Gå til innhold
Arkivverket

[#13896] Hellebostad / Frøysedal, Sunnylven i Møre og Romsdal :


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Etterlyser all informasjon om Rasmus Rasmussen f.ca.1736 Hellebostad, Sunnylven i Møre og Romsdal. Jeg har opplysningene som står i bygdeboka 'Sunnylven og Geiranger II' av Lillebø (1993) - men det er mye som er uklart der. Er det noen som har registrert hvilket år han er født, hans koner og hvor mange barn de fikk ? Er også interessert i alt som har med hans aner å gjøre. Kan selv være behjelpelig med fyldig informasjon om etterslekten.Hilsen Randi Hagen randihag@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har notert at Rasmus Rasmussen Hellebostad og Sigrid/Siri Knudsdatter ble viet 24. juni 1759 i Sunnylven. Av barn har jeg bare Rasmus, men har ikke fødselsår på ham: Han oppgis å være 46 år i 1801, altså født ca 1755. Det finnes en Rasmus født på Korsbrekke i Sunnylven 1753, far Rasmus Rasmussen og mor Guro Larsdatter, men jeg vet ikke om det er den riktige. R. R. Hellebostad er min manns ane, så jeg er interessert i et samarbeid med deg! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette er litt på siden, men kanskje noen med aner fra Hellebostad kan finne en gammel bortkommen sambygding. Satt og leste litt i bygdeboka for Rekdal tidlig i dag om innflytter og plassmann Ole Larsen Helbostad f. 1803, og lar bygdebokforfatteren fortelle' Han Røste-Ole er pionær i Øygardsorådet, 4.8.1852 får dei 'Fæsteseddel på en Husmandsplads for min eiede gård for Ole Larsen Homlehals og hans kones levetid'. Dei har med seg 6 barn då dei kjem.Desse Sunnmørsinnflyttarene hadde då alt ei lang og merkelig historie bak seg'Heile 3 tettskrevne sider er det om denne familien som skulle få stor etterslekt etter seg her i området.vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Årsaka til uklarheitene i bygdeboka er at forfattaren har blanda saman to ulike Rasmus Rasmussen på Hellebostad. Han som kjem til Frøysadal er son til Rasmus Larsen på Innigard. Han er fødd ca 1734 (Er sagt å vere 6 år i skifte etter mora Anne Halsteinsdtr i 1740). Han vart gift i 1759 med Siri Knudsdtr Sletten. Dei hadde borna: Rasmus f. 1759, til Eide på Nordmøre; Anna f. 1762, gift med Peder Pedersen Furnes; Ole f. 1764, Eli f. 1666, gift med em. Amund Absalonsen Ljåstad Stryn; Anders f. 1769, tok over i Frøysadal; Rasmus f. 1772.Den andre Rasmus Rasmussen Hellebostad var frå Isakbruket og son til Rasmus Olsen. Han er fødd ca 1728 og er den som i 1751 vert gift med Guro Larsdtr Døving. Dei bur først på Korsbrekke sidan på Stadheim.Ole Larsen Hellebostad f. 1806 som kjem til Rekdal var frå Larsbruket og son til Lars Larsen Hellebostad og kona Ragnhild Rasmusdtr Røyrhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Rasmus f. 1759 bodde ikke i Eide, men på garden Slatlem, Kornstad sogn, Kvernes prestegjeld. Han ble gift i Hustad kirke, Bud pr.gjeld den 21. april 1793 m. Karen Matsdtr. Hustad. Presteattesten hans forteller at han da var skoleholder i Hustad, samt ernærte seg med snekkerarbeide. De flytta hit i 1794 og kjøpte dette året 1/2 spann i garden Slatlem. De hadde flere barn. Det var forøvrig han som kledde seg i sekk og aske for bl.a. å minnes sin kone som døde i snøskredet på Slatlem 23. desember 1830.HilsenJonny Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.