Gå til innhold
Arkivverket

[#13898] Oppslag dåp Laura Sophie Olsdtr. på Fødselsstiftelsen, Kristiania, 4-8-1851


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Har noen mulighet til å slå opp og finne ut hva som står nedskrevet ved dåpen til Laura Sophie Olsdtr. på Fødselsstiftelsen, Rikshospitalet i Kristiania 4-8-1851. Hun skal være født 28-7-1851.Hvis navnet lyder kjent er det fordi jeg har nevnt henne i flere innlegg (8872,8982,10020 og nå sist i 13838). Det føles nå veldig viktig for meg å få vite hva som står nedskrevet. Jeg er veldig takknemlig for all hjelp!Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreldrene er 'Arbeidsmand Ole Henriksen og Pige Anne Gautesdatter'. (Rikshospitalet og kvinneklinikken MINI 3 1841-1853 8/9 f.288 no.36). T'en i Gautesdatter har rettet opp en opprinnelig annen stavemåte som er uleselig nå.I Rikshospitalet Dåps K 0001.3 1848-1854 4/6 gjentas foreldrenes navn, men det står Hamar etter Ole Henriksen. (Et ørlie forbehold, skriften er svak).Dato'ene for fødsel og dåp er riktige samt at navnet er skrevet Laura Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Geir, har du da muligheten til å sjekke om en Wilhelm Martens ble født der rundt april/mai 1892. Hvem står som evnt. faren og moren?Wilhelm er oppgitt i 1900 tellingen for Strømmen som pleiesønn på gården Nordhagen (forøvrig det navnet han siden tok som etternavn) i Hagaveien ikke så langt unna Løvenstad. Fødestad er oppgitt Oslo.Siden han er pleiesønn kan det tenkes at han ble født på Fødselsstiftelsen. Hans familie har aldri funnet ut hvem som var faren.Har du mulighet?Hilsen en tidligere strømling Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk til deg, Geir. Da er navn på foreldrene bekreftet. Jeg tillater meg også å spørre deg om det står noe om mors bosted eller navn på faddere der? I allefall ha en fin lørdagskveld.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt avhengig av hvorvidt Martens er et for- eller etternavn, har du kun en mulighet (med forbehold om at jeg har oversett noen):f.27.05.1892, d.29.05.1892 Vilhelm, sønn av gift restauratør Alfred Marthin (Tysk) og P: Maren Andreassine/Andreassen Johansen f. Lørenskoven, Skedsmoe. Han født 1860 (med et spørsmålstegn), hun født 1857, adresse Grændsen 1. (Mini 8 1890-1893 6/10 f.143 no.165.)Sjekket døpte fra 7.mars og ut juni 1892.I Rikshospitalet Dåps K 0003.3 1889-1892 7/7 f.180 står faren som 'Ugift ? kontorist Alfred ? ca. 32 gl.' og moren 'Pige Maren Andreassen f.1857'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Anne Elisabeth Myrvang; Uten å slå opp på nytt, jeg mener du fikk alt som var av informasjon om foreldrene, nevnte Hamar var eneste indikasjon på adresse. Faddere utelot jeg for det ble oftest benyttet ansatte på Rikshospitalet, ved mistanke om annet skriver jeg disse med. (Dåpen var jo vanligvis 2-3 dager etter fødselen her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Geir! Tusen takk. Dette er nok riktig person. Har fått bekreftet av vedkommendes datter han han var født den 27.05.1892.Siden det er litt uklart om faren far gift eller ugift, nevnes ordet Uekte?Igjen tusen takk.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Anne Elisabeth Myrvang; Uten å slå opp på nytt, jeg mener du fikk alt som var av informasjon om foreldrene, nevnte Hamar var eneste indikasjon på adresse. Faddere utelot jeg for det ble oftest benyttet ansatte på Rikshospitalet, ved mistanke om annet skriver jeg disse med. (Dåpen var jo vanligvis 2-3 dager etter fødselen her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Morten J. Rasch: (Dette burde egentlig vært et nytt tema, nå får Anne Elisabeth Myrvang mails som hun neppe har interesse av): At hun var 'uekte' er det ingen tvil om. At han var gift, er høyst sannsynlig da dette er konkret oppgitt i det ene tilfellet. Han finnes ikke i Kristiania Adresebok for 1893, så Hamar er nok en god mulighet. Maren er ikke oppført i Kristiania Adrssebok heller, men det var ikke så overraskende. (Samme for Kristiania Adressebok 1892)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Til Morten Rasch, som burde opprettet et nytt tema: restauratøren din Alfred Martin fra Baden finner du her:LenkeHusk å opprette et nytt tema hvor svaret kan legges, neste gang. Dette blir håpløst for den som har opprettet det opprinnelige temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Til Anne Elisabeth:Beklager så mye for at ditt innlegg ble brukt for mitt spørsmål til Geir. Ble litt for iverig da jeg oppdaget at Geir med sin innformasjon om Fødselsstiftelsen hadde kanskje et svar som jeg lenge har gått å grublet på.Til Geir og Per Håkon:Selvfølgelig skulle mitt spørsmål vært et eget tema. Jeg har muligens flere spørsmål under samme tema, men det blir under et nytt tema!!Ha en forsatt god søndag til dere alle tre.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Det er fint at du lager et nytt tema for dine spørsmål, Morten. Jeg vet godt at det er lett å la seg rive med når man blir ivrig. Ønsker deg lykke til videre i arbeidet. Når det gjelder mitt opprinnelige tema så er jeg fremdeles åpen for opplysninger og synspunkter i forhold til innlegg 1,2,6 og 8.Til alle involverte ønskes en god søndag. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Faddere var Pige Tomine Ottesen og Pige Ahline Isaksen.Som nesten alltid er det to faddere her.Jeg ser at jeg har glemt å skrive at barnets (morens) adresse i Mini 8 var oppgitt til Grændsen 1. Beklager.Iflg. adresseboken for Kristiania 1892, bodde det relativt få mennesker på denne adresse (inkl. 1B). Barnets mor er ikke nevnt blant disse i 1892 eller 1893. (Og ikke faren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for god hjelp, Geir. Det kan bli nyttig å vite at morens adresse den gang var Grændsen 1. Fadderne var vel, som du sa tidligere, ansatte på Fødselsstiftelsen. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Ved nærmere ettersyn på det siste innlegget du skrev, Geir (innlegg 16), ser jeg at det svaret du gir der nok ikke gjelder meg, men Morten. Dette viser vel problemet ved å blande sammen to temaer.Jeg kunne tenke meg å spørre deg om du, hvis du har tid en dag, hadde mulighet til å finne 'mine' faddere og sjekke om mors adresse var oppgitt. Ha en fortsatt fin kveld. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, det var dine faddere og Grændsen 1 var Anne Gautesdatters. Jeg ser at det kan virke forvirrende slik jeg skrev det, men dette var altså angående Laura Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Geir: Det som forvirrer meg er at både 'Mortens' Maren (innlegg 7) og 'min' Anne Gautesdtr. (innlegg 16) har bostedsadresse Grensen 1. Jeg skjønner heller ikke at det henvises til oppslag i adressebøker for 1892 -93 i innlegg 16, når 'min' Anne Gautesdtr. fødte i 1851, mens derimot 'Mortens' Maren fødte i 1892. Får det bare ikke til å stemme. Er jeg helt på jordet? Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har klart å forvirre meg selv fullstendig. Høyst berettiget å spørre. Håper jeg har klart å få dette riktig nå. -------------------------------------------------Til: Anne Elisabeth Myrvang. Laura Sophie Olsdatter ('uekte' født) Kilder: 1.Rikshospitalet og kvinneklinikken MINI 3 1841-1853 8/9 f.238 no.36 2.Rikshospitalets Dåps K 0001.3 1848-1854 4/6Foreldre: Arbeidsmand Ole Henriksen og Pige Anne Gautesdatter. I Dåp K 0001.3 står Hamar etter Ole Henriksen.Faddere: Magdalene Hansen (Moe), Karen Borgen og Gulbrand Pedersen. (Det står Hansen i Mini 3 og Moe i Dåps K 0001.3 som etternavn på første fadder, hva som er riktig vet jeg ikke).-------------------------------------------------Til Morten J. Rasch: Vilhelm ('uekte' født) Innlegg 16 gjaldt Vilhelm, dvs. faddere og adressen Grændsen 1. Foreldre: Alfred Marthin og Maren Andreassine Johansen (alternativt Maren Andreassen) f. Løvenskoven, Skedsmoe. Dåpsboken er klart tydeligst her og der står det Maren Andreassen som morens navn. Mht. Marthin finnes tjener A. Martin på Grand Hotel, bosatt N.Voll Gd.16 i Kristiania Adressebog 1891. Ingen passende Martin/Marthin i perioden 1892-94 i samme adressebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Igjen tusen takk til deg; Geir. Det var godt å få 'ryddet' opp i dette, selv om jeg ble sittende uten adresse på mor ved fødselen. Dette viser tydelig at det blir vanskelig når to temaer blandes sammen og medførte jo en del mer arbeid for Geir. Ha en god dag. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.