Gå til innhold
Arkivverket

[#13919] Nøtt: Emigrant Gunda Amelia Mikkelsdtr. / Olsen f. 1873


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har fått en skikkelig nøtt å bryne meg på, og ber instendig om deres ekspertise i saken!Det gjelder Gunda Amelia Olsen, også kjent som Amelia Olsen og/eller Oline Mikkelsdtr.Hun var født 4. januar 1873 iflg. både vigsels- og dødsfallsprotokoll. Vigselsp. sier hun var født i Kristiania, dødsfallsp. sier bare Norge. Ved vigsel nevnes foreldre: Mikkel Olson og Beret Pederson. Ved død: Michael Olson og Marse (?) Olson.Vi vet ingenting om når hun først kom til USA, og har ikke funnet henne blant emigrantene. Det er ikke kjent at hun hadde familie 'over there'.Hun giftet seg med Jens Magnus Johansen/Johnson (sønn av Johannes Tysdal på Vasholen) fra Enebakk 23.10 1895 i Rice Lake, Wisconsin.Jens Magnus i 1875, Enebakk: LenkeJens Magnus reiste første gang til USA 5.7.1891, 21 år gammel, ugift fra Enebakk, med Montebello.Bydebok for Enebakk, bind 1, side 155: 'Jens Magnus f 1870, gm Oline Mikkesdatter fra Eidsberg. Jens og Oline var her med barna Dina Marie f 1890 og Albert f 1887, begge født i Wisconsin, da folketellinga ble holdt i 1900. De reiste tilbake til Amerika igjen i 1899. Disse to nevnte barna er forøvrig ikke kjent for familien, som mistenker at bygdeboka her har blandet inn en annen familie... Fem av Jens sine søsken var i USA på denne tiden.Kjente barn er: Arnold Melvin f. 1896, Juel Mentor f. 1898, Magda Borghild f. 1900 og Orville Conrad f. 1903. Vi er godt kjent med familien i USA.Det er det hele. ALLE innspill er hjertelig velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Bommet visst på emigrasjonsmåneden for Jens Magnus Johansen - det skal være 5. juni 1891: LenkeFamilien Noer på linjene over ham er hans søster Karen f. 1853 og ektemannen Ole Noer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FamilysearchMICHAEL OLSENBirth: 16 FEB 1852,Christening: 08 APR 1852 EidsbergFather:OLE SVENDSEN,Mother:MARTHE CHRISTINE OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Amalie Olsen, 22 år bosatt i Kristiania, reiser til New York alene den 31.mai 1895 LenkeEr dette rett person har hun et halvt år igjen før hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Amalie i forrige innlegg ernok den samme Amalie på 21 år som ankommer Ellis den 15.november 1895 dest. Chicago, og kan derfor avskrives.Har du tittet i emigrantprotokollen? Her på DA er den jo ikke fullstendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, takk for tips! Jeg har pløyet emigrantprotokollene, prøvd diverse navnevarianter, uten å lykkes. Ingen lett dame å finne dette!Det som KAN gjøre det enklere, er at et gammelt slektsskriv (funnet i helgen) oppklarer dette med den mest ulike navnevarianten, nemlig Oline Mikkelsdatter og barna: Oline var gift med Ole T. Johnson, BROREN til Jens! Det var nok de bygdeboka sier var hjemme i 1899. De hadde barna: Juel 1885-1887; Albert f 1887; Doris Marie f 1890.Dermed kan vi utelukke Oline Mikkelsdatter - gåten består da i hvem Gunda Amelia Olsen / Amelia Olsen / også kalt Mollie Amelia Olsen er.Hun skal da IKKE være fra Eidsberg, men muligens født i Kristiania 4.1.1873 ihht. vigselsprotokollen fra Wisconsin. Foreldre: Mikkel Olson og Beret Pederson / Michael Olson og Marse (?) Olson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Hans, har foreløpig ikke hatt kirkebøkene tilgjengelig, men gyver nok løs på 1875 i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For å finne emigrasjonsåret på damen, hvor er barna født? Særlig det barnet f. i 1900 (Siden du kjenner familien i USA, bør det være mulig å finne ut)(slik at det går å finne dem i census 1900, og da se imm. året). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

God idè! Arnold Melvin f. 1896, Juel Mentor f. 1898, Magda Borghild f. 1900 og Orville Conrad f. 1903 alle i Rice Lake, Wisconsin. Gunda Amelia /Mollie gift Johnson dør også der i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jfr. innlegg 5 og 6.Amalie Olsen, 22 år, som emigrerer 31. mai 1895, ankom Ellis Island som Amalie Olsen, 20 år, 12. juni 1895 med 'Majestic' fra Liverpool. Finner dessverre ikke bilde originalmanifestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fant manifestet etter litt leting (linken var til feil side):Gå til [url="http://www.ellisisland.org/>http://www.ellisisland.org/ og søk opp Amelie Olsen, 1895, 20 år (nr. 11 på lista). Velg 'View original ship manifest'. Klikk deretter previous til du kommer til side 109. Amalie er nummer 936. Hun skulle til Rice Lake(!) sammen med Magnus Yansen(!). Magnus finner du igjen i emigrantprotokollen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette er jo helt suuuupert!Får jeg like god hjelp til å finne henne og foreldrene igjen her hjemme - så er jeg en glad lerke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da fant jeg endelig censusen, Her står det at Mollie var født i Februar 1872, og, som det allerede er funnet, hun immigrerte i 1895.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

De bodde forresten i Ward 4, Rice Lake (Barron Co.) Wisconsin, Barron County, Page 204a image 18 av 20, (genealogy.com) i Marshall Street no 303Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kjenner noen til om de originale emigrantprotokollene inneholder mer informasjon enn det som er registrert her - og hvor jeg må for å få mer informasjon: LenkeJeg har trålt FT 1875 uten å finne noen god kandidat for (Gunda) Amalie Olsen...Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Oj, nå så jeg at jeg ikke har takket for de siste innspillene. Takk (så langt? :-) Laila og andre gode hjelpere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har jammen ikke kommet mye videre med Gunda Amalie / Mollie Olsen. Er det noe poeng å søke opp de originale emigrantprotokollene, står det mer informasjon der, enn i oppføringen her på DA? LenkeHva med døpte i Kristiania, hvor må jeg for å lete etter damen som foreløpig ser ut til å være født enten 4.1.1873, eller i februar 1872?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vi har kommet noe videre her!Gunda Amalie Olsen ble født 4.2.1873, døpt 16.3.1873. Foreldre oppført som Michael Olsen og Birthe Pedersdatter i Arendalsgt 6, Oslo. Dette funnet i kirkebok for Grønland side 168.Jeg finner bare èn kandidat (tror jeg) i 1875: LenkeKan jeg være blind? Har noen videre tips eller kan bistå med leting her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.