Gå til innhold
Arkivverket

[#13942] Johanne Marie Andreasdatter


Gjest Rune Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hansen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut av forfedrene til ovenfor nevnte dame. Johanne Marie Andreasdatter f.01-04-1865 i Trøgstad og død 09-12-1925. Sannsynligvis i Skiptvedt.På forhånd takk Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johanne Andreasdatter ifølge lenken var kun døpt Johanne, født 27.02.1865, døpt 26.03.1865, 'uekte' datter til Karen Frantzdatter og Andreas Brynildsen. Her stemmer hverken dato eller navn. (Trøgstad Mini I 9 1865-1870 1/10 f.5 no.36)På den annen side er det ingen Johanne Marie Andreasdatter født i 1865 døpt i Trøgstad. Den eneste Johanne Marie er født 12.04 og datter av Martin Pedersen Bingen og Marie Olsdatter.Ingen Johanne Marie Andreasdatter født rundt 1865 konfirmert i Trøgstad heller.(Med vanlig forbehold om at jeg kan ha oversett henne.)Hvor sikre er navnet/fødested/fødselsdato ?(kilder?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Rune!Jeg svarer i denne debatten, men det gjelder flere av de andre også.Skiptvet Klok 4 1925-1934Døde 1925, fol. 113b og 114a: 1925 -12. - 9/12 - 18/12 - 18/12 - Johanne Marie Bråtenes enke, rentenist - ~ - 1868 - 4 - 1 - Rakkestad - Bråtenes - Giktfeber og hjertefeil - ja - 10/12. - ~Konfirmationsdag den 2. oktober 1932, fol. 80b og 81a: 1932 (2/10) - 2. Frida Antonie Solvang [Etternavnet strøket ut igjen.] Helmersen - 10/5 1918 - 15/9 1918 - Gathe i Skiptvet - Solvang i Skiptvet - Lensearb. Helmer Haraldsen og h. Ragna Alvilde f. Antonsen. Pleieforeldre: Lensearbdider Andreas Solvang og h. Magna f. Kaspersen - 3/6 19 - Kristendomskundskap næsten utmerket god Opførsel meget godSkiptvet Klokkerbok 3 1916-1924: Fødte 1918, fol.13b og 14a: 1918 - 14 - 10/5 - 15/9 - ~ - Frida Antonie - Lensearb. Helmer Haraldsen og hstr. Ragna Alfilde Antonsen - Gathe - 1899 - 1899 - Lensarb. [står stavet slik her.] Helmer Haraldsen, Hilmar Pettersen, pike Inga Antonsen, og hstr. Ragna Alfilde Antonsen - e - ~IÆI 1918, fol. 88b og 89a: 1918 - 7 - 1/5 [Rettet fra 1/4 ser det ut til.] - 18 - 1 - 1 - Helmer Haraldsen Gathe og Ragna Alvilde Antonsen Braatenæs - Lensearb. Gathe / Tj.pike - Lillesand / Braatenæs - 1899 - 1899 - a) b) Skiptvet / a) b) Skiptvet - Skibsassurandør Harald Isaksen / gbr. Anton Andreassen - Sigurd Fostangen / Oskar Veiby - 28/4 - ~ - ~ - Ikke slegtskapSkiptvet klokkerbok 2 1905-1915Konfirmationsdag den 4 oktober 1914, fol. 74b og 75a: 1914 (4/10) - 22 - Helmer Haraldsen - 29/4 99 - 4/5 99 - Lillesand - Skiptvet, Heia - Styrmand Harald Isaksen, enke Oline Marie Tonsberg [Eventuelt 'Tønsberg'.], f. Torkildsen av Lillesand - Attest av 1899 - Kundsk. 2,5 Forhold 2,5Samme dato, fol. 75b og 76a: 1914 (4/10) - 76 - Ragna Alvilde Antonsen - 5/11 99 - 1/1 1900 - Skiptvet, Braatenes - Skiptvet, Braatenes - Gbr Anton Andreassen, hstr. Johanne Marie Andreasdtr. - 2/7 1900 - Kundskap 2 Forhold 2-Skiptvet Mini 10 1890-1900 Levende Fødte 1900, fol.42b og 43a: 1900 - 2 - 5 Novbr. 1899 - 1 Jan. [1900.] - ~ - Ragna Alvilde-Gbr. Anton Andreassen / Johanne Andreasdtr - Braatenæs - 1856 - 1866 - Gbr. Karsten Braatenæs, do Olaus M. Hønstvet, do Ole K. Hønstvet, Moren, Gbrdtr Karoline T. Borgen [Eller eventuelt 'Borger'.] - ægte - ~Det var det. Med forbehold om skrivefeil.Noe har du vel fra før. Finner ingen i Rakkestad med akkurat den fødselsdatoen som oppgis ved Johanne Maries død, men slikt forandres i blant noen dager fra vugge til grav. Heller ikke i datterens dåpsnotat oppgis jo samme fødselsår på moren som da hun dør. For å finne sikkert ut av dette bør du finne alle Ragna Alvildes søsken samt foreldrenes vielse. Der vil jo også morens farsnavn stå.Lykke til!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den eneste jeg finner i Rakkestad 1868, er den Johanne Marie Andreasdatter som er født 09.04.1868, døpt 14.06.1868, datter av kirkesanger Andreas Olsen og Karen Johannesdatter. (Rakkestad Mini 11 1862-1877 4/15 f.114 no.92).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Geir!Ja, jeg så henne jeg også. Samt at jeg så et ektepar ved navn Anton Andreassen og Johanne Andreasdatter, men enda mer 'gale' fødselsår (i alle fall for oss) viet i Skiptvet. Som sagt; finn alle barn og så foreldrenes vielse, Rune!Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Eller kanskje de ikke var så gale allikevel. Denne Anton var nemlig født i 1853, hvilket den Anton som nevnes som sønn av Andreas Svendsen og Hellene Olsdatter i et annet av Runes innlegg også var. 'Selvsagt' bet jeg meg ikke merke i fars navn. Glipp av meg. Tror vielsen var i Skiptvet straks etter 1886, brudens fødelsår mener jeg her var oppgitt il 1863 med anmerkning om at hun var konfirmert i Askim 1878. Kanskje noen andre kunne 'forbarme' seg nå, for det blir lenge til jeg kan få sjekket dette nærmere dessverre!MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Her er familien i 1900LenkeOg det står jo Rakkestad som fødested. Året oppgis som 1865, men dersom jeg nå har lest 1865 for 1863, og konfirmert i 1878 går jo bra uansett. Dog var ikke mellomnavnet med i det vielsesnotatet jeg fant, men ikke skrev av.Så var det alt for i kveld!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen alle sammen!Jeg fortsetter å skrive litt med meg selv her inne, men håper ærlig talt at Rune snart får satt seg ned ved datamaskinen sin, sett disse innleggene og kommentert dem.Som vi så oppgis Helmer som født i Kristiania i folketellingen for 1900 og ikke i Lillesand, men jeg føler meg rimelig sikker på at det er samme person. En forklaring kan være at han er født i Kristiania, men døpt i Lillesand eller omvendt, utsatt fra Kristiania eller liknende.Jeg har også funnet en potensiell mor til ham i 1900: LenkeDet finnes også et par farskandidater, begge i Kristiania. Men her vil sønnens dåpsnotat sikkert si oss noe mer om farens alder med videre. Mon tro hvorfor farens stilling ikke oppgis likt ved dåp og konfirmasjon. Dette forekommer ganske ofte, men kan jo både bety at farens stilling har FORANDRET seg i mellomtiden, og at det altså er en ajourføring, eller at yrket ikke var RIKTIG oppgitt ved førstnevnte tilfelle.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ser jeg har trådt til med en 'Lensearbdider' i et innlegg ovenfor, det skal selvsagt være 'Lensearbeider'.Finner følgende i Norske Gardsbruk. Østfold fylke, bind 4 fra 1965 under Skiptvet på side 83:Solvang Gnr. 65, bnr. 2. P.adr. Langli. Sk.mk. 0,25. D. jord 10 da (leirjord og mold). - Våningshus låve og fjøs bygd 1907, vedskjul. Brt. kr. 40 000. - Eieren kjøpte gården 1913 av Joh. Liverud. Eier: Magna Solvang f. 1886 - datter av Ole Kaspersen og Hanna f. Kristensen - g. 1906 m. Andreasn Kristensen Solvang (d. 1961). Barn: Marie f. 1907, Anna 1908 (d. 1957), Anker 1910 (d. 1911).Det er også et bilde av stedet.Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg synes dette blir mer og mer forvirrende. Utgangspunktet her var Johanne Marie Andreasdatter som vi har konstatert ikke finnes med oppgitt fødselsdato. Om BÅDE navn (i dette tilfelle Andreasdatter og det doble fornavn), fødselsdato og/eller fødested er feil, får vi ingen kandidat.At 1.4 kan bli 12.4 er mulig, men at Antonsdatter eller Andreassen i tillegg blir Andreasdatter og dato'en overhodet ikke ligner, så føler jeg at vi begir oss inn på noe som ligner spekulasjoner. Jeg har trolig ikke alle opplysninger om den etterlyste, om jeg får disse kan jeg kanskje bidra. Marius Hellerud skriver jo også i sitt innlegg (4) at han 'svarer i denne debatten, men det gjelder flere av de andre også' hvilket tyder på at personen(e) finnes på andre etterlysninger.Helmer Haraldsen, født 29.04.1899 og utsatt av fattigvesenet, er nok ganske sikkert også døpt i Kristiania. Kikket på et par av de mest nærliggende (Rikshospitalet bl.a.), men fant ham ikke der. Men det er 17 menigheter igjen. Disse menighetene er langt større og det er mer tidkrevende å lete, så først vil jeg gjerne vite om dette har 'sikker' hensikt.Etterlysningen forteller ingenting om kildene til den informasjon som er gitt, om dette er all informasjon som foreligger osv.. Om jeg hører nytt, kan jeg eventuelt bidra - inntil da forholder jeg meg passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

En liten kommentar til Geir og til alle:Jeg kan ikke helt se hva som i UTGANGSPUNKTET er så forvirrende. (Annet enn eventuelt at Rune i fire ulike innlegg etterlyser tre generasjoner av samme familie (?), og som jeg fant det praktisk å besvare under ett og samme innlegg. Dette var av egne makelighetshensyn, og for stå på min regning).Så kommer Geir i forrige innlegg med noen kommentarer om navn og dato. Med fare for at jeg har misforstått eller oversett noe: Vi har ingen diskusjon på gang om at Andrassen blir til Antonsdatter eller Andreasdatter såvidt jeg vet. Det siste ville da, muligens i motsatt rekkefølge, bare vært naturlig.Johanne Marie heter Andreasdatter i Runes etterysing og i dåps- og konfirmasjonsnotatet til datteren Ragna Alvilde (som heter Antonsdatter etter sin far Anton Andreassen). Riktignok står Johanne Marie Andreasdatter som Johanne Andersen i 1900, men dette er ikke kommentrert i Geirs innlegg.Noen person født den 12. april har vi vel ikke overhodt? Derimot én som oppgis være født den 1. og en høyst usikker kandidat til denne, men født den 9.Den Johanne Marie som Rune etterlyser og tror er født den 01.apr.1865, oppgis i sitt begravelsesnotat å være født den 01.apr.1868, å være født 1865 i folketellingen 1900 og endelig å være født i 1866 i datteren Ragna Alvildes dåpsnotat. - En ganske vanlig situasjon som mange slektsforskere har eller vil komme bort i før eller senere.I Rakkestad finner vi en mulig Johanne Marie Andreasdatter født 09.apr.1868, men denne er vel enn så lenge like sannsynelig eller usannsynelig som noen annen. Vi må ha bevis! :-)Det gjelder da å finne ut dels hva som er riktig fødselsdato på den Johanne Marie som kom til Bråtenes, dels er det kanskje også av interesse å vite hva personen selv kom til å feire etc, men dette kan ikke brukes til å bevise noe.For å finne ut av dette må vi, slik jeg ser det, ha en vielse mellom Johanne Marie og Anton.Det var i den sammenheng jeg fortalte at jeg faktisk så en vielse, som jeg med stor sannsynlighet ikke leste korrekt av, men som ikke desto mindre kan være av interesse. Det eneste som er 'galt' med navnet på bruden er i så fall at hennes mellomnavn Marie ikke har blitt med, men vi vet fra folketellingen 1900 at Johanne virker ha vært tiltalenavnet, så dette kan jo tenkes forekomme.Siden ekteparet dog ikke bor på samme sted som de senere blir værende, mente jeg det ville være nødvendig å finne dåps- og kanskje også helst konfirmasjonsnotatene til alle barna deres. På den måten kan man kanskje få en referanse til vielsen, slik at den bekreftes, eller i hvert fall se at de eldste barna, som forhåpentligvis er født der foreldrene bodde da de giftet seg, er konfirmert fra samme sted som foreldrene senere ble boende, og på denne måten bekrefte at det dreier seg om samme familiekrets.Nå håper jeg dette, tross sin lengde, var oppklarende og ikke forvirrende...Og Geir, dersom du hadde mulighet ville det jo være flott om du så etter Helmers dåp i Lillesand før du ga deg i kast med store Oslo, for DET er virkelig litt av en jobb!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Heisan!Marius skriver faktisk i sitt fjerde (4) innlegg om Helmers konfirmasjon at mannen er født 29.apr.1899 og døpt 04.mai.1899 i Lillesand. Fødested oppgis som Kristiania i folketellingen for 1900.Jeg trodde at de måtte ha presteattest for konfirmasjon i annen kommune/menighet enn der de er døpt. Derfor vil jeg tro at siden fødested er oppgitt som Lillesand da han ble konfirmert, har han ihvertfall fått attest derfra?! Jeg ville begynt å lete etter dåpen der. (Ikke minst med tanke på tiden en bruker å lete i alle Kristianias menigheter).I samme notat i Skiptvet kirkebok er forsåvidt dåpsdagen oppgitt, og siden dåpene ble ført kronologisk i kirkeboka, er det jo 'bare' å gå rett inn på den aktuelle dato. Selv om det dreier seg om mange menigheter, burde dette være overkommelig. Selv i de store menighetene var det jo ikke døpt 'mengder' av barn samme dag.Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Marius:Det jeg forsøkte å uttrykke, var at i en etterlysning ville det vært en stor hjelp om det ble opplyst hvorfra man hadde de kjente opplysningene. Jeg hadde ingen forutsetninger for å vurdere hvot stor vekt jeg skulle legge på navn, dato, fødested osv..Litt klossete sagt av meg dette med 'forvirrende', men da jeg ikke visste noe om ovennevnte, ble en i utgangspunktet presis etterlysning mer og mer usikker, eller som jeg uttrykte det; forvirrende. Av det du skriver forstår jeg at 'etterlyser' har flere parallelle etterlysninger om samme familie. Om dette er riktig, burde det etter min oppfatning vært henvist til disse. (På den annen side - stadig med forbehold om at dette er riktig - hadde jeg da prioritert å hjelpe andre).Det du skriver er enkelt og greit, jeg har overhodet ingen problemer med det (utover at du kjente mer til familien og navn og dato'er dukket overraskende opp). Til Ingjerd:Du har helt rett mht. dåpsdato. Jeg hadde både sett og oversett denne viktige informasjon fra Marius som helt riktig letter letingen i Christiania betraktelig. Jeg hadde sett den i den forstand at jeg straks kikket på Rikshospitalet, oversett den da jeg straks etterpå kun husket fødselsdato fra folketellingen. (Bare en liten korreksjon, som hovedregel har du igjen helt rett, men dåpsdato'ene behøver ikke komme i rekkefølge).Jeg har ingen Mini/Klok for Lillesand 1899, men Kristiania har jeg. Jeg skal ta en rask kikk på disse mht. Helmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.