Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjarne Birkrem

[#13911] Kirkebok for Hof: hvor er Arne Gundersen Løfsgaard, f. 1823?

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg leter etter fødselsdatoen, evt. dåpsdatoen til min tippoldefar, Arne Gundersen Løfsgaard fra Åsnes. Han ble født i 1823 (eller muligens 1822?), og selv om slekta var fra Åsnes og han bodde i Åsnes det meste av livet, ble han født i Våler. (Men akkurat det skulle vel ikke ha så mye å si, ettersom både Våler og Åsnes hørte inn under Hof prestegjeld på den tida.)Jeg finner ham ihvertfall ikke i listene over døpte, verken i 1822 eller 1823. Vet noen om døpte fra Våler ble ført opp for seg i kirkeboka for Hof, slik at jeg har lett i feil liste?Hvis ikke, tyder dette på at Arne av en eller annen grunn ikke ble registrert som døpt i kirkeboka. I så fall kan man nesten lure på om 1823 var et ekstra 'sløvt' år for den norske prestestanden ... :-) - jeg har nemlig også lett etter en annen av tippoldefedrene mine, Jørgen Halgrimsen Benterud (også født i 1823), i kirkeboka for Nes i Hallingdalen (se debatt 13892), og fått til svar at han ikke er ført opp som døpt i kirkeboka. Merkelig sammentreff hvis begge bestefedrene til farmora mi (Jørgens sønn ble nemlig gift med Arnes datter) har lidd samme 'skjebne' når det gjelder å bli utelatt fra kirkeboka...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

I kirkebøkene for Hof før 1848 er alle fra Våler, Åsnes eller Hof ført sammen.Er enig i at Arne Gundersen ikke er ført som døpt. (Er han den Arne Gundersen som blir konfirmert 1839 - 15 år, og født på Toterud, Våler?)Har selv funnet en del mangler i kirkeboka på denne tida så det forundrer ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.