Gå til innhold
Arkivverket

[#13933] Emigrantprotokoller for Trondheim


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Er emigrantprotokollene over de som emigrerte fra Trondheim (som ligger under Digitalarkivet)komplette for perioden 1867-1930? Er det noe annet 'logisk' sted emigranter fra Lofoten kunne ha reist fra rundt 1911?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Trykk på Dokumentasjon i databasens menylinje. I flg denne er den fortsatt protokoller under arbeid.Kristiansund, Ålesund og Bergen er vel like logiske som Trondheim dersom de fikk leilighetsskyss med en båt fra Lofoten. Det er heller ikke så mange navn fra Lofoten som dukker opp som Bopel i Trondheimsfilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Hei Laila. Jeg ser etter et tvillingpar: Peder Hilmar Hansen Og Elliott Oluf Hansen født 12. januar 1885 i Gimsøy, Vågan. Vet ikke om de emigrerte samtidig, men jeg tror det. Og jeg mistenker at året er 1911. De slo seg i alle fall ned i British Columbia.Fint om du gidder å ta en titt for meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg gremmes!!!! Der var han!!! Og ikke nok med det, men Othelie som var på samme side i linken, er konen til en annen bror (Odin) som dro over et halvår tidligere. Ser hun hadde med seg tre barn også. Tusen, tusen takk. Klarer du Elliott også, tror du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Var det bare emigrasjonen du skulle ha? Siden du vet at de slo seg ned i BC har du vel etterkommere?eller trenger du hjelp til dem? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heid Økern

Jeg har Peder fra ca. 1915 i British Columbia til han kom hjem til Norge for å dø i 1950. Broren hans,- Elliott,- fant jeg etterkommerne etter da jeg fikk sette inn en etterlysning i en avis jeg fant på nettet!!! Helt utrolig at det går an,- alt jeg hadde var et utklipp som omtalte at han døde i en gruveulykke i 1939 (og der stod det heldigvis noen stedsnavn som ga meg et område å søke på). Det jeg har lyst til å finne ut av nå, er hva de gjorde frem til ca. 1915 da de visstnok var i Vancouver. Mistenker at de var i Nelson, West Kootenay, B.C. i en periode før det. Og så har jeg så klart lyst til å finne ut når Elliott dro over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunny Casoli

Excuse me for taking the liberty of writing, but maybe I can help.....I do not read Norwegian, but noticed British Columbia, and Vancouver names. If I can help you at all, I lived in Vancouver, British Columbia, Canada for many years. I have the LDS (Mormon) CD's , so please feel free to ask if I can assist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

I'm looking for my grandmother's twin brothers. They were named Peder Hilmar and Elliott Oluf Hansen (born 1885). Peder emigrated in 1907, but I haven't found Elliott's emigration records so far. It seems that Peder first went to his brother (Odin who was married to Othelie) in California (I guess), before he went to British Columbia an settled in Nelson with his twin brother. They lived in Vancouver at about 1915 and I suspect that Elliott married a lady named Hilma (from Norway?) at that time. They also got their first child Alfhild Bergljot there. I've been told that Elliott and Hilma went to California at about 1917 (he worked in the movie industry for a while) before they went back to BC again. They built a place called Shalalth Lodge where miners stayed on their way from the train to the mines, and later they had a place called South Fork Lodge. Elliott died in a mining accident at Copper Mountain in 1939,- the same year as his son Ernest disappeared when he was on leave from duty. They suspected that he drowned in the river, but he was never found. I wonder if there are any newspaper archieves from that time? Peder was never married and he went back to Norway in 1950 and died here. Any help,- if they could be found in Vancouver in 1915, in California at about 1917 or anything about the accidents in 1939 would be appreciated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.