Gå til innhold
Arkivverket

[#13921] Orloff


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

I min mors slekt har jeg kommet fra til en Nicolaus Paulsen Orloff. Gift med Martha Østensdatter. Når de er født/døde vet jeg ikke. Hennes foreldre er Østen Nilssøn, sogneprest på rinebu, og Anna Andersdatter Skanke (Fam.Kielland). Nicolaus og Martha hadde en datter som het Maren Orloff født 1662 død 1749(gift med Otto Hanssøn Ørbech, sogneprest på Ringebu). Maren Orloff er min direkte ane. Jeg har opplysninger helt fram til vår tid, men jeg vil gjerne finne foreldre osv. til Nicolaus. Har funnet i boken om Fam.Kielland at han var skriver og kasserer på Akershus Festning. Finnes det tilgjengelige arkiver hvor det er mulig å finne mer om Nicolaus, og om mulig videre bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Takk for opplysningen. Har sjekket med Riksarkivet i Oslo. Det finnes lite materiale for å få nærmere opplysninger om N.P.Orloff. Det eneste måtte være hans underskrift i forbindelse med regnskaper/korrespondanse på Akershus Festning. I og med han ikke var millitær, er det liten vits i å lete i millitære arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ruth Neumeister

Hej Lisbeth Akerholt.Leger lidt med computeren for at finde noget om jordemødre. Jeg er ud af en Orloff-slægt fra Danmark, hvor flere af kvinderne er jordemødre, og tilfældigvis hedder de Maren. Din Maren er datter af Nicolaus Paulsen Orloff. I min slægt er der næsten altid en Nicolaj Orloff (men ingen Paul) imellem børnene, men desværre har jeg ikke kunnet finde noget link imellem vores familie. Er du kommet videre med din forskning af Nicolaus ? Hvis ja, må jeg så få det tilsendt ? Vi er indtil nu 3 personer, der bytter Orloff-navne i Danmark. Har du evt. søgt i Danmark ?Ruth Neumeister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg kjenner ikke til Nicolaus sitt opphav. Men mener det i NST (en tidlig utgave) står at hans datter Maren, hadde fetteren Christen Christensen Gammelgård (ca 1838-1731), sogneprest til Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei. Jeg har funnet litt mer om Orloff. Nærmere bestemt i boken 'Eneveldets menn i Norge' av Tor Weidling. Utgitt av Riksarkivaren i Oslo 2000. Her står Nicolas Orloff nevnt på side 260 som Bokholder ved Kommissariatet i Norge 1664. Det kunne være interessant å søke i danske arkiv, men jeg er ganske så grønn med å søke i Danmark. Jeg er takknemlig for tips og råd om internettsider f.eks. Mvh Lisbeth Akerholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har nevnt det tidligere allerede, i forskjellige internettdebatter omkring navnet Orloff. Men må gjenta det:Nicolas Orloff, død 1668, må IKKE forveksles med kommissær, senere assessor Nicolas Paulsen, som døde mellom 19.11 1684 og 19.2 1685. Vi kjenner ikke N Orloffs patronym (med mindre andre lesere av denne debatten kan legge frem et hittil ukjent bevis for hans farsnavn). Nicolaus Orloff, ble begravet i Vår Frelsers kirke (Oslo domkirke) den 14. august 1668, 'j Kirchen med alle Klokker'. I en sak for Bytinget i Christiania 17.11 1664 opplyses det at han hadde bodd i Esaias Raposts gård. Denne gården lå i Vestre kvarter, mens Kanslergården, dagens T10, lå i Søndre kvarter. I Christiania gårdsmanntall 1661 oppføres Esaias Raposts gård i Vestre kvarter, i gårdsmatrikkelen for 1662 står Niclaus Orloff som bruker av den samme gården, og i gårdsmatrikkelen for 1663 står igjen Esaias Rapost som bruker. Det kan tenkes at Niclaus Orloff også het Pouelsen, og at et slikt eventuelt mellomnavn kan være årsaken til forvekslingen mellom ham og landkommissær Niclaus Pouelsen. Marthe, enke etter Niclas Orlof, oppføres i skattemanntallet 1675. Hun er ikke funnet i live i Christiania etter 1680. Kilder: Statsarkivet i Oslo (SAO), Oslo domkirke, kirkebok 1 (1648-1704), fol. 418b. SAO, Oslo byfogd, Rettergang, Tingbok nr. 5 (1664). Christiania gårdsmanntall 1661, utgitt av Alf Collett i Personalhistorisk tidsskrift 2. række bind IV (1889), s. 177-211. Riksarkivet (RA), Rentekammeret, Byregnskaper, Christiania, pk. E1, kontribusjonsregnskaper 1631-1663 (matrikler 1662-1663), og pk. E2, kontribusjonsregnskaper 1664-1684 I (manntall 1675). Tore H Vigerust: Christianias befolkning i manntall og regnskaper fra 1680-åra, Norsk slektshistorisk tidsskrift xxxv:3 (Oslo 1996), s. 211-384.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.