Gå til innhold
Arkivverket

[#13930] arveloven av 31. juli 1854


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Nå må man søke om å få sitte i uskiftet bo innen 60 dager etter ektefellens død. Var det noen slik tidsfrist i den gamle arveloven av 31. juli 1854? Er det noen med tilgang til en skikkelig gammel utgave av Norges Lover som kan hjelpe. Loven ble endret i hvert fall (om ikke før) på 1920-tallet. Dødsfallet og uskiftbevillingssøknaden jeg er på jakt etter, stammer fra 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

---§2 Er det Husbond ,eller Hustrue som død er , og haver felles børn sammen,og den avdøde ingen Særkulds Børn efterlader sig,da må den Efterlatte person uden sådan Besegling sidde i boet intil tredive Dag,med mindre det i boet stor vidløftig Gield i Boet findis;Da skal Boet strax forsigles.§ 12 Siger hustrue at være med barn efter sin Husbond Død.....Hun skulle granskes etter 20 uker og fant de at hun skulle ha barn så skulle hun sitte i uskifte til barnet var født....Dette er i hovedsak hva jeg finner ved rask gjennomgang av den gamle bok. Der er en masse paragrafer -men maskinskriving går sent for meg,det hadde gått raskere om jeg kunne bruke gravemaskin-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tusen takk for hjelpen! Det er nå utrolig i hvilken fart man kan få svar på hva det skal være her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.