Gå til innhold
Arkivverket

[#13955] Andreas Svendsen f.1814 Skiptvedt og Hellene Olsdatter f.1811 Ukjent


Gjest Rune Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hansen

Jeg lurer på om noen sitter inne med opplysninger om forfedrene til ovenfor nevnte ektepar På forhånd takkmvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Ingen gårdsnavn eller liknende her heller?Regner med at du i alle fall vet om et barn eller to, dersom du selv stammer fra dem. Det er så mye enklere å hjelpe når man får litt mer kjøtt på bena!I dette tilfelle ville jeg i alle fall forsøkt meg med en henvendelse til bygdebokkomiteen, for vi slektsforskere er tildels et utålmodig folkeferd, og det er lenge til bygdebøkene kommer i 2005 :-)))Mange hilsner MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Tenker jeg fikk svar ved å søke på alle innleggene der du er nevnt som forfatter jeg.Torsdag er det, med et lite forbehold, meningen at jeg skal på slektsforskermøte på Trøgstad bibliotek. Det har vi kirkebøker både for Trøgstad og for Skiptvet. Kan godt forsøke å ta en liten titt for deg dersom du vil!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fam.search IGI: Gift 12/11 1836 Skiptvet Andreas Svendsen 21 år og Helene Olsd. 24 år.Fant også at de ble gift 19/11 og da var han f. 1815 Eidsberg og hun 1812 Skiptvet.Barn f. Skiptvet: Sara Magrethe 1837, Johanne 1839, Petrine 1842, Sofie 1845, Anne 1848, Niels 1850, Anton 1853, gutt f/+ 1856, Karen Oline 1858.Ut fra dette skulle det kanskje være mulig å finne ut noe om dem håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Uten å vite det, men når noe i Skipvet heter Sara Margrethe, og det er det en del som gjør, pleier det å bety at de har forslekt fra Unrow-familien i Oslo. Det finnes en artikkel publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift om denne slekten fra noen år tilbake.Ad den nevnte Sara Margrethe kan jeg gjøre en 'kvalifisert gjetning' og si at du bør sjekke om hun ikke er identisk med 'Sara Margrete Andreassen f. på Vamnes i Skiptvet 1837 d. 1934' som giftet seg med 'Johan Martin Johansen fra Jordet i Skiptvet f. 1840 d. 1914'. Familien bosatte seg etter hvert på Ytre (nedre) Hol i Askim, og er omtalt i gårdshistorien derfra. De tok familienavnet Hoel. Om jeg ikke husker fullstendig galt, har jeg sett gravstedet på Askim nye kirkegård flere ganger.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

'For noen år tilbake' var det, men N. Hjorths artikkel 'Om forbindelsen mellem en slekt Nilsen (Nilssen) i Fredrikshald og slekter i det gamle Christiania' ble publisert i NST, Bind XXIV, Oslo 1983/84, side 136ff. Tiden går fort!Når det gjelder Vamnes/Vammenes er dette en av gårdene i Skiptvet denne slekten bodde på i mange år, og her er også Svend et slektsnavn.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg vet jeg er sent ute i forhold til ditt møte i morgen, men jeg leter etter folk som har kalt seg 'Weyby/Weiby'. I skiftereg. for Trøgstad finnes det i 1864 en 'enkemann Weibye' på gården Grefslie. Avdøde kone er Helle Olsdatter. Jeg finner ingen passende enkemann på Grefsli i 1865. Noen som vet noe mer? Jeg har funnet gård Veiby/Weybye både i Eidsberg og Rakkestad, men det er slutt på de digitale referansene når jeg kommer til 1700-tallet der min intresse er: Hvem var Anders Nielsen Weyby som fikk sønnen Tønnes i Kristiansand i 1760?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en militærslekt som heter Weybye. Og så omtales en Poul Weybye i 'Porsgrunns historie, b. 1.' del 2, (byens fedre ca. 1700-1750). Den burde du finne ved hjelp av en søkmotor. Weybye er også omtalt i flere Slekthist. tidsskr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Håper du tilgir Rune, men jeg tar sjansen på et innlegg til Agnete selv om det jo ikke hører under ditt egentlige innlegg: FS VRI Anders Nielsen gift 2/8 1753 Kr.sand med Anna Thønnesdt. Skal være flere opplysninger i krk.boka står det. Om det skulle være noe i dette kanskje Agnete da kunne legge inn et eget innlegg ang. slekten Weybye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnete Schjønsby

Hei Rune, Det var ikke meningen å forandre retningen i din debatt! Jeg falt for fristelsen uten å tenke meg om. De som vil diskutere Weyby'er med meg: Se debatt 13977. Beklager, hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.