Gå til innhold
Arkivverket

[#13890] To søsken fra Egersund, hvor ble det av dem?


Gjest Tone T. Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone T. Barstad

Claus Aldrich Feiling f. 11.04.1782 i Egersund og hans bror Johan Casper Feiling f. 27.07.1784 i Egersund dro til sjøs ifølge familiekilder.Deres far var Ludvig Casparsen Feiling (Feyling) f. 24.02.1745 i Waldgirmes, Tyskland - død 11.03.1818 i Egersund. Ved farens død i 1818 hadde disse to søskenene vært fraværende uten livstegn i mange år.Noen i familien hevdet de var omkommet ved forlis andre at de slo seg ned i Holland.Har noen forslag til hvordan jeg kan finne opplysninger om disse to søskenene??Vet noen om det finnes noen 'linker' jeg kan lete etter dem i Holland?Til orientering kan nevnes at jeg finner Claus Aldrich Feiling f. 1782 i folketelling for Egersund 1801 som innrullert matros. Ellers har jeg ikke funnet noen opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du lest skifte etter deres far? Her i Strömstad vet jeg at det i gamle skifter ofte har stått at 'den og den ' er i Holland ........ Mange, vel noen, slo seg ned i Holland i forbindelse med eksport av hunmmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone T. Barstad

I dette skiftet står det om begge disse sønnene: ' mange år fraværende uten livstegn'.Noen andre forslag på hvordan jeg kan finne opplysninger om disse to brødrene????Meget takknemlig for all hjelp jeg kan få!Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone T. Barstad

Prøver igjen!Noen som har forslag til hvor jeg kan finne opplysninger om disse to brødrene.Takknemlig for all hjelp jeg kan få!Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tone Tjensvold Barstad

Opplysninger om disse to brødrene ønskes fremdeles.Hvis de gikk i land i Holland, vet noen hvor i Holland det var mye innvandring på begynnelsen av 1800 tallet?Takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Har du sjekket noen av Feyling-slekten som bodde i Stavanger? En av disse var sjef på Egersund Fajansefabrikk, som lå i Hillevåg i årene etter krigen.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Jeg er i besittelse av min svigerfars arbeider gjennom sin gransking av Feyling familien gjennom ca. 50 år. Men her er ingen andre opplysninger om disse to søskenene enn det som er nevnt overfor.Har noen tips om hvor jeg kan lete?Noen hevder at disse to omkom på sjøen andre sier at disse to brødrene gikk i land i Holland.Kan noen hjelpe???Meget takknemlig for all hjelp jeg kan få! mvh Ton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tone Tjensvold Barstad

Jeg bringer dette innlegget opp en gang til, da jeg ikke har funnet ut flere opplysninger om disse to brødrene.Har noen forslag til hvor/hvordan jeg kan gå frem?Er takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Jeg tror du burde ta en titt i Sjømannsrullene på Statsarkivet i Stavanger, slik Nina foreslår. Der kan du finne veldig mye informasjon.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Hvis disse brødrene ble inrullert i den Dansk-norske marine, hvilket ikke er usannsynlig, kan de muligens finnes blant fangene som satt på 'prison-skipene' i England i krigsårene 1807-1814. Statsarkivet i Kristiansand har fangelister fra denne tiden. Disse listene har også blitt digitalisert og er søkebare. De var tilgjengelige her i digitalarkivet som en del av 'Julekalenderen' i fjor, men kan tilsynelatende ikke åpnes lenger.En annen mulighet er å lete i Riksarkivet etter soldatruller fra denne tiden. Kanskje der også finnes mannskapslister for de ulike marinefartøyer, tap/forlis av fartøyer etc. Statsarkivet i Stavanger har også noen soldatruller, men etter det jeg husker er de fleste angående landsoldater.Det har også her i forumet vært debatter om nordmenn i Holland. Søk på 'Holland', der finnes muligens noen tips om hollanske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Databasen over prisonfanger finner du f. eks. ved å søke på 'prison' under menyvalget 'Søk' helt øverst til høyre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.