Gå til innhold
Arkivverket

[#13887] Min Norske, forfar Peter Larsen (Rødenes)


Gjest Ole Rødtnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Rødtnes

Min Norske forfar drog i 1777 fra Rødenes sogn i Smålene fylke til Danmark for at blive soldat. Han blev i Danmark, hvor han blev gift og fik 2 døtre og en søn. Han døde Langfredag den 12. april 1816, som Portbetjent ved en af Viborgs Byporte. I Domkirkebogen er han da opgivet til at være 64 år og 2 måneder gammel. Jeg vil gerne vide meget mere om min Norske afstamning. Det nærmeste jeg er kommet ved at se i de Norske arkiver, er at der ved tællingen i Rødenes i 1801 bor en, 'husmand med jord' ved navn Haagen Larsen. Han er da 66 år og er gift anden gang med Johanne Jensdtr. på 57 som er 57 år gammel. De har på det tidspunkt 2 døtre boende på 12 og 19 år. Petr skulle ifølge militærets optegnelser på det tidspunkt være ca 21 år gammel. Kan Haagen og Johanne Larsen være forældre til Peter Larsen, hvis søn fik 10 børn hvoraf 7 levede. Som et kuriosum kan jeg nævne, at min søn nu har en Norsk svigerfar, som er døbt i kirken i Rødenes Med venlig hilsen Ole Rødtnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som et lite forsøk til hjelp og med utgangspunkt i det opplyste, kan følgende settes opp (selvfølgelig med den usikkerhet det er i oppgitt alder i bla. FT 1801):Peter Larsen f.1752, drog til Danmark i 1777 25 år gammel og d.12.04.1816, 64 år 2 mnd. gammel.Ut ifra dette skal den angitte husmann være f.1735, dvs. 17 år gammel da Peter ble født.Videre oppgis at faren heter Haagen Larsen i FT 1801, og at Peter Larsen i 1801 iflg. militære ruller er 21 år gammel, dvs. f. 1776. Det kan da ikke stemme at han var 1 år gammel, da han drog til Danmark for å bli soldat.Et råd til videre søking er følgende:Peter Larsen ble f. ca. 1752 i Østfold eller deromkring.Hans far, hvis han lever i FT 1801, vil hete Lars til fornavn og være f. ca. 1752-ca.20 = 1732 +/- . Mulig både Peter og Lars kan finnes via LDS.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rødtnes

Tak for dit svar Knut. Jeg vågnede midt i nat og var klar over, at jeg havde gjort en fejl ved at skrive 21 år i stedet for 41 år, som den alder Peter Larsen havde ved FT i Rødenes i 1801. Jeg har selv forsøgt at finde frem til Peter Larsens mere præcise fødselsdag, men der er modstrid mellem oplysningen fra regimeneterne, idet 8. Musketerkompagni af 2.Jyske Infanterei Regiment oplyser at han har tjent der siden 1777, er gift og født ca 1760. Da han senere tjener som underofficer ved Riberske Infanteri Regiment, er der en optegnelse i Justitsprotokollen som siger, at 'underofficer Rødnes den 24.02 1786 er 24 år gl.' Jeg vil bruge dine råd til at søge videre, jeg var ikke klar over at men brugte faderens kaldenavn med et 'sen'. efter til at danne efternavnet. Med venlig hilsen Ole Rødtnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.