Gå til innhold
Arkivverket

[#13932] 'Umulig' värmlending, tips ønskes.


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har en attehundretalls ane igjen som jeg ikke har knekket.Lars Andersson ble født i Arvika i 1830. (Kirkebøkene for Arvika mangler for perioden april 1828 og ut 1830). Han vokste i følge familietradisjonen opp på et sted som het Siljogård, värmlendinger jeg har hatt kontakt med, mener at det må dreie seg om Sillegård i Västre Âmtervik.I 1846 (ca.) 'gikk han på sine ben' til Halden for å begynne i skredderlære. Etter endt utdannelse flyttet han til Lillesand i 1851, innflyttingen der er første offisielle oppføringen jeg har funnet, hverken i Värmland eller i Halden har jeg hittil funnet noen spor etter ham. Et halvt år senere gifter han seg, da dukker navnet på faren opp, dessverre noe så vanlig som Anders Persson.Rundt 1858 flytter familien til Grimstad, der bruker han konsekvent navnet Bandelin. Men om han har noen tilknytning til navnet Bandelin-slekten eller om han bare knabbet navnet, er blant de uløste mysteriene.Jeg har så langt forsøkt de tradisjonelle metodene, med etterlysning på Arvika, på Västre Âmtervik og for sikkerhets skyld også på Sillerud i Anbytarforum, pluss en etterlysning på Bandelin-slekten. Uten resultat. Derfor tror jeg at det trengs mer utradisjonelle grep i dette tilfellet, og er takknemlig for tips om nye grep eller vinklinger.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Nei, men problemet er hvor. Jeg vet jo ikke når han flyttet fra Arvika, og heller ikke om foreldrene hans levde på det aktuelle tidspunktet. Etter det jeg har forstått, var det ca. 8 år mellom hvert husforhør, så nettet blir ganske grovmasket, særlig om familien kan ha flyttet flere ganger.Jeg har mer håp til innflytning / utflytning, men vet ikke hvordan det er registrert i Sverige?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Anbytarforum gir ikke alltid svar er min erfaring.Har husforhörslängdene blitt sjekket ut?Har du sjekket fødte Anders Person'er, og så fulgt disse videre i husforhörslängdene? Disse bøkene skal jo finnes utenom perioden som mangler, og det ville være rart dersom Lars ikke dukker opp på nevnte plass der.Har du god tid bør du også avlegge landsarkivet et besøk for så å sjekke opp skifter etter døde Anders'er. Der vil du finne Anders nevnt vil jeg tro Har du god råd kan de gjøre det for deg, men det er DYRT for det har jeg gjort selv.Når du leter etter Anders og hans hustru skal du samtidig sjekke ut hva foreldre og søsken heter, og om Lars kanskje kan ha ført disse navnene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Inn og ut er godt registrert, forhåpentligvis vil du da finne en kopi av medbragt presteattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Stort sett er det rundt 5 år mellom hvert husforhør, de aller fleste er med. Dersom de har flyttet, er de gjerne strøket over, og det står en flyttet til-dato.Spander på deg et månedsabonnement på Genline, og bla og bla og bla og bla....LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.