Gå til innhold
Arkivverket

[#13888] Maren Andersdatter


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg har prøvd denne før, med ulike vinklinger, men prøver igjen. Den 30.8.1796 døpes barnet Maren Andersdatter, uekte barn av soldat Anders Surendal og Berte Olsdatter Sedal. I 1801 bor Maren 4 år gammel på gården Stensrud i Fluberg, sammen med sin mormor Mari Olsdatter, 60 år og enke. Nå har jeg da forsøkt å finne ut når Marens mor Berte er født. Berte har tydeligvis en far Ole, død før 1801, og en mor som heter Mari Olsdatter. Så enkelt var det ikke. Etter å ha endevendt kirkebøker, vært innom folketellinga i 1801 og gamle bygdebøker for å dobbeltsjekke, står jeg igjen med denne her: Berte døpt 17.8.1760 i Fluberg. Foreldrene er Ole Andersen og Mari Jensdatter Kjellberget. Dette er det eneste jeg sitter igjen med etter mange feilspor. Er det noen som vet noe om dette paret, og hvordan skal jeg eventuelt bevise at Mari Jensdatter er Mari Olsdatter i 1801? Det finnes ingen Ole Andersen i Fluberg som er gammel nok til å være gift med Berte, så kanskje det er et håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Måtte soldater betale bidrag for uekte barn, og finnes det i såfall noe skriftlig om dette? Det kan kanskje være en mulighet til å spore Marens mor og far. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jeg har aldri opplevd at de betalte noe bidrag. Mener å ha hørt at soldater i likhet med sjømenn slapp unna bøter for slikt også. Jeg har selv uægte barn der det er problemer å spore far da eneste kilde etter ham er dåpen til barnet. For et uægte barn arver ikke far og dermed ikke vil være å finne i skriftet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.