Gå til innhold
Arkivverket

[#13897] Ophus, Vigen mfl. i Storelvdal og Åmot, Hedmark.


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Etterlyser mer opplysninger om Engebret (Embret) Pedersen f. 10.10.1822 i Åmot, Hedmark. Han var sønn av Peder Engebretsen og Marit Olsdatter i Gorostua under Smørviken i Stor-Elvdal. Han bodde på Vigen og Øgleeje. Hans kone fra 1843, Berthe Tollefsdatter Ophus, ble født 15.05.1814 på Ophus i Stor-Elvedalen. De fikk barna Marthea f.1844, Karinius f.1850 og Tollef f.1856.Engebrets far var Peder Engebretsen f.1776 (dpt 19/5?) (sønn av Engebret (mulig denne het Capppang og at moren var fra Furuset i Åmot). Dette kan kanskje være den Engebret Joensen (50) på Koppang i Storelvedalen i 1801 (g.m. Siri Larsdatter (46).) Peder var tjenestekar på Dieset i 1801, og mellom 1801-19 ble han husmann under Smørviken. Han giftet seg med en Marit Olsdatter. Peder døde 21.07.1823.Jeg har ikke mer opplysninger enn dette, så om du kan supplere meg med aner osv. - er det flott !Min kilde har så langt vært Åmot bygdebok Bind 2 - garder og slekter (Lillevold, 1971). Jeg har også lett i kirkebøker, men er usikker på om jeg har funnet riktige personer.Mvh. Randi Hagen randihag@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.