Gå til innhold
Arkivverket

[#13937] Finneplassen Fallet i Aurskog


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei,Jeg lurer på om noen har historien om plassen Fallet i Aurskog (ved Lierfoss).Jeg tror denne ble ryddet og bebodd av finner en gang på 1600 tallet? Helst oversikt over personene som har bodd der fra bosetting og frem til fraflytting. Har noen dette? PS. Det påstås i familien at en tipp-tipp oldefar på min morside kommer derfra..Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Kan du ikke fylle på med noen navn og i alle fall cirka tidsperiode på de dine, så kan jeg om ikke annet sjekke litt med bygdeboken!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei,Jeg har et navn Peder Guldbransen f 1840, som visstnok var min tipp oldefar, men om han var født i Aurskog eller Nes vet jeg ikke. Muligens var det generasjonen før som var født i Aurskog, fornavn var vel Guldbrand. Takk for hjelp og interesse.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Morten!Nå har jeg undersøkt litt, men ikke funnet noe særlig er jeg redd. Dersom det er Fallet i nærheten av Lierfoss, må det være Fallet under Haneborg det er snakk om såvidt jeg kan forstå. I 1865 var det jamfør bygdeboken tre husmenn her. Dette kan man også se ved selvsyn i folketellingen her på digitalarkivet. I bygdeboken (Aurskog og Blaker av Eivind Lillevold, bind 1 fra 1961 side 191ff) er Fallet omskrevet. Det heter blant annet at 'Det har vært svidd rugfall her av finner eller andre, og garden har satt ned en husmann i det etterpå.'Slektslistene strekker seg over 4-5 sider, så jeg kan ikke skrive ned alt sammen. Du får heller låne deg boken på ditt lokale bibliotekt. Vil tippe at de har den jeg, siden det jo ikke er så langt mellom Rælingen og Aurskog, og dessuten i samme fylke. Men din Peder Guldbrandsen kan jeg ikke si at jeg ser snurten av...Har du forsøkt å gå den trygge og gode veien, 'visstnok min tippoldefar' skriver du jo, kanskje du burde begynne i det helt sikre? Husmannsfamiliene flyttet jo dessuten mye på seg. Jeg har selv opplevd å finne dem på helt andre plasser i gårdshistorien enn det jeg i utgangspunktet hadde forestilt meg.Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Finner ingen passende Peder Guldbrandsen med varierende skrivemåter i Aurskog i 1865. Den 'beste' er ti år eldre enn det han burde være. Men i Nes finners følgendeLenkeKanskje det kan være noe? På hvilken måte stammer du fra Peder? (Hva het din oldefar/mor?)MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

I så fall er de her i 1900:LenkeHeller ikke nå finnes det såvidt jeg kan se noen passende kandidat i Aurskog, men bevares, han kan jo være død før den tid for alt jeg vet!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei,Jo jeg tror dette er de riktige folka (har også sett på de tidligere). Min Oldefar het Karl Pedersen, født i 1879. Befant seg i Kristiania i 1900. Det er mulig flyttingen fra Aurskog til Nes skjedde enda tidligere enn 1865. Lurer fremdeles på om det finnes noen der ute som vet noe om historien og menneskene fra plassen Fallet. Dette er jo nærmest et fornminne i Aurskog, og så vidt jeg vet den første kjente finneplassen der? - og fremdeles bevart.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Morten Strøm:Ditt spørsmål er usedvanlig uklart. Er du ute etter opplysninger om 'Finneplassen Fallet i Aurskog' - og i så fall hvorhen i Aurskog - eller om din 'visstnok' tippoldefar Peder Gulbrandsen, født 1840 i Nes eller Aurskog, og endelig skal det være noen forbindelse mellom disse to uklare elementer?Dette til tross, tror jeg kanskje jeg vet hvilken plass Fallet du kan tenkes å spørre etter. For omlag ti år siden var jeg på en befaring til den forlengst nedlagte plassen Fallet under Ovlien i Aurskog; den ligger - eller lå - noe nordøst for Nordre Ovlien i Aurskog (kanskje en halvannen kilometer eller så, på et sørvendt høydedrag - jeg har ikke kart for hånden). Med meg på turen var blant annet en arkeolog som uten videre fastslo at 'her har bodd folk'.I følge skriftlige kilder bodde Mikkel Eskildsen på Fallet i 1660-årene og kanskje ennå i 1672 (jf. 'Aurskog og Blaker', b. 1, s. 25-26). Han var født ca. 1614. I Jarl Ericssons 'Finnar i Gräsmark och Lekvattnet' (s.204) nevnes under Ulvsjøen en Mickel Eskillsson Tarfwen eller Tarvainen. Han solgte torpet i 1648 'och gav sig iväg därifrån'. Kanskje er dette den samme mann som siden bodde på Fallet i Aurskog.Sønnen Hans Mikkelsen, født ca. 1636, død i Nes 1721, oppgav i Finnemanntallet 1686 at han var 'finsk født', og oppfødt i Fallet i Aurskog. Deretter bodde han på Ovlien inntil den seneste feidetid (slutt 1679), da alle finner som ønsket å være trygge ble oppfordret til å flytte inn i bygdene. - Han bodde hjemme hos faren i 1664, men var i 1666 den ene av to brukere på Ovlien. - Hans flyttet i krigstiden til Tore Auli i Nes og fikk siden bygge seg en hytte i Skreksrud skog. Her bor han i 1686 selvfjerde (ham selv og de tre sønnene Mikkel, Eskild og Mattis). Hans ernærer seg i 1686 av svarving og dagarbeid. Han kan ikke pløye eller så om seg, på grunn av berg og stein. - Hans Mikkelsen døde som 'legdmann fra Fossum' i 1721, angivelig 89 år gammel. Han bodde (hadde bodd?) på Svarverud under Fossum i Nes. (Kanskje kan plassen 'Svarverud' ha sitt navn etter den næring Hans oppgav i 1686, nemlig svarving?) - Hans Mikkelsen hadde flere barn og påviselig etterslekt.Denne her omtalte 'finneplassen' Fallet under Ovlien i Aurskog ser ut til å ha vært bosatt bare en eller to generasjoner på midten av 1600-tallet. Deretter ble den fraflyttet. Det er forsåvidt underlig nok, for med mine 'byøyne' har jeg sett atskillige tufter etter plasser som gav levebrød på 1800-tallet, og som knapt kan ha gitt mer levebrød enn Fallet under Ovlien. Men kanskje ble den nokså karrige plassen Fallet trukket inn under gården som slått, etter at finnene flyttet ut på andre halvdel av 1600-tallet.Det er selvsagt ikke utenkelig at din tippoldefar kan nedstamme fra de som bodde på denne plass Fallet under Ovlien på midten av 1600-tallet. Av bosetningen der er forøvrig ikke stort mer tilbake å se enn noen rydningsrøyser.Et uklart spørsmål kan gi ymse svar.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hallo Odd,Og Takk for informasjonen. Beklager hvis jeg var uklar i min spørsmålstilling. Det jeg primært spør om er forsåvidt det du svarer på (så sant dette er samme plassen jeg tenker på - det skal jeg sjekke ved selvsyn om ikke lenge), nemlig historien om plassen Fallet og beboere. Det at en en del av min familie muligens kom derfra var ikke viktig. Men siden du skriver om Hans Mikkelsen og påviselig etterslekt; Har du en slik oversikt tilgjengelig? Takk for interessen.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Du skriver at Karl Pedersen født 1879 befant seg i Kristiania i 1900. Er dette den riktige?LenkeDenne Karl er født i Nes. Eller har du en annen lenke?Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg tror jeg er på sporet. Heter din bestemor/far enten:Fritjof g m KlaraKristian g m RuthRagna g m EmilEner g m RuthGunhild g m OleElse g m TrygveHvis dette er kjent er jeg på sporet.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Dag,Nei, men alle disse er søsken av min morfar med respektive. Min morfar het Paul Pedersen og var gift med Ruth f Sundberg. Venter spent på hva du er på sporet av.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Karl Pedersen sin kone Oline Olsdatter kan kanskje spores tilbake til Aurskog slik:Oline Olsdatter født 15 jul 1884 Folbergeje, Nes, Akershus av foreldre Ole Kristensen født 30 mar 1853 Folbergeje, Nes, Akershus og Oline Olsdatter født 1853 Finholt, Sør Odal, Hedmark.Ole Kristensen sine foreldre var Kristen Olsen født 1815 Ovlien, Aurskog, Akershus og Karen Gurine Andersdatter født ca 1819 Nes, Akershus.Oline Olsdatter sin far var O Simensen.Kristen Olsen sine foreldre var Ole Andersen født 1785 og Anne Christensdatter Bjerknes født 1779.Kilder Nes Bygdebok, bind IV, Side 219, 220. Nes Kirkebok 1883-1898 (Mini I10), Kort 2/17, Side 28, no 51. Nes Bygdebok, bind IV, Side 219. Nes Kirkebok 1846-1858 (Mini I7), Kort 1/9, Side 41, no 35. Aurskog og Blaker Bygdebok, bind I, Side 22.Med forbehold om feil. Jeg har sendt deg en mer komplett oversikt privat.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Dag,Takk skal du ha. Blir spennende å lese hjemme mailen senere i dag. Sier du der noe om Karl Pedersen sine forfedre også?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I 1732 døde Mattis Nilsen Mattisrud under Kjus i Nes, og ettersom han og kona ikke hadde barn, var arvingene etter Mattis hans søskenbarn, nemlig barna til Hans Mikkelsen Ovlien (ca. 1636-1721). I 1732 regnes de opp som følger (og i denne rekkefølge):1. Anders Hansen Garsjøen under Mangen S i Aurskog (ca. 1661-1743).2. Mattis Hansen Fagerlien under Mangen S (ca. 1664-1734).3. Eskild Hansen (ca. 1659-1735), husmann under Strøm i Nes.4. Mikkel Hansen Sot under Mangen S (ca. 1664-1712).5. Hans Hansen Dragsjøen under Kjus, død før 1732; to barn levet i 1732: Henrik Hansen, født ca. 1710, tjener hos Tor Hansen Fossum i Nes, og Lisbet Hansdatter, født ca. 1714, i tjeneste hos Anders Larsen Drognes i Nes.6. Lisbet Hansdatter (ca. 1671-1729), gift 1704 med dragon John Tordsen fra Eidskog. I 1732 levet tre barn: Torkild Jonsen Dragsjøen under Kjus, Ingrid Jonsdatter, gift med soldat Knut Johansen på Skøyeneie i Nes, og Lisbet Jonsdatter, født ca. 1701, i tjeneste på Sot.7. Kari Hansdatter, var i 1732 gift med Mattis Mikkelsen på Oppsaleie i Aker.I bygdebøkene for Aurskog og Blaker, og vel også for Nes, vil du enkelt finne ytterligere om etterslekt etter Hans Mikkelsen fra Fallet.Vennlig hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.