Gå til innhold
Arkivverket

[#13929] Familien Rugaard i Drammen rundt 1800


Gjest Christian F.Uhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian F.Uhl

Jeg leter etter forfedrene til Frederik Christian Rugaard, født 1780 i Drammen, død 1830 i Drammen -gift med Ellen Marie Holst. De giftet seg i 1807.mvh Christian Fredrik Uhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hans mor het Kari Olsdatter og bodde på Bragernæs som enke i 1801. Hennes sønn står oppført som datter så her bør du be om en aldri så liten korreksjon Lenke-----Familysearch oppgir både 1780 og 11.januar 1785 som fødselsår .... :-) Iallefall angir en av disse en mann ved navn Lars Lagesen eller Rugaard som far. FS angir videre også Lars Lagesen's foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian F.Uhl

Takk for tipsene! I tillegg lurer jeg på hvor dette navnet 'Rugaard' kommer fra. Danmark? Frederik Christian høres veldig dansk ut.mvh Christian Fredrik (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet er dansk. Borgerskapet 1793, som jeg nevnte, er innført i en borgerprotokoll jeg har laget et register til, Lenke ved å lese borgerbrevet til Rugaard i denne nevnte borgerprotokollen, er det _meget_ gode muligheter for å finne hans fødested (for det pleier å være oppgitt i borgerbrevene fra Strømsø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Borgerbrevet må leses fra den mikrofilmen som nevnes i innledningen av det dokumentet jeg ga lenke til. Originalen (i Statsarkivet i Kongsberg) er, etter det jeg har hørt, sperret for publikumsbruk. Men mikrofilmen har en meget god kvalitet. I mitt dokument gis også sidetallet i borgerprotokollen der borgerbrevet står innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.