Gå til innhold
Arkivverket

[#13903] Hans Larsen Gren, hvor kom han fra?


Gjest Tore Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Rønning

I kirkeboka for Trondheim domsogn 3. april 1823 blir Hans Larsen Gren (Green)gift med Johanne Serine Endresdatter Berg fra Strinda.Det står at han er soldat, født i Gudbrandsdalen og er 29 år. Far er Lars Gren. De fikk flere barn i Trondheim senere.Det jeg lurer på er hvor han ble født og hvem hans foreldre var.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Rønning

Jeg vet ikke om han var uekte da jeg ikke har funnet han født. Får vel låne inn kirkeboka for Modum og se om det kan være rette personen som er der. Der har du jo Green-navnet også.Hans Larsen får også en sønn i Trondheim som heter Iver. Tusen takk for hjelpen.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ma ha skjedd noe med den siste lenken. Her er de siste Hans'erne i LomPå gården Fristvold, en Hans 'Frilesøn' 6 år,, en bygdebok kan kanskje fortelle deg noe mer. Jeg tror jeg ville ha sjekket opp denne pjokken nærmere hadde jeg vært deg. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10514&variabel=0&postnr=984&fulle=true&spraak=n>LenkePå gården Sletten Hans 8 år LenkeOg på gården Bøe Hans Larsen 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Lars Green på Modum var slett ikke tømmerhogger, men tømmermann ved farveverket (altså Blåfarveverket). Faren var overstiger ved koboltgruvene. Dette var en familie som hadde tatt i bruk Green som slektsnavn og ikke lenger hørte til bondestanden. Jeg synes det høres sannsynlig ut at Hans Larsen Green i Trondheim var av denne familien, men forbindelsen til Gudbrandsdalen mangler. Den kan kanskje komme gjennom mora. Så vidt jeg kjenner til,var det ingen i Gudbrandsdalen som hadde Green som slektsnavn på denne tida. Kanskje er det noen som har kjennskap til slekta til overstiger Green?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg henger meg på i håp om at det drypper litt på meg også...En av mine aner het Marie Green, fra Krødsherrad. Jeg har svært så mangelfulle opplysninger om henne: Hun ble gift med Torkild Flaskerud på Flaskerud i Ådalen, må ha vært født rundt 1760-80 ettersom sønnen var født ca.1800 (KILDE: Rognerudslekten gjennom 300 år, ERognerud 1982)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Tor. Tror du kan ha mer å hente ved å starte en egen debatt om Marie Green gift med Torkild Flaskerud. Men, kan dette være noe; Fra Krødsheradboka til Andreas Mørch side 179 under Green (gren, nordre).Her omtales følgende familie; Torkild Torkildsen Green d.e. født på Ringerike omk 1762 og gift med Marie Pedersdatter født omk 1771. Andreas Mørch opererer med at de fikk 6 barn og at Torkild døde i 1825 så det ble skiftet da. Der møtte broren til avdøde Gulbrand Fjøsviken fra Ådalen. Gulbrand syntes det livøre enka skulle ha burde økes. det står litt mer om familien her også, men; Kan det være disse?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tor Kenneth;Jo - det ser interesant ut. Finner de også på Green i FT 1801.Jeg har riktignok trodd at Marie Green og Torkild Flaskerud var på Flaskerud.Skal forsøke å sjekke det opp nærmere; jeg har en slektning som jeg vet har syslet litt med Rognerud-slekten, kanskje han har forsøkt å gå litt dypere på eldre slektsledd en ovenfornevnte bok har gjort.Eventuellt skal jeg følge ditt råd om å opprette et nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.