Gå til innhold
Arkivverket

[#13936] Rådmann Johan Anderssøn i Bergen, familie


Gjest Arild J. Fehn
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild J. Fehn

Johan (Jon) Anderssøn (c1562-c1607) var rådmann i Bergen. Jeg ønsker opplysninger om hans barn og hvem de ble gift med. Jeg er spesielt interresert i om en av døtrene flyttet til Eidanger i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var flere samtidige i Bergen i tiden 1560-1600 med navnet Jon Andersson. Om en av dem og hans slekt har Asgaut Steinnes gitt en fremragende fremstilling i 'AM 370 fol. Jonas Andersson frå Skånvik om forminne i Bergen bispedømme 1626 (Oslo 1972), forord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Antar dette dreier seg om den Johan Anderssøn (1562 - ca 1607) som er nevnt av Henning Sollied i NST III, side 282, som gift med Maren Jørgensdatter. Sollied skriver i artikkelen at Maren trolig er datter av Jørgen Claussøn (Valravn) og hustru Anne Finnsdatter. I artikkelen nevnes også at Johan Anderssøn og Maren Jørgensdatter hadde en datter Anne, gift med Laurits Michelssøn, tidligere fogd over Hedemarken og Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild J. Fehn

Tusen takk for tilbakemeldingen. Bakgrunn for mitt spørsmål er en artikkel i boken Gjerpen-Porsgrunn av Finn C. Knudsen utgitt i 1948 hvor han skriver: 'Ifølge en slægtstavle udarbeidet af presten Holmboe i Eidanger i 1892, nedstammer Øvald-slægten fra Maria Lucretia von Bärsclager d. 9/3 1663. Hendes gravsten staar i indgangen til Eidanger Kirke. Efter sin første mands død, ægtede hun fuldmægtig Peder Jacobsen, der blev udnævnt til toldvicitør i Langesundsfjorden, og boede paa Hvalen i Eidanger. De eiede ogsaa gaardene Aas, Flogstad og Øvald. Døtrene blev gifte med bønder i Eidanger, men en datter blev g. m. sognepresten i Eidanger Jon Lauritssøn Teiste f. ca. 1617 d. 1670. Han antages at være søn af Lauritz Michelsen, Oslo, og en datter af raadmand i Bergen Jon Andersen, hvis moder var Karen Johnsdtr. Teiste. Teistes datter Sophie blev g. m. skredder Bent fra Skjeberg, og de boede på «Ødewald», som Sophie havde faaet i faddergave af bedstemoderen'. Det virker da sannsynlig, som Knudsen antyder, at presten i Eidanger,Jon Lauritssøn Teiste, var sønn av Lauritz Michelssøn og Anne Johnsdtr.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg sitter også inne med noen opplysninger om Johan Anderssøn som muligens kan være av interesse - også for andre. Hvis disse opplysningene ikke stemmer vil jeg gjerne ha rettet på de. Johan Anderssøn skal ha vært sønn av Anders Christenssøn og Karen Teiste. Anders var borgermester i Bergen på 1560-70 tallet.Han skal ha kommet fra Danmark. Karen kom fra Kruckow slekten på morssiden. Johan skal ha blitt født før jul i 1562. Han ble gift med Maren Jørgensdatter. De fikk sønnen Anders Johanssøn Iden, en datter som ble gift med Lauritz Mickelssøn Oslo, en datter, som ble gift med Mogens Abelssønn og datteren Karen Johansdatter, som ble gift med Mogens (Mons) Antoniussøn Eide. Han var sorenskriver og bodde i Luster. Hvis det er den rette rådmannen Johan Anderssøn jeg skriver om ,fikk han nok det tvilsomme oppdraget å være med på å dømme Anne Pedersdatter til døden for hekseri i 1590.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.