Gå til innhold
Arkivverket

[#13939] Prest på Avaldsnes Prestegård 1600-tallet


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kjenner til presten på Avaldsnes midt på 1600-tallet: Christen Bentsen Schaaning? Hvem var han, og hvor kom han fra? Finnes det noe informasjon om ham? Han skal visstnok ha hatt en sønn, Søren Kristensen på Velde. Finnes det dokumentasjon om dette ut over bygdeboka? Om slektskapet til Søren kan dokumenteres skulle Christen være en av mine forfedre i 12. generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du prøvd å søke etter Søren Christensen Velde på Yahoo eller lignende. Det finnes noe der, men om det er bra nok vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! I boka Olavskyrkja og Kongsgarden på Avaldsnes skrevet av Lars Skadberg er han omtalt bl a. på s. 197. Her står det at han ble gift med Kirsten Galtung, datter av Laurits Johannessen på Torsnes og Lisbeth Ottesdatter Orning. Her står det at Christen Bentsen trolig var fra Skaane ( dansk). Han ble prost i Karmsund prosti i 1660. Det står også om denne presten i boka som ble utgitt 1999 i forbindelse med 750 års jubileet av Olavskirken. I denne boka står det at han fikk 10 barn. Det står også at Christen fikk den lykken at alle barna som vokste opp slo seg ned i nærheten av han. Et par av hans sønner ble lensmenn og den eldste av sønnene , Bernt, ble også boende på prestegården som kapellan for sin far.. Christen døde i 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei har klippet dette ut, men ikke oversatt det det er hentet ifra Bygdebok for Karmøy: Avaldsnes 1' by Arnvid Lillehammer, p. 320-321. The probate of Margrete Danielsdatter Sore Vaage, Avaldsnes, Rogaland, Norway in 1733 contains information on the family. 'Probate after Margrete Danielsdatter tells about their wealth. It was settled the price of 1460 rd 2 ort 4 skilling. Indebtedness was little and the whole 1437 rd 2 ort 4 skilling was divided between Ola [her husband] and their two children. In this probate is mentioned their silverware, the silverware of Christen Schaaning and his wife. Listed is two silver pots at 80 load where the one is worth 40 rd each. The one was inscribed on the lid with their names: Ole Ingebretsen and Margarete Danielsdatter 1713. The other was inscribed on the lid: Christen Bentzen and Mette Sofrensdatter and on the side: Bent, Søren, Jakob, Kristen, Jens, Daniel, Rasmus, and Klaus Kristensonner, and the date of the year 1646 on the handle. Jeg er etterkommer etter Anna Christensdtr Schaaning som ble gift med David Davidsen, disse bodde på Aakra, Karmøy. Håper dette kan hjelpe deg. Hilsen Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hjertelig takk til dere alle for hjelpen. Jeg regner med at dette skal kunne bringe meg noen skritt videre. Jeg skal få tak i literaturen det refereres til, og vil også prøve å sjekke de to forslagene fra Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Olav E. Skjervik

Jeg tillater meg å ta opp denne tråden igjen da jeg selv har den nevnte presten i min anerekke, gjennom sønnen Søren. Dersom nye opplysninger om Christen Bentsens opphav og aner skulle være kommet er jeg interessert i tips. Jeg hørte et rykte om at det skulle finnes opplysninger om herr Christen fra utdannelsestiden i København, men har ikke fått sjekket ut dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Mary-Ann Eide

Regner med at du har fått en del infoChristen Bentsson Skaaning var fra skåne fylke,sverige Han var prest i Avaldsnes fra 1635 til 1679(44 år)Hans eldste sønn Bernt ble prest etter farenSammen med Mette Sørensdtr fikk Christen 6 barn og med Kirsten fikk han 2 barnChristen Bentsson Skaaning er 12 generasjoner tilbake fra meg Slektsledd tilbake er fra KlausPS i kirken henger det er stort maleri av Christen.B.S

bilete8545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Eide

Barn han fikk med Mette Sørensdtr:1.Bent Christensson. f 1636 d ca 1689 2.Jens Kristensson f ca 1648 (?) 3.Søren Kristensson ca 1638 d 1722 4.Jakob Christensson f ca 1640 d 1693 5.Klaus kristensson Skaaning f ca 1650 d 1714 6.Kristen ChristenssonBarn han fikk med Kirsten Lauritsdtr.Galtung :1.Anna Christensdtr 2.Anna Christensdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Johan Fredrik,Her er litt stoff om denne kjente Avaldsnes-presten som har mange etterkommere, selv er jeg etterkommer etter hans sønn Klaus. Sønnen Søren, som du stammer fra, bodde en stund på Hinderaker, stedet hvor jeg er oppvokst.Han ble født 1611, i Hässleborg eller Kristianstad i Skåne, Sverige og døde i 1679, Avaldsnes prestegård.Gift 1. gang med Mette Sørensdatter. Hun kom fra Avaldsnes, Karmøy. De hadde 8 barn som ble født mellom 1636 og 1650.Gift 2. gang med Kirsten Lauritsdatter Galtung. De fikk 2 barn, Anna som døde liten og Anna som ble gift med David Davidsen på Åkra, Karmøy. (Kirstens far, Laurits Johannessen Galtung er også blant mine aner).Christen Bentssøn Schaaning (Christirnus Benedicti Scanus) ble tatt opp som student 1/7 1630, ukjent sted. Han var skipsprest før han kom til Karmøy og ble sogneprest for Avaldsnes i 1637 og fram til sin død. Hans sønn Bent ble prest i Torvastad, Karmøy i 1671.Olavskyrkja var i dårlig stand på 1600-tallet etter Hanseatene ødela den i 1368. På Christens tid hadde bøndene reparert prekestolen, men den falt likevel ned under en av Christens gudstjenester, men han ble angivelig ikke skadet.Portrettet under av Christen Bentsen Skaaning. Han hadde ti barn, og de slo seg ned i nærheten og kom til å prege samfunnet omkring kirken. To av guttene ble lensmenn, og en ble til og med prest etter faren. Signaturen på maleriet viser at det er av skotten Andrew Smith - best kjent for prekestolen og annet arbeid i Stavanger Domkirke. Bildet er malt i 1663. På boka som presten holder, står det : «Jesus crucifixus» ( Jesus korsfestet).

bilete8546.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har ikke klart å finne hvem som var Christens foreldre, men tror ikke han var i slekt med Stord-presten Jacob Hanssøn Schaaning.Hadde vært fint om noen kunne sjekke denne kilden:Friis Petersen, 'Studenter 1611-1667 Ny Kgl Samling 3729 4-0,' Kgl. Bibliotek, København.Hvis Christen finnes på listene til Friis Petersen ville det kunne framgå hvor han studerte sin teologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjøbenhavns Universitets Matrikel (1611-1829) av S. Birket-Smidt Bind 1 :I. Iulio - Christiernus Benedicti ScanusAltså står det kun at han kom fra Skåne. @@@ Friis Petersens bok fra 1611 tror jeg ikke er skannet enda, men det kan nok NSF el Lars Ove svare på. Friis Petersens er skannet frem til 1602.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan jo starte med å sjekke ut denne karen som også studerte i Kbh, i 1597, Benedictus Magni Scanus. Friis Petersen sier at han kanskje er identisk med den Bendt Mogensen som var prest i Hunestad i Halland, og som døde i 1624. Samtidig med Benedictus kom der også en Petrus Magni Scanus til Kbh, og han hadde Trane som slektsnavn. Han skal ha vært prest i Hjørlunde, Fredriksborg og Helsingborg. Kanskje brødre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Friis Petersens studetmatrikler fram til midten av 1610 finnes her: LenkeResten fram til og med 1611 har jeg liggende på min PC (glemt å publisere det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan ikke huske at Friis Petersen har laget matrikler etter 1611?Birket-Smidts matrikler går fra 1611 til 1829 og der er alle tre bindene skannet og publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har gjengitt vedr Christian i 1630 i Birket Smidts, og vedr Benedictus i 1597 i Friis Petersen,Kurt ref imidlertid Friis Petersen fra 1611 i 14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tilsvarende informasjon skal også finnes i:S. Birket Smith: Kjøbenhavns Universitets Matrikel, hvor bind I fra 1890 dækker 1611-1667. Der kan dog evt. også være problemer med at få lov at hjemlåne den pga. alder. Den findes vist til gengæld på lidt flere biblioteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kurt (22)Alle tre bindene av Birket-Smidt er skannet av meg og jeg har overført de til NSF, så du behøver ikke låne de på biblioteket [url="http://www.genealogi.no/kilder/studentmatrikler/index.htm>Lenke. Du kan også finne andre studentmatrikler over nordiske studenter ved andre universiteter i Europa på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.