Gå til innhold
Arkivverket

[#13916] Jordmorprotokoll ? 1920 åra-


Gjest Sigbjørn Sandsmarks
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Førte jordmødrene protokoll over fødsler hvor de deltok? Og hvor er i så fall protokollene arkivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jordmødrene ble i 1902 pålagt å føre protokoll over fødsler. Pålegget forteller at disse protokollene skulle leveres helserådets ordfører, som normalt ville være distriktslegen, når hun sluttet eller protokollen var utskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Det spørs vel kanskje fra bok til bok, men den jeg har sett etter min oldefars søster som var jordmor fra 1910 så tror jeg protokollene inneholder: Fødselsdato, Om den fødende: navn og oppholdssted, Alder, gift/ugift, hvor mange tidligere fødsler. Om fødselen: Isseleie, sideleie osv. Om barnet: Kjønn, modenhet, levende/dødt. og tilslutt om hvordan kvinnen hadde det etter fødselen og eventuelt andre opplysninger.I tillegg så førte min oldefars søster kladd med mer oppysninger om foreldrene.mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De 'beste' protokollene gir opplysninger om vekt og høyde på barnet, og tilnærmet eksakt fødselstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Riksarkivarens regler sier at arkiver fra helsevesenet som er avlevert til Arkivverket, har en sperregrense på 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

I den protokollen jeg har sett på, så er det mest 'morsomme' at faren ikke er ført inn. Eneste protokollverk jeg så langt har vært bort i hvor moren er 'hovedpersonen'. Faren ble vel selvfølgelig nevnt i fødselsmeldingen som ble sendt inn rett etter fødsel. Protokollen ble forelagt distriktslegen ca 1 gang i året for godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.