloven fra 1854 i originalutgave, men kunne gjennom en rask gjennomlesing ikke se at det var med bestemmelser om frister for uskifte. Men det er naturlig at uskifte, som var en rettighet/et unntak, måtte avgjøres rimelig raskt, da man i motsatt fall ville sette i gang hele systemet med registrering etc. Så to måneder høres rimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Med håp om at du var på jobb nå uansett, takker jeg inderlig for svar. Måtte mine barn bare bli statsarkivarer; da vet jeg at jeg ville gå en god alderdom i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.