Gå til innhold
Arkivverket

[#13960] Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt, Hammer


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Post 6140 Erich Fusesen, Gard I. Haarwig, Alder 22, opsPost 6141 Niels Andersen, Alder 2, ops. sønn hiemeJeg tror sønnens navn er uriktig: En Anders Erichsen døde 76 år g. på Indre Horvig i 1779 (post 1727 Døde i Hamre), som trolig er søn av Erich Fusesen, og det er vel slik at Anders Erichsen hadde en søn på navn Niels Andersen (konf. 1756, Indre Hordvig, post 228).Er det mulig å få klarhet over dette fra originalkilden? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei jeg kan gi deg denne forklaring:Erik Fusesen Fjellskål ble gift med enken Mari Nilsdatter I. Hordvik 13.11.1701. Hun hadde tidligere vært gift med Anders Johannessen I. Hordvik (viet 01.11.1694 i Hamre, Mari er fra Angelskår) I dette ekteskapet fikk de Nils Andersen, f.1698. Anders Eriksen f.1703 er fra 2. ekteskap han dør som du skriver i 1779.Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei, det var rask! Tusen takk for hjelpen!Vet du om Niels Andersen (konf. 1756) er søn av Anders Erichsen? (s. også mitt tema 13938 i Brukerforumet)Jeg synes det er nødvendig å være skeptisk, når man ikke har muligheten å sjekke en database over dåpte. Problemen er jo navnlikhet, flytting og flere ekteskaper. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ja, Nils Andersen, f.1738 er sønn av Anders Eriksen Hordvik 1703-1779 og Anna Rasmusdatter Breistein, f.1705, disse ble viet 21.02.1734 i Hamre.Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Erik Fjellskåls foreldre: Fuse Fjellskål (ca. 1610-1685) gift med Anna Knudsdtr. Fjellskål (ca. 1644-1728)Anna Breisteins foreldre: Rasmus Askildsen Breistein (ca. 1673-1705) gift 1702 med Ingeborg Rasmusdatter Angelskår (ca. 1676-1713)mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Rasmus Breisteins foreldre: Askild Breistein (ca. 1646-1697) g.m. Anna Johannesdatter Breistein (ca. 1638-1702)Ingeborg Angelskårs foreldre: Rasmus Olsen Angelskår (ca. 1646-1705) g.m. Anna Larsdatter Angelskår (ca. 1648-1722)Mari Angelskårs foreldre: Nils Olsen Angelskår (ca. 1630-1714) g.m. Magdeli Angelskår (ca. 1633-1706)Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

TUSEN HJERTELIG TAKK!Det var vrien å identifisere Niels Andersen Indre Hordvik (konf. 1756) som forfar, men hans aner er ikke så vanskelig.Manntal 1701, Gard Angelschaar: Niels Olsen, ops, 70 år g., (far til Mari Nielsdtr) og Rasmus Olsen, ops, 55 år g. (far til Ingebor Rasmusdtr --- Niels og Rasmus er vel brødre, hvis far er en Ole ???sen fra Angelskår?Prestemanntalet 1664-6, Gard Bresten Lj, Hougs Sogn: Askild Rasmusøn, 14 år g. i 1663 (far til Rasmus Askildsen Breistein) er vel søn til Rasmus Sjursøn, 60 år --- og Johannes Nielsøn, 52 år g. i 1663, er far til Anne Johannesdtr Breistein?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ifølge Hamreboken er det ikke funnet noe som tyder på at Nils og Rasmus er brødre. Ei heller hvor de kom ifra. Så har du en hypotese om at Askild Rasmussen Breisteinli er identisk med Askild Breistein som døde i 1697. Problemet er at man ikke (foreløpig) vet farsnavnet på Askild Breistein. Det er heller ikke beviselig å hevde at Anna Johannesdatter Breistein var datter av Johannes Breistein. Jeg sier ikke at det er umulig, men at beviset mangler.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ang. nim hypoese om at Askild Rasmussen Breisteinli er identisk med Askild Breistein som døde i 1697: Jeg tok feil fordi jeg trodde Breistein (Hamre) og Breisteinli (Haus) var to bruk på samme garden. Nå ser jeg på min Bergen Tur- og Friluftskart at distansen er ca. 6 km og at gardene er separert av Eikhaugen og Ervikmyra. Ellers ser det ut som om den gamle prestegjeldsgrensen lag virkelig mellom Breistein og Breisteinli (http://digitalarkivet.no./norkart/kartprest.htm).Dessverre har jeg vanskelig å finne Angelskår. Er denne garden på den andere siden av Sørfjorden? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Flott! Takk skal dere begge ha!Nå ser det ut som om jeg trenger blad 1116 II Sæbø av Statens Kartverks Topografisk Hovedkartserie. Heldigvis finnes det en utmerket bøker- og kartbutikk i Hamburg, som har ALLE norske kart på lager.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.